Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"Hänga ut" icke betalande

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-06-17, 14:44 #21
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av WeaZear Visa inlägg
Sant ment det går
Och i båda fallen får du säkert betala skadestånd istället. Du tjänar inget på att hänga ut personen. Ansök om betalningsföreläggande istället så åstadkommer du samma effekt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-17, 15:29 #22
BOM BOM är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 43
BOM BOM är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 43
Butiksägare kan RISKFRITT hänga ut privatkunder som "man med förväntan inväntar betalning ifrån". Man påstår alltså inte att kunden gjort nåt fel eller klandervärt. Publicera begränsad information samt länk där besökare som vill veta mer kan kontakta butiken personligen. Kundens identitet publiceras därmed inte offentligt och nåt förtal sker inte.

Det är förstås inte samma som att hänga ut kunderna med full identitet och rubriken "Dessa j-vla kunder har inte betalat", men viss tillfredsställelse får nog den hämndlystne och galne butiksägaren ändå
Anm: med "riskfritt" menas att man inte riskerar bli vald till Årets bästa butik.
BOM är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-17, 18:13 #23
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Det spelar ingen roll, uppgiften kan ändå användas för att identifiera personen i fråga (till exempel någon som vet att personen är kund hos dig). Företag omfattas däremot inte av PuL.


Det låter larvigt att skaffa utgivningsbevis för att få hänga ut folk som inte betalar sina fakturor. Saknar man utgivningsbevis måste man ändå ta hänsyn till PuL och till exempel inte göra det i form av ett register eller liknande automatiserad databehandling.
Fast bara för att man kan identifiera en person så innebär det inte att man begår ett brott.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-18, 11:49 #24
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Om det är tvärt om då? Vi har köpt en domän som vi inte har fått överförd till oss fast det har gått över ett år sedan köpet. (säljaren finns på wn och svarar inte på PM eller mail längre)
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-18, 12:21 #25
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Personligen skulle jag vara väldigt försiktig med att hänga ut en kund. Som flera redan nämnt kan det slå tillbaka mot företaget.

Dock kan jag tycka att det finns ett visst (skadeglatt) nöjesvärde när folk gör det och verkar ha rätt. Därmed inte sagt att jag tycker metoden är okontroversiell eller ok, tvärtom!

En (förmodat välbärgad) man var mycket missnöjd med ett bokat lyxboende här på Koh Samui och startade då en enkel sajt där han beskrev vad han upplevt som rent bondfångeri och falsk marknadsföring. Han krävde en viss ersättning tillbaka för att ta bort sajten och redovisade fortlöpande mailkonversationen mellan honom och firman. Han sade sig lägga ner ett antal hundra dollar i månaden på Google Ads, och skulle fortsätta med det tills han blev kompenserad.

Här var iofs förhållanden de motsatta. Kunden "hängde ut" företaget. Kanske etiskt och moraliskt tvivelaktigt i vissas ögon. Det är nog upp till var och en att avgöra. I vissa länder kan det förstås även finnas juridiska hinder att göra motsvarande.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-18, 13:41 #26
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Ursprungligen postat av BOM Visa inlägg
Butiksägare kan RISKFRITT hänga ut privatkunder som "man med förväntan inväntar betalning ifrån". Man påstår alltså inte att kunden gjort nåt fel eller klandervärt. Publicera begränsad information samt länk där besökare som vill veta mer kan kontakta butiken personligen. Kundens identitet publiceras därmed inte offentligt och nåt förtal sker inte.

Det är förstås inte samma som att hänga ut kunderna med full identitet och rubriken "Dessa j-vla kunder har inte betalat", men viss tillfredsställelse får nog den hämndlystne och galne butiksägaren ändå
Anm: med "riskfritt" menas att man inte riskerar bli vald till Årets bästa butik.
Allvarligt talat. Skulle du handla av sen sådan butik? Jag skulle inte gör det.

Pånera att jag får en trasig vara och jag då vägrar betala. Butiken hänger ut mig som oseriös.

Likväl som någon hänger ut någon så kan någon göra samma sak mot en.

Det är bara att inse att det alltid kommer att finnas kunder som inte betalar av någon anledning. Ta med det i företagets budget. Det är ytterst få betalningsvägran som är satta i system. De finns redan med i kronofogdens register och således behöver man inte sälja eller göra tjänster åt dem om de inte betalar i förskott.

Sist undrar jag vad du bygger på att det är riskfritt att hänga ut folk som inte har betalat? Ett företag får föra ett personregister över sina kunder i sin verksamhet, men att publicera något ur registret som går utöver företagets verksamhet får inte ske.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-06-19, 15:50 #27
BOM BOM är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 43
BOM BOM är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av guran Visa inlägg
Allvarligt talat. Skulle du handla av sen sådan butik?....
nej det skulle jag inte. Det var ett anti-uthängningsinlägg, sorry om det var otydligt
Men för den som ändå vill hänga ut privatperson så är ett tips att vara mer subtil.
BOM är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017