Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Delad/shared hosting (delad tråd)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-11-13, 15:29 #1
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Standard Delad/shared hosting (delad tråd)

Nu säger jag det igen: Har man affärskritisk verksamhet använder man sig inte av ett vanligt standard, delat webbhotellskonto. Det spelar ingen roll vilken leverantör man har.

Omsätter du 150.000 i månaden borde du ha råd att betala mer än 150 spänn för webbdrift. Man skaffar sig också ett SLA avtal och ser till att få joursupport, saker som inte ingår i vanliga webbhotell.

Tillägg. Detta var utsprungligen ett svar i en annan tråd, som sedan splittades till en egen tråd.

Senast redigerad av Anders Larsson den 2010-11-15 klockan 22:36
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-13, 15:44 #2
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Nu säger jag det igen: Har man affärskritisk verksamhet använder man sig inte av ett vanligt standard, delat webbhotellskonto. Det spelar ingen roll vilken leverantör man har.

Omsätter du 150.000 i månaden borde du ha råd att betala mer än 150 spänn för webbdrift. Man skaffar sig också ett SLA avtal och ser till att få joursupport, saker som inte ingår i vanliga webbhotell.
Jag håller med dig och alla andra som säger just detta..
MEN det alla missar i denna formen av argumentation är vad företagen gör för att få det att verka som om de har de bästa upptiderna, bästa prestandan, bästa supporten och att allt du just nämnt redan ingår så man behöver inte välja något annat företag.
Då tycker jag man har rätt att sätta krav vare sig man betalar 1 krona eller 1000 kronor.
Priset KAN vara en fingerpekning men det är inte alltid sanning.
Finns gott om dyra leverantörer (Fsdata?) som inte håller måtten ens jämfört med de billigaste av leverantörer.
Ursäkta för namnet av företag men det är en sådan uppenbar jämförelse.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-13, 15:48 #3
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Måste hålla med Anders. Även om delade miljöer har blivit klart bättre de senaste åren (vi kör själva igång en klustrad lösning i november) så när det är affärskritiskt finns det lösningar som kan bättre tillgodose behovet. Dessutom är SLA sidan helt annorlunda som Anders säger. Garantierna är på helt annan nivå.

Å andra sidan - när det väl blir problem - oavsett miljö - så låter det som det kunde hanterats bättre. När kritiska saker är nere vet vi alla att det är svårt att inte låta mycket frustrerad.

Får jag fråga - vilken utländsk aktör hamnade du hos?
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-13, 16:36 #4
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Måste hålla med Anders. Även om delade miljöer har blivit klart bättre de senaste åren (vi kör själva igång en klustrad lösning i november) så när det är affärskritiskt finns det lösningar som kan bättre tillgodose behovet. Dessutom är SLA sidan helt annorlunda som Anders säger. Garantierna är på helt annan nivå.
Jag håller med Anders och jag håller även med johan1234, delade miljöer är normalt en stor risk, och jag önskar dig lycka till johan1234 med er nya klustrade lösning! Det går att dramatiskt förbättra både säkerhet, prestanda och tillförlitlighet på shared hosting, flera våglängder ifrån normal hosting, detta har i alla fall vi stor och rätt lång erfarenhet av, så jag håller inte med om att de flesta webbhotell erbjuder exakt samma osäkra "shared hosting".
Hur kan man då veta om ens webbhotell kör med det bästa i teknikväg? Det är rätt enkelt egentligen, alla webbhotell som inte hänvisar större kunder till vps eller dedikerad server har en sådan lösning.

Senast redigerad av Danielos den 2010-11-13 klockan 16:39
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-13, 17:08 #5
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Shared hosting behöver inte va ett problem heller.
Flera kunder på en och samma server brukar innebära att man har ett team av folk som övervakar.

