Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Att sparka på någon som ligger ner?

Visa resultat för omröstning: Är det ok att sparka på en konkurrent som är nere?
Ja - absolut 13 16.46%
Ja - om det görs snyggt 18 22.78%
Nej - inte alls 48 60.76%
Antal röster: 79. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-08, 11:37 #1
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Standard Att sparka på någon som ligger ner?

Ser att många här på WN sprider Bineros "flytthjälpinlägg" där de rider på Loopias mindre lyckade vecka. Flytta till ett bättre webbhotell är tanken från Binero.

Min första tanke var förstås om Binero hade glömt alla deras egna haverier, men sedan gick jag vidare i tänket just om det där med moral och etik. Är det ens sanning att skriva: "Vi drabbas inte av översvämningar eller strömavbrott och våra telefoner fungerar alltid." Ordet stabilt och säkert lyfts fram... men med både avbrott och hackningar (se artiklar nedan) kändes även det väldigt fel...

http://www.idg.se/2.1085/1.360655/br...slog-ut-binero

http://www.idg.se/2.1085/1.361999/bi...kunder-hackade

I branschen har jag själv alltid tyckt det finns en oskriven regel - man sparkar inte på den som ligger ner. Vi utgår alltid från denna regel själva även om det är mycket lockande att trycka ut erbjudanden som i detta fallet är så uppenbart riktat och även skrivet mot Loopias kunder (om er email är nere).

En sak är vad bossen på Binero tycker - och alla vi som jobbar i branschen - men en annan är vad kunder och användare tycker. Så vem bättre än att fråga er här på WN. Tror alla konkurrenter tänker tanken men de flesta håller sig borta från att gå rakt emot någon som har problem. Binero skyr inga medel som vi vet men frågan är - ska alla leverantörerna börja jobba så. Ju fler som gör det - desto mer "tvingas" det fram att man agerar.

Då många retweetar detta blogginlägg, som är en direkt spark mot en liggande konkurrent, (men kanske kan hjälpa någon också) känns det som det är relativt accepterat. Ser just nu att Sulo och Gabor från FS Data fyller på med fler flyttguider...

Så till frågan - tycker du det är helt ok att attackera en leverantör som är nere? Dvs komma med erbjudanden och göra allt för att få arga kunder att flytta?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg BFlytt.jpg (76.4 KB, 163 visningar)
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 11:53 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag tycker det är riktigt fult och kommer själv aldrig någonsin att nappa på sådant. Att Gabor & Co på FS Data följer hack i häl på Binero nu är väl föga överraskande då samma sak gjordes på Surftown tidigare...

Sen om det funkar eller inte är en annan femma. Den stora massan låter sig ofta ledas runt av blindhundar om det inte är alltför extremt. Det är dessutom många som tipsat om just Binero i klagotrådarna på Facebook med IDG:s sista "webbhotelltest" i färskt minne
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-12-08 klockan 11:57
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 11:58 #3
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Sparka och sparka, att framföra väl underbyggd kritik är en helt annan sak än att sparka på någon.

I det här fallet så handlar det väl om skadeglädje och att försöka sko sig på någon annans olycka. Det känns inte helt rätt. Framförallt inte för Binero som har sina egna problem, precis som alla andra.

Skrattar bäst som skrattar sist?

EDIT: Bibeln kan också användas: "Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen"

Senast redigerad av Westman den 2011-12-08 klockan 12:01
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 12:00 #4
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Det är enkelt som leverantör att lockas att rida på någon annans våg, i det här fallet svallvågorna av ett haveri, men som kund och konsument men framförallt som yrkesman så tycker jag inte att det är särskilt snyggt att använda det som en del i marknadsföringen eller som ett säljargument, framförallt så är det väldigt farligt att hävda att man själv är ofelbar.

Vi jobbar med IT, och det är inte en fråga OM det kommer strula, utan NÄR det kommer att strula, och då är man nog tacksam om ens branschkollegor stöttar istället för att stjälper.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 12:10 #5
wingen wingen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 126
wingen wingen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 126
Din fråga är ju väldigt konstigt ställd. Jag tycker inte det är OK att "sparka på en konkurrent som ligger" men jag tycker inte att Binero sparkat på någon konkurrent i det här fallet. De erbjuder flytthjälp från andra webbhotell till deras egna.
Vad är problemet?

Sen att Loopia råkar ha problem just nu är väl en helt annan sak?
wingen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 12:12 #6
magnusthornblad magnusthornblad är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 1
magnusthornblad magnusthornblad är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 1
Jag tänkte precis samma sak när jag läste bineros blogginlägg igår kväll. att det var värst vad dom slår sig för bröstet. det är extremt kaxigt och lite väl vågat att gå ut så hårt som dom gör och lova guld och gröna skogar.
Jag tycker det är risigt att sparka på Loopia och försöka få deras kunder att gå över i ren affekt bara för att allt inte funkar som det ska just nu.

