Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ersättning för nertid

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-18, 20:19 #1
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Vad tycker ni är en rimlig ersättning för nertid för ert bredband och telefoni (privatabonnemang)? Jag har bredband och IP-telefoni från Bredbandsbolaget som varit nere under en hel veckas tid. (Anledningen är åsknedslag och grova problem med att få igång tjänsterna igen, men det är egentligen ointressant.) Vad tycker du är en rimlig ersättning? De erbjuder som standard ersättning bara för nertid, dvs i mitt fall betalar de tillbaka 25% av månadsbeloppen för de två tjänsterna.

Att bredbandet är nere en vecka kan jag väl klara av (tack vare jobbet och mobilen), men att telefonen inte går att använda (dvs ingen kan ringa till mig på min fasta telefon) tycker jag är otroligt kass, och det har skapat en del problem.

Ersättningar för sådan här nertid är naturligtvis förhandlingsbar. Vad hade du begärt att få för en veckas nertid, dvs 25% av en månad, på ditt privatabonnemang?

Opps, fel i titeln... fär=för
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-18, 21:02 #2
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Hade inte begärt en spänn. Istället hade jag läst genom mitt avtal och insett att dem är friskrivna från allt, suckat lite och ångrat att jag inte tecknat mig för en uppkoppling med garanterad upptid Tror tyvärr inte du kan kräva något direkt..
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-18, 21:05 #3
acidflashs avatar
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
acidflashs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 492
Jag kan inte svara för hur BBB sköter sina avtall.
Men jag vet alle fall hur det är med telia. 5dagars nertid en viss del återbetallas.
Om man är vaken så ska man ringa in och kräva återbettalning och sedan ska man kräva minst 3månader fritt internet (tips ifrån en telia anställd som tidigare har jobbat på supporten).
Och dom ska bara tacka och säga hej typ.
Testa att göra samma sak med BBB och se vad du får för respons..
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-18, 21:10 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Anledningen till att du kan få riktigt fint bredband för ett par hundralappar i månaden är att det inte finns mycket till garantier. Förmodligen kan du förhandla dig till att slippa en månadsavgift från bredbandet.

Jag har valt att ha ett traditionellt telefonabbonnemang just för att det är separat och har bättre tillgänglighet än bredbandet. Att vara utan telefon i en nödsituation anser jag det inte vara värt att spara några tior i månaden.

Gnäll och kräv kompensation och se vad du får. Är du beroende av telefonen så skaffa ett traditionellt abbonnemang.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-18, 21:17 #5
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Avtalet säger (nästan citat):

8.1 Om fel eller avbrott i tjänst uppstår skall Bredbandsbolaget (B2) åtgärda avbrottet inom skälig tid från abonnentens felanmälan. B2 påbörjar normalt felavhjälpning inom 24 timmar från felanmälan. B2 är inte skyldig att åtgärda avbrott som beror på omständigheter utanför B2:s kontroll, som t.ex. fel eller avbrott i fastighetsnätet eller accessnätet.

8.3 Om fel eller avbrott i viss tjänst uppstått skall abonnenten om denne begär det erhålla en nedsättning av avgifterna för tjänsten ifråga som svarar mot felet eller avbrottet. Abonnenten hos dock ej rätt till nedsätting om nedsättningen motsvarar belopp understigande 25 kronor avseende en viss kalendermånad.

Jag har alltså rätt till "nedsättning av avgifterna för tjänsten ifråga som svarar mot felet eller avbrottet". Det är där inte helt tydligt vad de menar, och jag tolkar det som om ersättningen (nedsättningen?) är förhandlingsbar.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-18, 21:23 #6
Baldros Baldros är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 189
Baldros Baldros är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 189
Du ska inte behöva betala för den månaden då allt var nere, tycker jag.
Baldros är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-18, 21:35 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Är alltid kritiskt köra ip-tele för privatabb, normalt är det bara 48v som är reservkraft i telias stationer och tror inte B2 endast kör 48v saker.

Samt telia är inte mycket bättre med fast telefoni, tror det är kan vara nere 5 dagar alla fall innan du har rätt till ersättning. Men skildnaden är att det normalt finns resevkraft på telias saker samt redundanta vägar för just tele.

Ersättningne bör vara en månad gratis samt dom ska betala din mobilräkning.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-18, 21:36 #8
youngbloods avatar
youngblood youngblood är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 155
youngblood youngblood är inte uppkopplad
Medlem
youngbloods avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 155
Att du får din faktura justerad med 25% på båda tjänsterna är allt de behöver göra.
Om du lyckas få mer eller en hel månad gratis så är det bara "goodwill" och inget du kan kräva utifrån avtalet.
youngblood är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-18, 22:07 #9
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 621
När mitt telia-internet blev urpluggat ur stationen (fick veta det efter typ 9 dagar) så fick vi tre månader gratis internet. Men då var supporten väldigt otrevlig.
__________________
@Zn4rK - Börja blogga - Paintball i Göteborg
Det jag skriver är mina personliga åsikter och återspeglar inte vad WN eller andra företag jag representerar tycker.
Alex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-18, 22:23 #10
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Varför vill du fortfarande vara kund?

Det svider mer om du lämnar dem än om du får gratis tjänster i ett halvår framöver.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017