Ursprungsfrågan från TS var väl att diskutera låsningen av trådar.
Jag har efterfrågat en allmän policy som WN bör tillämpa när det gäller skapande av "är X nere?" trådar. Redan innan Binero gick ned. Det är väl bara det att den helt plötsligt började tillämpas precis denna gång, men aldrig innan - det har överhuvudtaget varit väldigt tyst från moderatorer här när jag efterfrågat en policy för detta.

Tro mig, jag gillar WN, jag gillar Binero och de flesta webbhotell och diskuterande människor här. Men för att inte få en Streisand effekt på det hela bör ni WN.se forumadmins ta tag i detta nu.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 10:53 #6
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
danielos - håller inte med om ditt uttalande om att de som rekommenderar en annan lösning än delad på något sätt automatiskt inte har bästa tekniken. Jag vet att vi kommer ha en av de mest avancerade klustrade lösningarna att få tag på - MEN - det innebär ändå inte att jag inte tror att dedicerat eller molnlösning kan vara en bättre lösning - i många fall. Så fort du kommer upp i lite storlek och har behov av mem-cache lösningar för databaser mm så är det bara så att delad är inte vägen... Oavsett riktigt bra lösning. Det är allt från kraften och den kanske speciella hårdvaran som krävs men även kontrollen mm. Det är en hel del mjuka faktorer också.

Vi har kunder som ligger på en halv miljard sidvisningar i månaden. 50 TB databaser - hade du kastat in det i en delad lösning? 50000 personer skall kunna trycka på samma tunga databasgenererade sida och få den på nolltid...

Blir också nyfiken på din signatur - ta steget in i molnet - samtidigt som allt verkar dedikerat? Hur funkar det? Är inte en av grundtankarna i molnet att man delar viss hårdvara för att få bättre effektivitet och därmed nå alla dess fördelar?
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 11:43 #7
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Vi har kunder som ligger på en halv miljard sidvisningar i månaden. 50 TB databaser - hade du kastat in det i en delad lösning? 50000 personer skall kunna trycka på samma tunga databasgenererade sida och få den på nolltid...
Ser inget problem faktiskt att göra det, det enda jag skulle göra är att köra ett separat mysql cluster på 3-4 servrar åt kunden, men använda samma webbserverplattform som vi har. Tänk på att vps är också en delad lösning, och även klustrad vps (molnvps) är en delad lösning.
Men ditt exempel på kund är otroligt extremt, men på sista tiden har vi tagit emot kunder med stora webbshoppar som blivit utslängda från webbhotell och som var hänvisade till vps/ded. server och om jag vara ärlig tycker jag att deras shoppar inte tar speciellt mycket kraft eller innebär några problem. Men du som jag vet att hårdvara idag är billigt, men kunskap och bra lösningar är svindyra.

Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Blir också nyfiken på din signatur - ta steget in i molnet - samtidigt som allt verkar dedikerat? Hur funkar det? Är inte en av grundtankarna i molnet att man delar viss hårdvara för att få bättre effektivitet och därmed nå alla dess fördelar?
Vi lastbalanserar ett stort antal servrar och lägger till fler allt eftersom. Men hemligheten är inte att endast lastbalansera utan att kunna sätta upp dedikerade php processer, så många som kunden behöver samt att varje kund fritt kan ändra alla värden i php.ini.

Med molnbaserad webbkonto avser jag ett webbkonto som kan expandera bra mycket mer än vad som är normalt på ett vanlig webbhotell där man fyller en server och fortsätter med nästa, dvs det ska mycket till innan vi rekommenderar vps eller dedikerad server till våra kunder.

Citat:
Ursprungligen postat av hnn Visa inlägg
Det låter bra och ser bra ut, sen om det är bra vet ju bara han och hans kunder =)
På sistone har vi fått många nya stora kunder och vi har en väldigt känd kund sedan några veckor tillbaka som har provat att köra stora webbshoppar, Joomla med Virtualmart samt Magento osv på en mängd webbhotell, men säger att vi är dramatiskt mycket bättre än alla andra webbhotell man provat, framför allt när det gäller prestandan. En annan kund säger att det är endast hos oss man har lyckats att installera Publish Enterprise från www.ez.no En av anledningarna är att vi kan sätta vilket värde somhelst på minnesanvändningen för php i php.ini

Senast redigerad av Danielos den 2010-11-15 klockan 12:20
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 16:00 #8
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
danielos - mycket handlar om kunden och dess önskemål förstås. Ser som du att i framtiden kommer många skala sin webbplatform via molnet och kanske hålla dedikerat på databassidan.

