Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Regeringen ger besked om fildelning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-14, 13:34 #1
bonsai bonsai är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 209
bonsai bonsai är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 209
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artik...ikel_972903.svd

Citat:
Regeringen ska därför under våren gå vidare med förslaget om att domstol, på samma sätt som i många andra länder, ska kunna ålägga en internetleverantör att ge rättighetshavaren information om vem som hade en viss IP-adress när den använts för ett intrång på internet.

Ett utlämnande av informationen får bara ske när en domstol har beslutat om detta. Det ska också krävas att rättighetshavaren har presenterat bevisning om att det aktuella internetabonnemanget har använts för intrång.
När det gäller bevisning i dessa fall, är det inte allt för enkelt att fabricera bevis. Ändra i en logg, ändra ett print screen osv. Hur kan detta vara rättssäkert?
bonsai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 13:39 #2
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
loggar är ju 99% textfiler
och 100% av alla loggfiler går att fabricera.
Och vilka andra länder? det är USA's lagstiftning som många använder för att lura sig fram i andra länder emot fildelare.

Detta är inte alls rättssäkert men men..
Det måste gå via domstol så det kommer ju antagligen inte bli så många svenssons som vill veta vem det var som sa "du är ful" på lunarstorm.
Men å andra sidan räcker det att en enda person gör det för att det ska fallera..
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 13:46 #3
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Löjligt. Idag kan jag ladda ned Lost några timmar efter det har sänts i USA. Jag slipper reklam och väntar jag några timmar kan jag se på avsnittet med svensk undertext (om så önskas). Jag kan även se avsnittet när jag vill på min 42 tums plasma-tv via Xbox 360.

Varför ska jag vänta två veckor för att se samma avsnitt på TV4 fullproppat med reklam?

Jag betalar gärna för att se Lost med svensk undertext och det hade ju inte gjort något om det hade varit i 1080p också. Men idag är det inte möjligt så jag kör den "olagliga" varianten med lite sämre kvalité.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 13:52 #4
NevYn NevYn är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 14
NevYn NevYn är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 14
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=751920

Skulle citera, men ser nu att de redigerat bort hennes uttalande om att polisen inte har tid att jaga små fildelare...

Så om polisen inte har tid med något så ska vi lägga ut det på entreprenad till privata aktörer med ekonomiska intressen? Låter jävligt sunt ur rättssäkerhetssynpunkt.
NevYn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 13:55 #5
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Citat:
Men självklart har inte rättsväsendet tid att hålla på med vilka småärenden som helst, säger Beatrice Ask.
detdär?
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 13:58 #6
NevYn NevYn är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 14
NevYn NevYn är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 14
Citat:
Originally posted by mervinst@Mar 14 2008, 14:55
Citat:
Men självklart har inte rättsväsendet tid att hålla på med vilka småärenden som helst, säger Beatrice Ask.
detdär?
ah, de hade bara skrivit om 'polisen' till 'rättsväsendet'...
ibland är det inte alltid bra att använda sökfunktion i webläsaren, speciellt inte när man är trött :P
NevYn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-14, 15:55 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Fabricera bevis? Jo, det är just därför man vill ha ut loggarna, för att kunna fabricera bevis...

Jag gillar inte att man öppnar för fler att kunna begära ut loggar, men jag ser det knappast som så att man kommer att begära dem för att hitta på saker, utan sannolikt för att man vill ta reda på vem som gjort vad...

Dessutom var det inte så att vem som helst skall kunna begära ut loggar, så vi slipper säkert att någon tar ut loggarna för att någon sagt "du är ful" i Lunarstorm... Även om jag nästan tycker att det skulle vara mer befogat ;-)

Jag gillar inte denna försvagning av personers integritet, men det är en följd av den hätska propagandan för att man skall kunna sprida upphovsrättsskyddat material utan att göra rätt för sig. Sedan är det ju faktiskt så att det knappt finns möjlighet att göra rätt för sig även om man vill, men det är ju faktiskt en annan sak.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-16, 23:38 #8
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Nu är det inte på det viset att en domstol ska godkänna utlämnandet innan det sker. Det borde nog dock finnas en part som står för talan för den vars namn ska lämnas ut.

Den som fildelar illegalt får väl finna sig i detta. Det som är problemet och som frångår alla rättsprinciper är att ett ip-nummer kan delas av flera personer på samma sätt som din bil kan köras av flera personer. I fallet med en fartkamera så ska föraren identifieras. Det räcker inte med att skicka böter till ägaren av bilen.

Det är även en totalt löjligt eftergift från regeringens sida eftersom alla i princip vet att fildelningen bara kommer att krypa bakom "skyddsmurar" och uppgifter om vem som fildelar i princip kommer att försvinna. Som bieffekt av denna "otroligt olagliga verksamhet" (ironi) kommer övrig illegal verksamhet att dra nytta av detta med alla dess negativa konsekvenser.

Hur det än är kan jag inte låta bli att fundera på om ovan nämnda ändå inte är regeringens avsikt. De har helt enkelt tröttnat på mediaindustrins tjat och nu ser till att fildelningen hamnar inom vattentäta skott så att de slipper hålla på och diskutera denna fråga längre. Den är ju onekligen av sådan natur att hur man än tycker och beslutar så blir det fel.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-17, 01:17 #9
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by NevYn@Mar 14 2008, 14:52


Så om polisen inte har tid med något så ska vi lägga ut det på entreprenad till privata aktörer med ekonomiska intressen? Låter jävligt sunt ur rättssäkerhetssynpunkt.
Det går nog att göra allting automatiskt ska du se
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017