Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"stjäla" annonser!?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-08, 22:02 #11
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Kan inte annat än hålla med, varför sätta upp en sida om man inte orkar arbeta? Nån skrev att driva en sida kräver lika mycket som i alla andra brancher, jag skulle kunna påstå att det kräver mer. Att kopiera någon annans annonser visade ju sig vid ett tillfälle vara fel då nån sida som vi tog upp här i förra året kopierade annonser från blocket. Det sluta ju med att advokaterna blev inblandade. Så kommer det troligtvis gå för dig med om du gör det. Sedan är det viktigare när man driver en sådan sida att du har många besök, annonsrna kommer i andra hand. Vad är det för vits att annonsera på en sida som har massa annonser men ingen köper något där? Tror inte du får besökaren att återkomma, och Sverige är inte stort vi är bara 9 000 000. Tänk om...
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-09, 08:50 #12
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Kataloger skyddas av "Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk"

För den som vill läsa lagen:
www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm och stycket "Framställare av kataloger m.m." #Edit: Johan G, Länk#

Slutsats: Nej, men efter 15 år upphör skyddet
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-09, 09:55 #13
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 722
Har blivit kontaktad av diverse "kidz" som undrat om dom får kopiera annonser från vår köp&sälj-sida
och svaret är och kommer alltid vara Nej!
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-09, 10:08 #14
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Citat:
Originally posted by Davve@Sep 8 2004, 22:02
Kan inte annat än hålla med, varför sätta upp en sida om man inte orkar arbeta? Nån skrev att driva en sida kräver lika mycket som i alla andra brancher, jag skulle kunna påstå att det kräver mer. Att kopiera någon annans annonser visade ju sig vid ett tillfälle vara fel då nån sida som vi tog upp här i förra året kopierade annonser från blocket. Det sluta ju med att advokaterna blev inblandade. Så kommer det troligtvis gå för dig med om du gör det. Sedan är det viktigare när man driver en sådan sida att du har många besök, annonsrna kommer i andra hand. Vad är det för vits att annonsera på en sida som har massa annonser men ingen köper något där? Tror inte du får besökaren att återkomma, och Sverige är inte stort vi är bara 9 000 000. Tänk om...
Komis, tänk på att det här kan vara killen som gör en sida som är bättre än blocket. *Fniss*
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-10, 00:33 #15
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Det finns en sida www.annonsguiden.nu som listar 50 senaste annonserna från ett otal olika annonssajter, bl.a. Blocket. De har även med egna annonser på denna sida.

Dock har de inte gått in och bara "stulit" de senaste annonserna utan de samarbetar med respektive annonssajter.

Varje annonssajt som vill vara med på deras sida blir "tvugna" att skriva en speciell fil, som skall anropas och som skall returnera de senaste annonsera, om en annons finns kvar och vilka annonser som har raderats samma dag som filen anropas.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-11, 11:40 #16
preppie preppie är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 368
preppie preppie är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 368
oj oj oj, vilka personangrepp måste jag nog säga detta vara. Trodde inte att detta skulle så kontroversiellt, har inte tänkt göra detta själv även ifall det kanske är lite luddigt skrivet. Ville få ett rakt svar ur en juridisk aspekt utan en massa personligt och moraliskt tyckande. Orsaken till att jag postade frågan var efter att jag hade annonserat ut min båt på blocket, samma dag så fick jag ett mail från en ny site som enbart innehar annonser på båtar o båttillbehör, och där de frågade om de fick sätta in min annons där, samt frågade om att om jag sökte tillbehör.


Mvh
Patrick
preppie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-11, 12:02 #17
MrBig MrBig är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 113
MrBig MrBig är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 113
Citat:
Orsaken till att jag postade frågan var efter att jag hade annonserat ut min båt på blocket, samma dag så fick jag ett mail från en ny site som enbart innehar annonser på båtar o båttillbehör, och där de frågade om de fick sätta in min annons där, samt frågade om att om jag sökte tillbehör.
Ja de bröt de mot lagen. Det räknas ju som SPAM tycker jag.
MrBig är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-11, 12:25 #18
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Citat:
Ja de bröt de mot lagen.
"Bröt mot lagen".. Vilken lag?

Citat:
Det räknas ju som SPAM tycker jag.
Jag tycker att personliga åsikter utan faktabasering borde räknas som SPAM.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-11, 15:18 #19
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 531
Skärp er, Kan ni inte försöka att hålla nivån ?
Din sista kommentar är ett riktigt "lågvattenmärke" så den orkar jag inte ens bry mig om...

Citat:
Originally posted by grazzy@Sep 11 2004, 12:25
Citat:
Ja de bröt de mot lagen.
"Bröt mot lagen".. Vilken lag?

Citat:
Det räknas ju som SPAM *tycker jag.
Jag tycker att personliga åsikter utan faktabasering borde räknas som SPAM.
Om nu inte medgivande getts*/kundförhållande inom samma produkt & man tackat nej till reklam..
Så är det ett brott mot SFS (1995:450)Marknadsföringslagen 3 §.


* Kan ju ex v, vara i allmäna villkoren då du sätter in annonsen..

KO's Kommentar till lagrummet som är tillsynsmyndighet för denna lag:
Citat:
Konsumentverket/KO har tillsyn över att marknadsföringslagen efterlevs. Ändringen i den svenska marknadsföringslagen beror på ett EU-direktiv om integritet och elektronisk kommunikation. Obeställd reklam via e-post ses som speciellt påträngande och regleras därför på samma sätt som reklam via fax och automatiska uppringningssystem.

Huvudregeln är att det är förbjudet att skicka e-postreklam till konsumenter och enskilda firmor. Företag får bara skicka e-postreklam om mottagaren i förväg har tackat ja till att få reklam från företaget. Tidigare var det tillåtet att skicka e-postreklam om mottagaren inte hade tackat nej.

Om det finns ett "etablerat kundförhållande" mellan företag och konsument, till exempel om du har köpt något från företaget, får företaget skicka e-postreklam - men bara om följande förutsättningar är uppfyllda:

# Du får inte ha tackat nej till att din e-postadress används i marknadsföringssyfte.
# Marknadsföringen måste gälla företagets egna likartade produkter som den du har köpt förut.
# Du måste få möjlighet att kostnadsfritt och enkelt förhindra att e-postadressen används i * marknadsföringssyfte.

I e-postreklamen ska det alltid finnas en giltig adress dit du kan sända en begäran om att marknadsföringen ska upphöra.
Det införs också en definition i 3 § marknadsföringslagen av elektronisk post. I detta begrepp ingår, förutom e-post, även exempelvis SMS-meddelanden och MMS-meddelanden. Det som vanligtvis kallas "spam" omfattar även andra typer av e-post, förutom reklam, exempelvis så kallade Nigeriabrev och propaganda från politiska partier.
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-11, 18:02 #20
preppie preppie är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 368
preppie preppie är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 368
Tack för svaret.



Mvh
Patrick
preppie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017