Du nämner att hemligheten är att sätta upp dedikerade php processer. Jo till viss del - men för de som kör PHP va? Det finns ju väldigt mycket annat som skall kunnas köras som inte har med PHP processer?

Känner väl lite att din signatur kanske är lite vag då jag får en känsla av att jag köper dedikerat (som betyder något mycket specifikt hos de flesta) men är delat men med separata processer. Vi kör vår molnlösning City Cloud där varje VM har egen kärna och körs separat på det sättet - men det är inte dedikerat - det är virtualiserat hela vägen. :-) Bara en fundering.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 17:03 #9
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
Dennis Holm Dennis Holm är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 557
många verkar blanda ihop delad (shared), moln och dedikerad med BUDGET..

Det finns delad hosting (standard webbhotells konto) som är budgetkonto när det kommer till KVALITET
,inte bara pris.. då ibland priset inte är lågt även om det borde.

Så affärskritiskt kan finnas på en delad miljö om kvaliteten på miljön är hög.
Att ha det på ett konto för 100-1000kr om året är kanske inte den högsta garantin för kvalitet.
Men om man blir lovad kvalitet så ska man ju ha rätt att tycka att leverantören inte håller sina löften.
Men samtidigt så borde man ha efterforskat tidigare efter en stabilare leverantör/lösning som levererar högre kvalitet.
Att köra med "billigt konto hos hotellet som bara säljer billigt för att sälja så mycket som möjligt" är inte direkt tänkt för företag som förlorar stort på instabilitet.

Men vi gör alla misstag så man kan ju alltid förbättra sig.

Men det blir lätt att alla gnäller om fel sak.
delad behöver inte vara dålig.
Absolut budget hosting som endast är tänkt för pelle 45 med sin bloggg med 100 besökare,
är dåligt för affärskritiska siter!

skillnad på delad och delad.. och företag och företag.
Dennis Holm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-11-15, 19:27 #10
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
För att stämma in i den kör ovan som lovordat shared hosting på en klustrad lösning så håller även jag med om att det är vägen att gå. Sedan kan man debattera i åratal om vad som är bäst, enklast, snyggast osv, till syvende och sist så kommer man ner till; Vad är mest kostnadseffektivt för kunden?

Kunden måste själv räkna på hur mycket pengar och goodwill de anser sig ha råd att förlora vid stillestånd eller annat systemfel som kanske inte gör att siten går ner, men som gör den långsam. Se tex på blocket.se, för dem är det nästan lika illa att siten går segt som att den ligger nere.

För leverantören så innebär det att man måste hitta en lösning som kan garantera en så bra upptid och prestanda som möjligt, utan att det för den delen kostar skjortan. Till det här måste man se till kundens ev. säkerhetskrav och kontrollbehov, en del kunder vill inte att deras processer ska dela miljö med andra eller de kanske har andra krav som är svårt eller omöjliga att uppnå i en delad miljö. Det problemet blir ännu mer tydligt när man kommer upp i stora nivåer kunder och det börjar göra ont att ha olika konfigs för olika kunder, det blir en himla massa olika konfigs som man måste hålla koll på.

Jag låter det förbli osagt vem eller vad som är den bästa lösningen, utan konstaterar att det är kundupplevelsen som är det viktiga i slutändan, den leverantör som kan leverera bästa möjliga kundupplevelse vinner, oavsett om kunden ligger på en DL380 för sin personligablogg, eller om han betalar 12 kr / månad för shared hosting.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017