Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Att sparka på någon som ligger ner?

Visa resultat för omröstning: Är det ok att sparka på en konkurrent som är nere?
Ja - absolut 13 16.46%
Ja - om det görs snyggt 18 22.78%
Nej - inte alls 48 60.76%
Antal röster: 79. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-08, 13:51 #21
misters avatar
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
misters avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg
Jag tror CN har tid och resurser. Men frågan är om moral. Att du är en egocentrisk skitstövel vet nog alla här numera.
Haha tack tar emot all kritik med ett smile, bevisar bara ni har ett hat gentemot Binero, och inte gillar deras stil men inget emot FS Data som kör på samma kampanj ?
mister är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 13:52 #22
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Citat:
Ursprungligen postat av mister Visa inlägg
Haha tack tar emot all kritik med ett smile, bevisar bara ni har ett hat gentemot Binero, och inte gillar deras stil men inget emot FS Data som kör på samma kampanj ?
Jag gillar varken loopia, surftown eller binero.. Det är pest eller kolera..
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 13:52 #23
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Advocacy Advocacy är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 759
Att det är "OK" är väl rätt uppenbart, så länge som det inte handlar om brott mot den skrivna lagen. Sedan lever vi alla efter våra egna "oskrivna" lagar, vi strävar efter att agera utfrån vad vi själva anser vara rätt.

Att börja blanda in moral och etik i marknadsföring borde antingen ha gjorts från början, i skrivna lagar (vilket vore omöjligt), eller så får man inse att det är näst intill omöjligt att försöka upprätta ett oskrivet ramverk för moral och etik inom affärsverksamheter. För mig är "business" omoraliskt per definition, eftersom man eftersträvar största möjliga avkastning på bekostnad av allt annat, med minsta möjliga ansträngning att hålla sig inom lagens gränser.

CSR och allt annat är till 99% bullshit, något som iskallt har kalkylerats på med goodwill i bakskallen.

Dra in alla corporate charters, och sedan endast dela ut dem till företag som på något sätt bidrar till allmännyttan (som det fungerade när corporationer uppkom som fenomen en gång i tiden). Detta fungerar dock knappt ens på en teoretisk nivå, eftersom "allmännyttan", bestämmanderätt, tolkningsrätt etc. ej går att definiera på ett rättvist sätt. Vad blir alternativen?

Edit: Glömde lägga till att jag, som aktiv konsument, blir oerhört äcklad av sånt här. Om jag inte redan hade bestämt mig för att migrera (från binero 1.0, tillåt mig att lolla) så hade nog detta bidragit. Sker snart.
Advocacy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 13:53 #24
misters avatar
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
misters avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
Citat:
Ursprungligen postat av Helix Visa inlägg
Ibland blir trådar på WN så extremt roliga. Varför skall vi ha konstruktiva trådar inom serverteknik, programmering, marknadsföring mm.? Det är väl bättre med trådar som dessa, som tillför lite humor och skratt i vardagen.

Först har vi trådskaparen, johan1234, från CityNetwork, som erbjuder webbhotell för småpengar för att de inte kan hänga med andra konkurrenter på marknaden. När det inte går, går de ut med pekfingret och kritiserar Binero för att de marknadsför sig på "fel" sett gentemot Loopia och samtidigt påpekar Bineros egna, tidigare problem.

Så inte bara slår de ett slag mot Binero, men får alla att minnas Loopias tekniska problem. Riktigt lågt, men samtidigt mycket bra marknadsföring! Det bästa sättet att slå ner på två konkurrenter! Detta är inte en tråd om moral utan ett billigt sätt för CityNetwork att sparka på andra och i detta fallet Binero och delvis Loopia. Hade det handlat om moral hade man beskrivt ett "case" och inge hängt ut en konkurrent.

Till johan1234: om du anser att Binero sparkar på en kunkurrent, gör fel och borde hamna på botten av Atlanten, så vad skall man säga om CityNetwork som skapar denna tråd? I mina ögon ligger du inte bara på botten av Atlanten, men t.o.m. lååågt under, nedgrävd så djupt att ingen vill ens ta tag i er med tång.

