Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Fördelar med svensk host för ny webbtjänst

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-12-15, 19:55 #1
achronos achronos är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 3
achronos achronos är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 3
Standard Fördelar med svensk host för ny webbtjänst

Hej,

Är i utvecklingen av en webtjänst där en tredjeparts-betallösning är den viktigaste komponenten (http://www.mangopay.com/). Använder mig av RoR och är nu i valet av en bra hostinglösning.

I nuläget står valet mellan en svensk VPS-lösning på typ FS Data eller att använda sig av en internationell cloudlösning t.ex Heroku.

Då webbtjänsten kretsar kring betalningar vill inte att den ska ge ett oseriöst/osäkert intryck. Hur mycket spelar det in att webbsidan är hostad i sverige av ett välkänt hostingföretag vs typ Heroku? Då menar jag i användarens ögon, vilka för/nackdelar det innebär för oss har jag hyffsad koll på.

Kanske luddig fråga men hoppas ni förstår, be om ytterligare förklaring annars!

/Oskar
achronos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-15, 20:19 #2
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Tsarraz Tsarraz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 193
Vad är det för typ av tjänst
Tsarraz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-15, 20:42 #3
achronos achronos är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 3
achronos achronos är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
Vad är det för typ av tjänst
Det är en sorts crowd-fundingtjänst, en väldigt enkel sådan skulle man kunna säga.
achronos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-15, 20:55 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Nu ska jag försöka att inte tala för mycket i egen sak eftersom företaget jag är involverat
i levererar svensk hosting.

Men jag skulle säga att inte många kommer kolla upp var din sida är hostad. De som har kunskapen
i detta har också kunskapen i att de allra flesta lägen inte spelar någon som helst roll eftersom Internet är "Internet"..

Däremot är det viktigt att du kontrollerar så du inte har någon lag som kräver att datat lagras inom
Sveriges eller EU:s gränser.

Utöver det tror jag mer du ska satsa på att sidan är seriös. Man ska lätt hitta kontaktuppgifter
till er och ni måste vara öppna med vilka ni är och varför ni "finns". Såna saker inger nog betydligt
större förtroende än var servern levereras ifrån.

Sen är det som vanligt alltid bra - ur prestandasynpunkt - att leverera datat så nära kunden som möjligt.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-15, 20:57 #5
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Sålänge du väljer Heroku's servrar i europa och ser till att koppla SSL-certifikat till sajten så ska det väll inte spela någon roll. Ser inte att det skulle bli mindre seriöst bara för att du inte ligger i Sverige. Jag har alla mina sidor hostade i Amsterdam.

SEO-mässigt vinner du lite på att ha ett svenskt ip-nummer på servern dock.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-15, 21:52 #6
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Personligen skulle jag bli mer rädd för FS-data än valfri molntjänst, men det beror på att jag fått en misstro till FS-data som ett företag som mer hör hemma i en banarepublik detta vid tillfällen där de själva vara antingen förbitalande eller tysta. Denna syn har ytterligare förstärkts i kontakt med andra där jag även har hört talas om betydligt värre fall av ignorans av kundintegritet än jag vetat om. Det har förvisso inte bevisats utan är såvitt jag vitt i begynnande eller ännu ej påbörjad fas av rättsprocess, men när mitt generella intryck är precis detsamma som påvisas av ryktena är det inte svårt att tro på dessa tills företaget i fråga visar på en annan attityd generellt.

Mer som svara på din fråga än att kommentera FS-data tror jag det är ytterst osannolikt att varken FS-data eller molnet spelar roll i ditt val. Även om du riktar dig till kunniga personer kollar de ytterst sällan upp det. Huvudsaken är att du har ett grönt certifikat och att du faktiskt är online - hela tiden! Sure, alla har downtime, men bygger du din infratstruktur utan SPOF så klarar du dig med väldigt bra uptime om du väljer flera zoner eller leverantörer i molnet istället för en liten svensk leverantör.

PS. Om du vill ha en definition av molnet, vilket är ett luddigt koncept - at best, så kan jag ge förklara mig. Men jag antog det framstod av sammanhanget
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-16, 18:29 #7
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Hej Clarence.
Du får gärna PM:a mig om dessa missförhållandena med FS Data/Cloud royale
Eftersom jag är kund där vill jag gärna veta mer.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-16, 21:04 #8
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Denna tråd säger det mesta för mig, även om du är fri att göra andra bedömningar givetvis. Speciellt reaktionerna från de m var det som varnade mig, misstag kan alla göra. Det andra är ett obevisat rykte så det håller jag hellre för mig själv.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-24, 00:09 #9
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 206
amagab amagab är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 206
Jag tycker du har fått ett väldigt bra svar ovan från KristianE. Håller fullständigt med.

Och jag har bara lovord om Heroku...dock kanske dom kostar mer än andra. Men man får vad man betalar för.
amagab är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-12-25, 11:38 #10
achronos achronos är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 3
achronos achronos är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 3
Tack för alla svar, verkligen! Verkar som Heroku är ett väldigt hett alternativ för oss. Men hur fungerar det med personuppgifter och PUL när hostingen är utomlands (Irland som jag förstod det), är det något extra man måste tänka på eller fungerar lagen på samma sätt som om hostingen skulle vara i Sverige? Förutsatt att det är inom EU.
achronos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017