Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"kopiera" nyheter

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-10-06, 19:01 #11
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Har läst det Captain länkade och har tänkt hur man arbetade i skolan. Däremot var jag orolig över att råka illa ut, för att det skulle anses vara "för lite" skillnad och man skulle bli stämd genom intrång i upphovsrättslagen.

Så jag ville veta mer exakt hur det ligger till, ifall det finns någon gräns och om någon hade några tips för hur det går till när flera olika hemsidor publicerar samma nyhet.

I skolan är där mest lärare som inte bryr sig så mycket ifall det skulle vara 50 % samma ord som i en text, iallafall i min skola och om det skulle vara så att det anses att man plagierat en text, så händer det inget.

I riktiga livet är det lite skillnad, och eftersom jag inte tidigare skrivit nyheter så ville jag fråga en gång för mycket för att vara på den säkra sidan.
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-06, 19:06 #12
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Det låter som det är bäst om du tecknar ett avtal med TT.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-06, 19:10 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Lalamums Visa inlägg
Har läst det Captain länkade och har tänkt hur man arbetade i skolan. Däremot var jag orolig över att råka illa ut, för att det skulle anses vara "för lite" skillnad och man skulle bli stämd genom intrång i upphovsrättslagen.

Så jag ville veta mer exakt hur det ligger till, ifall det finns någon gräns och om någon hade några tips för hur det går till när flera olika hemsidor publicerar samma nyhet.
Jag vet inte riktigt vilken värld Kristian lever i när han tror att det är aktuellt för dig/TS att köpa in nyheter från TT

Tidningar betalar som sagt var för leveranser från TT som tyvärr bara blir sämre och sämre i likhet med i stort sett all svensk journalistik. Det finns ingen "gräns" utan det är som sagt var alltid en bedömningsfråga. Sen är ju rena TT-nyheter relativt värdelösa för tidningarna så att någon i praktiken skulle bry sig särskilt mycket om du bara skriver om vissa delar i ett urval nyheter är mindre sannolikt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2014-10-06 klockan 19:12
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-06, 20:36 #14
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Okej då är jag med, har dock en sista fråga om en tanke som nyss slog mig..

Hur är det ifall man översätter från en utländsk tidning, är detta okej eller hur funkar det?
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-07, 07:33 #15
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Så här ser Ystads Allehanda på saken...

Citat:
Det betyder till exempel att du inte utan tillstånd får överföra materialet till din egen hemsida. Du får inte heller ta kopior och sprida dem. Observera att för skolor gäller inte det avtal som tecknats med Tidningen i Skolan i Skåne. Även skolor måste alltså ha tillstånd.

Som användare av tjänsten får du enbart använda materialet för privat bruk. Citat ur materialet är tillåtna, men endast i den begränsade utsträckning som följer av upphovsrättslagen, d v s i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet samt med angivande av källa. Det innebär att man endast får citera för att kritisera eller belysa någon annans verk eller för att underbygga ett eget ställningstagande. Man kan däremot inte vidarebefordra någon annans verk som ett självständigt inslag i det egna arbetet.

Även om du fått tillstånd att använda material ur Ystads Allehanda får du inte använda materialet så att medarbetarens ideella rätt enligt upphovsrättslagen kränks. Det betyder att medarbetarens namn skall anges i enlighet med god sed samt att du inte får ändra eller återge materialet på ett sätt eller i ett sammanhang som är kränkande för denne.
Min gissning är att svenska medier har en liknande inställning till detta med upphovsrätt.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-07, 10:50 #16
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Det finns ju ett intressant fall mellan TT och Google News som jag ser fram emot att följa. Någon som har aktuell information om vad som händer där?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-07, 13:40 #17
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Gigena Gigena är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 113
Genom journalistförbundet får du nog svar på några av dina frågor:
https://www.sjf.se/yrkesfragor/uppho...om-upphovsratt

Det finns dessutom en slags god sed att hänvisa till part som "avslöjar" en nyhet.
Gigena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-08, 16:03 #18
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Lalamums Lalamums är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 151
Någon som har koll på vad reglerna säger om översättning från annat språk till svenska?

Räcker det att enligt god sed ange källa, eller blir det ett intrång i upphovsrättslagen?
Lalamums är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-10-08, 18:35 #19
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Lalamums Visa inlägg
Någon som har koll på vad reglerna säger om översättning från annat språk till svenska?

Räcker det att enligt god sed ange källa, eller blir det ett intrång i upphovsrättslagen?
För att återutge en bearbetning av någon annans verk krävs också upphovsrättsinnehavarens tillstånd.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017