Jag ska inte försvara FSDatas tilltag som sulo och gabor retweetar, men dom har faktiskt ett stående erbjudande om flytthjälp som dom åtminstone bara "påminner" om, inte som Binero, som pushar ut det här BARA just nu under en begränsad tid, även där för att få folk att handla i affekt? mao, i just det här fallet beter sig fs liiite bättre, om än inte helt renhårigt.

det var mina fem cent, som jag kanske inte fick fram så bra egentligen, men ville iaf få något sagt.
magnusthornblad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 12:14 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av wingen Visa inlägg
Din fråga är ju väldigt konstigt ställd. Jag tycker inte det är OK att "sparka på en konkurrent som ligger" men jag tycker inte att Binero sparkat på någon konkurrent i det här fallet. De erbjuder flytthjälp från andra webbhotell till deras egna.
Vad är problemet?

Sen att Loopia råkar ha problem just nu är väl en helt annan sak?
Alltså, det är ju helt uppenbart för de allra flesta som läser den texten att det knappast är en slump med tanke på vissa formuleringar och tidpunkten... Så naiv får man bara inte vara
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 12:17 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Att utnyttja en konkurents haveri som säljargument för sin egen verksamhet är bara arrogant och elakt. Man är som sagt inte ofelbar, "inte ens jag".... :-))

Att kritisera med saklig grund vid dålig service och rutten affärsmoral är en helt annan sak.

Men jag tycker bara det en dålig eftersmak när man utnyttjar en konkurents olycka för egen vinning, det ökar inte fötroendet för den leverantören i mina ögon.

Vi ser ju dock exempel på företag som Tieto som nu, troligen tack vare ren girighet och dåliga rutiner (därmed rutten affärsmoral) har lurat i kunderna att de har den stabilaste driftlösningen, men som mest har visat sig vara tomt prat. Kunderna drabbas hårt av detta. Men det får de kunderna själva avgöra hur de värderar sin leverantörs förmåga och hur förtroendet påverkas.

Som leverantör ska man fokusera på att framhäva sin egen verksamhet i relation till kundens behov, inte peka på brister hos konkurenter (i syfte att sälja mer själv). Det är min åsikt i alla fall.

Jag vill inte att mina konkurenter ska hacka på mig när jag är nere för räkning, därför undviker jag att hacka på mina konkurenter när de är nere för räkning.

Däremot är jag allergisk mot dålig service och rutten affärsmoral.

Som kund förbehåller jag mig dock rätten att kritisera.

Jag hjälper ofta konkurenter att bli bättre genom att jag ger råd och stöd här på WN för att ta ett exempel. Men jag går inte in och försöker själa marknad (dvs konkurentens kunder) med dålig affärsmoral. Jag försöker i stället framhäva min egen förträfflighet och förståelse för kundens behov, jag kanske inte vinner alla affärer jag borde på det sättet men jag känner att jag gör det jag tror på och har gott samvete. Jag säljer inte min själ till Mammon (pengaguden/djävulen).

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-12-08 klockan 12:28
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 12:23 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Conny, det är nästan lite dubbelmoral där "Dålig service" är ju ytterst subjektivt, många av Loopias kunder anser att det är dålig service när inte e-posten fungerar som den ska och det är svårt att nå dom på telefon när alla kunder försöker ringa samtidigt. "Rutten affärsmoral" är också extremt subjektivt, så länge man följer lagen har man inte gjort något egentligt fel anser många. Det snyggaste är att aldrig hacka på konkurrenter så länge de inte angriper dig själv på något vis. Bryter de mot lagen är det ju också bara att anmäla.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-12-08 klockan 12:26
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-08, 12:25 #10
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
SEAPelle SEAPelle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 208
Johan, bra att du tar upp det.

Grundfrågan är ju självklar, det är ALDRIG okej att sparka på en som ligger.
Sen kan manvända och vrida å vad som anses att spraka elelr ligga.
men det tycker jag e egalt.

Det gäller ju i kärlekslivet, sportlivet likväl som i vår bransch, man skall framhäva sina egna BRA egeneskaper istället för att försöka framhäva konkurrenternas nackdelar.

Självklart vill vi alla påstå vi har stabilast tjänst etc, men handen på hjärtat är vi alla beroende av såå många yttre omständigheter vi inte kan stuyra öäver hur mycket dubblering, tripplering av redundans vi än bygger in. Vi sysslar med teknik och den kommer tyvärr aldrig vara ofelbar.

Däremot kan man ju diskutera hur vår bransch rent generellt jobbar, jag har många års erfarenhet från större företags IT-avdelningar och dom skulle aldrig ens drömma om att göra saker som många av oss i branschen gör på det sättet. Där kör man utvecklingsmiljöer, testmiljöer, integrationsmiljöer och acceptansmiljöer innan produktionsmiljön, bara som ett litet exempel.

Tack Johan för att du lyfte frågan och värderar moralen hos oss alla...
SEAPelle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
etik, konkurrens, moral, nertid


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017