Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


loopias mail har stora problem

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-13, 06:14 #71
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Nåja nu överdriver du. Hur många företag har kassaskåp på kontoret, bankfack? 1%? 50%?
Jag har jobbat på stora företag, med över 300.000 anställda utan att ha brandsäkert kassaskåp på lokalkontor där man förvarar avtal för miljarder.

Om nu kontoret tillåts brinna upp och företaget fysiskt gå upp i rök, varför ska man kräva att sin mail ska ha bättre skydd?
Dom som har ngt innanför pannbenet har det skyddet,
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-08, 02:38 #72
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Ifall några missat så har Loopia lämnat en ny uppdatering på driftbloggen:

Citat:
2012-01-03 16:30: För de av våra kunder som fortfarande väntar på sin backup av gammal e-post har vi följande information. Sedan backupen kom till vår leverantör har vi låtit dem utföra ett omfattande jobb för att se hur mycket data som går att återställa. Arbetet är i enkla drag fyrdelat:

1, Analys av data
2, Utveckling av specialverktyg
3, Genomföring av tester med verktygen
4, Gå igenom testerna för att kunna ge svar på hur slutresultatet ser ut

Arbete med utvecklingen av verktygen har dragit ut på tiden och tagit längre tid än beräknat. Verktygen var klara i slutet av förra veckan och testerna påbörjades direkt. Under helgen stötte man dock på några oväntade problem och man blev tvungen att justera verktygen för att komma vidare.

Testerna körs nu för fullt igen. Hur lång tid dessa tester tar kan vi inte svara på idag. När dessa tester är klara, och om de går som det är tänkt ska man kunna ge en bättre bild av hur mycket som eventuellt går att återställa samt hur lång tid det tar. Vi återkommer naturligtvis så fort vi har fått mer information.

I väntan på analysen kan du som använder en nyare version av Microsoft Outlook och Windows testa detta: Microsoft Outlook - Återställa en lokal backup
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-08, 12:39 #73
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av hundserver Visa inlägg
Dom som har ngt innanför pannbenet har det skyddet,
jag vill nog också påstå att det är ganska vanligt, ett kassaskåp eller bankfack med masterlösenord, viktiga avtal och ev. backuper.
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-08, 13:30 #74
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
jag vill nog också påstå att det är ganska vanligt, ett kassaskåp eller bankfack med masterlösenord, viktiga avtal och ev. backuper.
Instämmer helt och hållet här. Företag som tänker åtminstone på säkerheten har en litet bankfack/kassa skåp att spara viktiga dokument i.

Tänker man åter på mail, Så skulle i alla fall inte jag lägga min mail på en delad server miljö för återkomst av mina mail. Här är det nog viktigast att man tänker ett steg längre och införskaffar sig någon egen server på co-location eller hyra en server direkt ifrån något hosting företag. Då kan du vara säker i alla fall att du inte drabbas lika hårt som en delad hostingmiljö gör. Självklart kan även de uppstå problem i egen server, Men då är problemet ganska mycket enklare att lösa.

Dom som bör skaffa en egen server är ju företag som är helt och hållet beroende av mailen. Företag som målare etc, kan fortfarande ha kvar sin mail på webbhotell, då dom fortfarande kan ha kontakt med kunder via telefon om något skulle hända. Där finns de ingen vits med att köpa en egen mailserver.
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-08, 15:29 #75
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Citat:
Ursprungligen postat av ZynX Visa inlägg
Instämmer helt och hållet här. Företag som tänker åtminstone på säkerheten har en litet bankfack/kassa skåp att spara viktiga dokument i.

Tänker man åter på mail, Så skulle i alla fall inte jag lägga min mail på en delad server miljö för återkomst av mina mail. Här är det nog viktigast att man tänker ett steg längre och införskaffar sig någon egen server på co-location eller hyra en server direkt ifrån något hosting företag. Då kan du vara säker i alla fall att du inte drabbas lika hårt som en delad hostingmiljö gör. Självklart kan även de uppstå problem i egen server, Men då är problemet ganska mycket enklare att lösa.

Dom som bör skaffa en egen server är ju företag som är helt och hållet beroende av mailen. Företag som målare etc, kan fortfarande ha kvar sin mail på webbhotell, då dom fortfarande kan ha kontakt med kunder via telefon om något skulle hända. Där finns de ingen vits med att köpa en egen mailserver.
Klokt sagt!. Håller med dig helt. Om man nu är så beroende av sina tjänster så sköter man allt själv oavsett om det är Sveriges största webbhotell.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-08, 16:28 #76
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Klokt sagt!. Håller med dig helt. Om man nu är så beroende av sina tjänster så sköter man allt själv oavsett om det är Sveriges största webbhotell.
Bara för att ett webbhotell missköter rutiner för backup och emailtjänster så innebär det ju inte att alla andra webbhotell gör det. Och just för att Loopia är så stora så blir oförutsedda händelser ännu värre än mindre webbhotells.

Naturligtvis kan man som kund sköta allt själva, men det kräver ganska stora sysadmin-kunskaper och många lägger ju ut detta på andra företag för att man just vill slippa administrera emailservrar med bra spamskydd själva.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-08, 22:41 #77
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
ZynX ZynX är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 356
Danielos!

Du har ju självklart rätt i att alla inte bara kan hosta upp en egen installation av mail-server. Men det är väll en då där ett hostingbolag finns till eller?

Företag kan erbjuda färdiga mail lösningar till kunderna så att dom inte behöver kunna direkt någonting.

Kan garantera dig att det här händer alla delade miljöer. Även om de i de här fallet varit någon form av backup miss så kan även andra faktorer spela in i delade miljöer. En server med flera 1000 användare, Behövs bara att en av dem gör något dumt med sitt konto och att alla drabbas på ett och samma bräde. Jag kan tycka att dagens webbhotell är helt enkelt för billiga för att jag ska tycka det vara rimligt.

Det kan drabba ett webbhotell med 200 kunder som ett på ett flertal 100.000 +.
ZynX är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017