Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Värdering av svenska domännamn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-10, 16:47 #21
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Originally posted by marcuss@Nov 10 2003, 14:40
Citat:
Sverige är ett litet land, hur många types in tror du att du kan förvänta dig på en domän?
Det är så pass lite att det är inget att sitta å grubbla på.
som sagt, jag hade exempelvis igår 148 träffar på domänen (med PR0) dit folk endast hittar mha typeins skulle antagligen gå att dra nytta av dem på något bra sätt. och antagligen vara värd registreringsavgiften skapligt snabbt.

Citat:
Postat den Nov 10 2003, 14:11
--------------------------------------------------------------------------------
QUOTE *
Plus, han har vad jag vet använt sig utav Nic.se´s register och spammat ut en massa skit.

Vad har han skickat ut för spam? Och hur har han använt Nic.se´s register?
ett sätt att använda NIC-SE:s register är väl att kolla upp företagens postadress och skickat "information" dit isåfall?

Citat:
Visst är det svårt att få ut 50 öre per besökare (type-in), men ställ dig istället frågan vad ett företag som arrangerar konferenser är villiga att betala för att få trafik från ett ord som exempelvis konferenslokaler. Är det god kvalité på besökarna så är ju trafiken värd guld.
visserligen sant. men har svårt att tro att besökare med god kvalité sysslar med type-ins i den omfattningen iofs borde jag nog utforska mina besök lite närmare...
Ja, 148 besökare. Det är absolut ingenting. Du kan likaväl starta upp ett nytt namn och marknadsföra det bättre än ett generellt ord som jag antar du har.

Alla ombud skriver på ett avtal för att bli ett ombud, där står det att man ej får använda Nic.se´s databas för syften som att marknadsföra mot. Det har iaf han gjort.
Han har förmodligen gjort ett litet progg som scannar utav databasen sen har han skickat ut för öäå registreringen.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-10, 16:55 #22
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ja, 148 besökare. Det är absolut ingenting. Du kan likaväl starta upp ett nytt namn och marknadsföra det bättre än ett generellt ord som jag antar du har.
jo självklart kan man komma mycket längre med marknadsföring. visst, det är ett någorlunda generellt namn.

Citat:
Alla ombud skriver på ett avtal för att bli ett ombud, där står det att man ej får använda Nic.se´s databas för syften som att marknadsföra mot. Det har iaf han gjort.
Han har förmodligen gjort ett litet progg som scannar utav databasen sen har han skickat ut för öäå registreringen.
vad fult.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-10, 17:24 #23
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
Citat:
Ursprungligen postat av Pekay
Citat:
Originally posted by -efa@Nov 10 2003, 08:14
Citat:
Ursprungligen postat av Pekay
Båda är minst lika bra, för att de besökare du får in genom att någon chansar å skriver är så patetiskt få ändå
så det är inget att bry sig om.
Hmmm... När vi nu pratar om värdet av domännamn... borde inte värdet av just typ-ins vara en av de saker som delvis är lättast att värdera?

Att chansa på ett domännamn visar att man har visst intresse för sajten; man skriver inte film.se om man inte är intresserad av film.

Värdet kan därför jämföras med CPC vid traditionell bannerannonsering. CPC för en relativt bra plats kan ligga från 0,50 kr. Det innebär att 100 type-ins per dag borde vara värda otroliga 18.250 kr (0,50 x 100 x 365, och det är bara första året!)!!

Dessutom behöver man väl troligen räkna på förlusten av att inte ha en viss domän. Hur många kunder går Svensk fastighetsförmedlning miste om genom att ha svenskfast.se istället för svenskfastighetsformedling.se? (Idag har de visserligen båda, men som exempel).

Håller ni med om resonemanget?

