Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Katalog eller underdomän

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-04, 07:18 #1
Repti.net Repti.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 6
Repti.net Repti.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 6
Jag ger idag ut hemsideadresser till guldmedlemmar på portalen repti.net så att om en medlem exempelvis har användarnamnet richard får hemsidesadressen www.repti.net/richard

Vad jag nu troligtvis ska göra är att gå ifrån den tidigare inriktningen och nu ge hemsidesadressen till samtliga medlemmar istället (flera tusen) och på så sätt få en mycket större spridning.

Vad jag funderar på är om det i sökmotorsynpunkt är bättre att ge underdomäner istället, ex. richard.repti.net istället för repti.net/richard

Vad jag förstått så hanterar ex Google adresserna helt olika och jag vill att det ska bli så bra som möjligt. Pageranken på djupa länkar till sidan ex repti.net/richard är ju bra för pageranken men är det lika bra om det är en subdomän?

Vad är era tankar och kommentarer om detta? Tacksam för bra svar!
Repti.net är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-04, 08:12 #2
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 865
Som jag förstått det så kommer sub.repti.net att räknas som en fristående sajt som repti.net inte kommer "tjäna" något på (mer än en inlänk). Men å andra sidan kanske dina kunder skulle föredra subdomän istället...?

Kanske en kombo skulle fungera så både sub.repti.net och repti.net/sub kan läsas
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-04, 14:43 #3
mcelwee mcelwee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 90
mcelwee mcelwee är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 90
Eller så ger du en sub-domän till guldmedlemmarna men bara en /mapp till de andra.

Annars instämmer jag med föregående talare när det SEOn av det hela.
mcelwee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-05, 09:59 #4
Repti.net Repti.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 6
Repti.net Repti.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 6
Tack för inputen!

Det finns alltså både för och nackdelar med de olika tillvägagångssätten som är enligt följande:

Fördelar/nackdelar med subdomäner enligt http://*****.repti.net

+ Troligtvis lite roligare adress för alla

+ Länkar som går till huvudsidan repti.net räknas med mer värde för repti.net än om det är länkar från medlemmars sidor med katalogstruktur (repti.net/*****)

- Det blir mindre djuplänkar ner till kataloger inom repti.net då andra externa sidor länkar till medlemmarnas sidor som då räknas som andra sidor då de inte ligger inom samma underdomän, ex www.

Det du skriver N!cklas om att använda både och är ett bra alernativ så kan varje medlem själv välja vilken de vill använda.

Det du skriver mcelwee är också intressant tänk då det gör att guldmedlemskapet kan leva vidare. Jag fick mig en tankeställare på denna punkt och får fundera vidare lite mer. Min tanke med att ändra allt är att byta intäktsmodellen till att gå ifrån guldmedlemskap och istället ställa lite mer krav på annonsdelen. Detta för att inte bara 3 % av alla ska nyttja de utvecklade funktionerna utan istället 100% och på så sätt få en än starkare portal.

Vad är era tankar om att byta intäktsmodellen från guldmedlemskap till att ta betalt vidare för enbart annonsering? I guldmedlemskapet idag ligger det extra funktioner för just annonseringen och det är en stor anledning till varför jag lyckats få upp andelen guldmedlemskap till 3 %. Delen med annonseringen kommer i fortsättningen också kosta några kronor och min känsla av att det är att det max kan gå ner till att jag bara får in 60% av dessa intäkter för guldmedlemskapet. Samtidigt får jag då också en större spridning av det hela då fler vill bli medlemmar och framförallt när det inte kostar något. Detta kan också leda till att det procentuellt blir mer intäkter på annonsdelen så att det kort efter kan komma in samma mängd intäkter som innan.

Tasteline.se jobbade en del med guldmedlemskap men märkte att när det inte var så stor andel som var intresserade att betala så ändrade de också intäktsmodellen. Idag har sidan växt stort och växer i en annan takt än den gjorde innan och kan nu tjäna än mer pengar på annonsörer än innan.

Tack på förhand för vidare intressanta inlägg!
Repti.net är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-05, 11:05 #5
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Citat:
Originally posted by N!cklas@Aug 4 2006, 08:12
Som jag förstått det så kommer sub.repti.net att räknas som en fristående sajt som repti.net inte kommer tjäna något på (mer än en inlänk). Men å andra sidan kanske dina kunder skulle föredra subdomän istället...?
Kanske en kombo skulle fungera så både sub.repti.net och repti.net/sub kan läsas
Om båda används så kan man ju råka ut för dupe. content.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-07, 17:07 #6
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
Om man tittar helt krasst på SEO teknik skulle jag absolut inte välja sub-domäner.
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-08, 07:18 #7
Repti.net Repti.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 6
Repti.net Repti.net är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 6
Tack för ytterligare info!
Som det lutar just nu är det då att eventuellt ha kvar guldmedlemskapet och ge dem subdomäner och sen ge alla vanliga medlemmar en katalog.

Det låter som en idé som kan fungera bra!
Repti.net är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017