Vet inte hur många kunder som attraheras till de olika webbhotellen från just WN, men ibland blir man så trött på representanter från webhotellen.



Sedan har vi i tråden "de vanliga gamla kärringar" som gärna pekar med sitt långa finger som vanligt, alltid gjort det, och som själva måste vara änglar, aldrig ta ut en krona extra av en kund, aldrig ta några genvägar i livet, har aldrig gått mot rött gubbe, kört mot gult, aldrig ljugit, aldrig lurat någon, serverar varm soppa till hemlösa varje helg, betalar pengar till alla fonder som finns, bygger hem åt fattiga, betalar för att rädda regnskogen, cyklar endast och kör inte bil ....

tartareandesire; det måste vara svårt att vara så perfekt som du brukar utmåla dig själv här på forumet. Under många år har jag ibland funderat om din moraliska kompass är så extremt perfekt, eller om du på forumet försöker kompensera för det verkliga livet. Dessutom har du ju alltid rätt. Så snälla berätta mer, så vi kan nominera dig för någon sorts Nobelpris ...
Binero Obama! YES WE CAN! haha
mister är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 13:54 #25
misters avatar
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
misters avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg
Jag gillar varken loopia, surftown eller binero.. Det är pest eller kolera..
Du glömde tillägga mig, du gillar inte heller mig för att jag gillar Binero men jag lutar mer åt kolera hållet...
mister är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 14:04 #26
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Under den sista kommentaren fanns reklamen med:
birero
Sveriges vänligaste webbhotell

Säga vad man vill med de har i alla fall humor
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 14:19 #27
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Först - låt mig klargöra ett par saker. Vi på City har våra åsikter i ämnet som kanske inte ligger helt i synk med Binero. Det innebär dock inte att vi är ute efter att kritisera någon - Binero eller annan. Vi lever i en fri marknad och alla gör som de önskar och det är bara kunderna som kan styra vad som funkar eller ej. Så detta var en helt öppen fråga där jag inte känner mig säker på att vår syn är så utbredd som jag kan ske tror. Det får vi intressant feedback på här dock.

Jag kan dock personligen (inte city) tillägga att jag gillar Bineros "fighting spirit". De är alltid "på" och trycker saker framåt och är generellt duktiga. Det är roligt och gynnar ofta kunderna när vi har våra marknadsduster. Kudos för detta. Känner samtidigt kanske att "vänligast" kanske inte rimmar väl med taktiken som de kör - men det är bara jag.

wingen - att Loopia "råkar" - ja där sa du det själv. :-)

mister - vi har långt ifrån samma åsikt i ämnet märker jag. Tror rätt hårt att kunder faktiskt uppskattar lite moral, etik och socialt ansvarstagande generellt. Din signatur är passande. :-)

helix - kanske uttryckte jag mig inte så bra som jag möjligen kunnat. Ingen kritik är menad men däremot har jag ett genuint intresse av att förstå vad allmänheten tycker om detta. Vi har alltid en dialog när kriser händer och hur vi skall agera. Där styr självklart vårt eget tycke till viss del - men även väldigt mycket hur våra kunder och andra runtomkring oss känner. Här ger ni oss än mer feedback till vad som är viktigt och hjälper oss agera "rätt" för oss som bolag.

advocacy - du för ett sunt resonemang och jag kan hålla med i vissa sammanhang. Dock tror jag ändå det är viktigt att vi konsumenter "röstar" med våra pengar i hur vi köper för företag som vi trots all tycker gör vettiga saker. Där ofta lite vett och etikett i alla fall spelar in. :-)

Diskussionen är nog relevant för många och jag tror det är bra med en öppen dialog som ger oss alla leverantörer en chans att lära.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 14:21 #28
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Personligen kan jag tycka att det är lite småfult att tydligt åsyfta "den liggande konkurrenten" (för att citera TS) även om denna inte namnges. I övrigt kan jag inte säga att jag tycker detta var så väldans upprörande.

