Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Juridisk process

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-18, 09:23 #1
aktieante aktieante är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 433
aktieante aktieante är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 433
Vet någon om det kostar ägaren till ett domännamn något om någon startar en juridisk process om ett domännamn?

Fick ett brev med HOT om skadestånd etc från en patenbyrå angående ett namn som blivit reggat i vår firmas namn.

Skriver vi över namet på dem omgående så begränsas kommande skadespråksanspråk.

Skulle gärna skrivit över namnet, men efter dessa hot känns det inte som vi vill göra det direkt.
Avregistrerar det hellre då.
aktieante är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 10:30 #2
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Gäller det bara en ATF-tvist eller vill de stämma in dig till tingsrätten? Med tanke på talet om skadestånd antar jag det är det senare de hotar med.
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 12:09 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
tingsrätten kan bli en dyr historia...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 12:33 #4
aktieante aktieante är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 433
aktieante aktieante är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 433
Vad skall dom stämma oss för?
aktieante är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 12:41 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Du eller din firma får och kan registrera vilket ledigt domänamn som helst under bla .se, .com, .net, .org, .eu och .nu
För dessa toppdomäner och de flesta andra gäller "först till kvarn". Det är alltså FULLT tillåtet att vara innehavare av ett domännamn - oavsett vilket.

För parter som anser sig ha större rätt till ett domännamn gäller för toppdomänen [.se] sk ATF och för övriga toppdomäner i mitt exempel gäller UDRP. Vid en ATF/UDRP kan en innehavare i värsta fall förlora rätten till domänen, men aldrig bötfällas eller straffas på annat sätt. Det är en tvistlösning kort och gott !

Vad som däremot spelar roll är vad du gör med din domän
Om det bedrivits någon form av verksamhet på domänen som kan utgöra varumärkesintrång eller medvetet skadat företaget som patentbyrån representerar ? Ja då kan det bli en sak för tingsrätten.

Men advokater och patentbyråer brukar lägga upp varannan mening med "krav, krav FÖRE Datum, tid ANNARS kan vår huvudman komma att hot, hot" - Jag tror att det är lite av defaultläge.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 12:54 #6
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Det kan i och för sig vara varumärkesintrång redan genom att registrera domännamnet - du kan knappast hävda god tro om du lyckas registrera cocacola.se eller liknande.

Man måste skilja på tvistlösningsförfarandet och domstolsförfarandet som kan gå parallellt.

Utan att veta mer är det också svårt att ge några kloka råd. Vad gäller det för domännamn? Har ni inte registrerat domännamnet själva? Det lät ju så på ditt inlägg - "ett namn som blivit reggat i vår firmas namn".

I så fall kan det aldrig leda någon vart i domstol, men du kan bli av med namnet. Har ni registrerat det så kan det de facto leda till att rättsinnehavaren tillerkänns skadestånd, vilket i och för sig, mig veterligen, aldrig hänt i Sverige.

I båda fallen lär ni bli av med namnet om ni inte kan styrka er rätt till det. Är det ett svenskt eller utländskt domännamn respektive företag som hört av sig?
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 13:27 #7
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Jag tror faktiskt att jag skulle få lov att starta en konsumentkritisk sajt om CocaCola om jag skulle ha den fantastiska turen (?) att registrera cococola.se.

Det är inte alltid intrång att använda andras varumärken.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 13:35 #8
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by Xamda@Oct 18 2007, 12:54
Det kan i och för sig vara varumärkesintrång redan genom att registrera domännamnet - du kan knappast hävda god tro om du lyckas registrera cocacola.se eller liknande.
Jag påstår att du har fel.

Ingen gör varumärkesintrång genom en registrering av domännamn under de TLDer jag räknade upp - inte enligt nu gällande regelverk. Det är "fria"toppdomäner, fria i den bemärkelsen att vem som helst kan registrera alla lediga domännamn utan förprövning. För det behöver jag inte hävda god tro eller någonting alls.

En tingsrätt har heller ingen beslutsrätt kring själva domännamn, utan detta kan endast ske genom ATF/UDRP

Vidare när det gäller själva användningen av ett domännamn så lämnar ju faktiskt PRV om varumärken på Internet sin syn på det (som åtminstone jag tycker väger "tyngst" i dessa sammanhang och i Sverige).

Och jag kan ganska klart tyda texten som att icke-kommersiell verksamhet (eller verksamhet inom ej skyddade klasser) är att beteckna som tillåten eller för den delen "god tro" dvs om jag exempelvis visar upp min samling coca-cola burkar..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 14:59 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Oct 18 2007, 13:27
Jag tror faktiskt att jag skulle få lov att starta en konsumentkritisk sajt om CocaCola om jag skulle ha den fantastiska turen (?) att registrera cococola.se.
cococola.se är faktiskt ledig, bara att regga
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-18, 15:29 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Kontakta en jurist och betala honom 1000 kr för 20 minuters konsultering. Sen vet du exakt vad som gäller.

Om du har gjort intrång på någons varumärke eller inte, beror på vad som finns på domänen. Har du bara reggat en domän så är det värsta som kan hända att du förlorar domänen. Det är dock svårt att säga någonting generellt, eftersom du inte ger någon vidare information om vilken domän det gäller och vad som finns på sidan idag.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017