Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lista journalister

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-04-07, 04:31 #1
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Standard Lista journalister

Hej.

Vill först och främst påpeka att detta var en gammal idé som jag fick efter att tröttnat på AB:s vilseledande rubriker och att den aldrig kom till skott, men vill ändå kolla möjligheterna med den. Jag kommer förmodligen inte heller köra idén men tycker det är intressant ändå.

Som många andra här på WN är jag ganska trött på att se dessa vilseledande rubriker och funderade på om det är journalisterna själva som bestämmer dessa? Är det isåfall olagligt att göra en webbsida där man kan tipsa om vilseledande rubriker och där isåfall journalisternas namn hamnar i en topp 20 lista bara för att se om det är samma personer varje gång?

Jag vet att många nu kommer kommentera "sluta läs AB", men vi alla vet att det inte kommer hända och att majoriteten inte kommer göra det heller.

Tänkte mer på ett kreativt sätt "outa" dessa dåliga journalister (lät dåligt) så att inte resten av dagstidningarna/nyhetssajterna följer i samma spår. Jag har tyvärr märkt att flera nyhetssajter börjar köra samma koncept sakta men säkert.

Någonstans kanske man måste börja ta till kreativa idéer för att förändra dåliga saker?
Om det nu är så många som tycker AB är skit så kanske detta är en början?

Kom gärna med kreativa svar nu och ta i akt att det bara är en frågeställning. Onödigt trams undanbedes!
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 05:38 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Oftast är det inte journalisterna själva som sätter rubrikerna, utan en rubriksättare. Om jag minns rätt så sätts i stort sett alla rubriker på AB av rubriksättare. Att rubrikerna blir missvisande kan bero både på att de ska locka till läsning, men också för att rubriksättaren helt enkelt inte orkar eller hinner läsa artikeln ordentligt.

Att "outa" journalister för att rubrikerna är "dåliga" skulle alltså i många fall drabba oskyldiga personer.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 05:46 #3
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Mm, hade en aning om att kunde vara så. Tack för svaret.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 06:03 #4
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Jag skulle vilja påstå att egentligen så är det inte journalisterna, eller ens rubriksättarna/tidningsledningen det är "fel" på utan vi, konsumenterna.

Det är "vi" som köper fler lösnummer när löpsedlarna är spektakulära och betalar Plus-tjänsten i AB för att läsa om Kikki Danielssons falukorvsfrossa eller när någon i killinggänget berättar om sitt självmordsförsök.

Tillgång och efterfrågan alltså. Givetvis analyserar kvällstidningarna vad som säljer och vad som inte gör det inklusive löpsedlar och smaskiga rubriker. Brorsan min är journalist och han berättade att när det var mord på löpsedeln körs fler ex ut till bensinmackarna och när det är bantningstips så hamnar fler tidningar i snabbköpen.

Det är nog inte så mycket att göra åt, utom att möjligtvis undvika sensationsjournalistiken som konsument. Dessutom hittar man ju utmärkt journalistik i ex DN, SvD, Resumé osv.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2010-04-07 klockan 06:06
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 06:20 #5
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 868
Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Hej,

Jag skulle vilja påstå att egentligen så är det inte journalisterna, eller ens rubriksättarna/tidningsledningen det är "fel" på utan vi, konsumenterna.

Det är "vi" som köper fler lösnummer när löpsedlarna är spektakulära och betalar Plus-tjänsten i AB för att läsa om Kikki Danielssons falukorvsfrossa eller när någon i killinggänget berättar om sitt självmordsförsök.

Tillgång och efterfrågan alltså. Givetvis analyserar kvällstidningarna vad som säljer och vad som inte gör det inklusive löpsedlar och smaskiga rubriker. Brorsan min är journalist och han berättade att när det var mord på löpsedeln körs fler ex ut till bensinmackarna och när det är bantningstips så hamnar fler tidningar i snabbköpen.

Det är nog inte så mycket att göra åt, utom att möjligtvis undvika sensationsjournalistiken som konsument. Dessutom hittar man ju utmärkt journalistik i ex DN, SvD, Resumé osv.
Nu syftade jag iofs på webbupplagan, inte löpsedlarna ute. Men ja förstår din poäng.

Och som jag skrev längre ner, så har en del andra också börjat apa efter detta sätt.
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-04-07, 06:35 #6
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Citat:
Ursprungligen postat av AnOnYmUs Visa inlägg
Nu syftade jag iofs på webbupplagan, inte löpsedlarna ute. Men ja förstår din poäng.
Jo, jag förstod, men tror att fenomenet är av likartad karaktär som löpsedlarna. Sensationsrubriker på nätet drar också till sig uppmärksamhet, även om de i efterhand visar sig vara överdrivna. Alla människor är nog inte heller så "källkritiska".

Sedan håller jag med om att användandet av sensationsrubriker ökat generellt och inte bara i kvällspress. Många tidningar (även på nätet) går dåligt och känner sig förmodligen tvugna att "konkurrera".
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017