Som företagare tar man förstås en risk om man börjar kritisera konkurrenter (direkt eller indirekt) eftersom det kan uppfattas som ett oetiskt fulspel. Det kan nog skrämma mer än locka i vissa fall.

Utan att kunna speciellt mycket om den, krävs det knappast en matematikprofessor för att förstå att den svenska webbhotellbranschen HAR problem. Jag är glad för att jag INTE lyssnat på er som tyckt att jag borde byta flytta mina digitala små alster från amerikanska till svenska servrar.

Ja, det sista var (delvis) skämtsamt.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.

Senast redigerad av Captain Thailand den 2011-12-08 klockan 14:23
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 14:39 #29
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
helix - kanske uttryckte jag mig inte så bra som jag möjligen kunnat. Ingen kritik är menad men däremot har jag ett genuint intresse av att förstå vad allmänheten tycker om detta. Vi har alltid en dialog när kriser händer och hur vi skall agera. Där styr självklart vårt eget tycke till viss del - men även väldigt mycket hur våra kunder och andra runtomkring oss känner. Här ger ni oss än mer feedback till vad som är viktigt och hjälper oss agera "rätt" för oss som bolag.


När man går ut och ifrågasätter en konkurrents marknadsföring (moral, etik), länkar till äldre artiklar på IDG, klistrar in skärmdumpar, så har man sjunkit lägre än den man ifrågesätter. Det är vad du gjort. Du går ut öppet och med tråden försöker hänga ut Binero. Nej, det är tydligt i ditt initiala inlägg att det är inte själva "frågan" som är intressant, utan det är en tydlig ursäkt för att klanka ner på konkurrent/konkurrenter. Om du tycker detta var en "öppen fråga", så vet du inte vad en "öppen fråga" är.

Lite som Juholt med sina bostadshyror skulle klanka ner på Sahlin för hennes tablerone . Lycka till!


Vad är så himla oetiskt med Bineras marknadsföring? Varje svensk parti gör samma sak varje vecka, hela året. Så fort ett parti misslyckas med något, går ett annat ut och skall visa sig bättre i ämnet och kommer med nya lagförslag i det som de andra har misslyckats med.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 14:42 #30
entep entep är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 54
entep entep är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 54
Med risk för att hamna off topic..

Dom som utför detta tänker nog inte längre än det sista steget dom precis tagit.
Vad händer i nästa steg? Vi lockar kunder med att byta till oss för att konkurrenten har problem. Men vad kommer kunderna tycka när vi får problem?

Vad händer när kunder tycker nåt sånt här:
"jag bytte till ett webbhotell som sa att dom var bättre än dom andra. men dom här var lika dåliga"

Tror inte att en person som nappar på ett sådant här erbjudande är en kund för framtiden.
När webbhotellet som personen byter till får samma/liknande problem så kommer den med stor sannolikhet att byta webbhotell igen.

Det finns alltid och kommer alltid finnas dom som ska ha det billigaste och bästa på samma gång och bara utnyttjar leverantören. Så kallade Users.

Sen finns det dom som förstår att man inte kan få det billigaste och bästa på samma gång, utan förstår att man får vad man betalar för.

Att ha en hemsida och e-post hos en leverantör för under 3000 kr / år, och säga att hemsidan och e-posten är affärskritisk, bör tänka om.

binero, surftown, loopia, fsdata, space2u, ports & strongbox har jag erfarenheter (mer än 2 år som kund hos) av allihopa. Ingen av dom är tillräckligt bra för att lägga hela min verksamhets framgång på utan risk att det kommer att bli nertid på någon av tjänsterna.

Summa lussebulle: Se till att leverera de bästa tjänsterna, produkterna, hårdvaran, kundvården och bemötandet istället för att berätta vad andra gör för fel.
entep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
etik, konkurrens, moral, nertid


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017