Sverige är ett litet land, hur många types in tror du att du kan förvänta dig på en domän?
Det är så pass lite att det är inget att sitta å grubbla på.
Med ditt sätt att se så skulle inte bannerannonsering vara värt att sitta å grubbla på heller. Sverige är ju så litet... Poängen är väl att bannerannonsering och type-ins är jämförbara; betalar man 50 öre för ett klick på en banner så kan man betala 50 öre för en type-in.
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-10, 20:21 #24
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Citat:
Alla ombud skriver på ett avtal för att bli ett ombud, där står det att man ej får använda Nic.se´s databas för syften som att marknadsföra mot. Det har iaf han gjort.
Han har förmodligen gjort ett litet progg som scannar utav databasen sen har han skickat ut för öäå registreringen.
Har en kompis som faktiskt provat detta, men NIC spärrade honom efter ett antal sökningar (cirka 100). Han håll också på att förlora sin "licens" som ombud när han anlitade en telemarketingfirma att ringa på alla befintliga domännamn och få dem att byta webbhotell. Enligt min kompis hade tydligen NIC lagt in några bluff-företag så om man ringde till företagen så kom man till NIC´s säkerhetsavdelning. Efter detta håller han sig till reglerna.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-10, 20:39 #25
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Ursprungligen postat av efa
Citat:
Originally posted by -Pekay@Nov 10 2003, 13:27
Citat:
Originally posted by -efa@Nov 10 2003, 08:14
Citat:
Ursprungligen postat av Pekay
Båda är minst lika bra, för att de besökare du får in genom att någon chansar å skriver är så patetiskt få ändå
så det är inget att bry sig om.
Hmmm... När vi nu pratar om värdet av domännamn... borde inte värdet av just typ-ins vara en av de saker som delvis är lättast att värdera?

Att chansa på ett domännamn visar att man har visst intresse för sajten; man skriver inte film.se om man inte är intresserad av film.

Värdet kan därför jämföras med CPC vid traditionell bannerannonsering. CPC för en relativt bra plats kan ligga från 0,50 kr. Det innebär att 100 type-ins per dag borde vara värda otroliga 18.250 kr (0,50 x 100 x 365, och det är bara första året!)!!

Dessutom behöver man väl troligen räkna på förlusten av att inte ha en viss domän. Hur många kunder går Svensk fastighetsförmedlning miste om genom att ha svenskfast.se istället för svenskfastighetsformedling.se? (Idag har de visserligen båda, men som exempel).

Håller ni med om resonemanget?

Sverige är ett litet land, hur många types in tror du att du kan förvänta dig på en domän?
Det är så pass lite att det är inget att sitta å grubbla på.

Med ditt sätt att se så skulle inte bannerannonsering vara värt att sitta å grubbla på heller. Sverige är ju så litet... Poängen är väl att bannerannonsering och type-ins är jämförbara; betalar man 50 öre för ett klick på en banner så kan man betala 50 öre för en type-in.
Ja, med att Sverige är litet menar jag att du inte kommer få så mycket types-in.
Visst, du kanske får 100, eller 200 eller kanske 1000. Och?
Vad ska du tjäna pengar på det?


Leva på annonser är nog rätt svårt i Sverige, men utan tveka går det.
Men det kräver mycket mycket mycket mer besökare än det types-in ger.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-10, 21:02 #26
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
Citat:
Originally posted by Pekay@Nov 10 2003, 18:39
Ja, med att Sverige är litet menar jag att du inte kommer få så mycket types-in.
Visst, du kanske får 100, eller 200 eller kanske 1000. Och?
Vad ska du tjäna pengar på det?

Leva på annonser är nog rätt svårt i Sverige, men utan tveka går det.
Men det kräver mycket mycket mycket mer besökare än det types-in ger.
Självklart kan man inte leva på _annonsintäkter_ från en sajt som enbart har 100 type-ins och ingen annan trafik -- det tog jag för givet. Men säljer du en eftertraktad produkt via sajten och har en svarsfrekvens på 1% och en vinst på 1.000 spänn per produkt så får du in en hel del pengar på bara 100 type-ins.

Och oavsett hur många type-ins man får så är det en intressant marknadsföringskanal om man kan betala ett pris för domänen som är baserat på antalet type-ins (då är ju kostnaden i proportion till vad man får ut, precis som vid köp av bannerklick). Räcker det inte med 1000 type-ins så får man väl köpa 20 domäner då, och få 20.000 type-ins.
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-10, 21:07 #27
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
Kom på en sak när jag skrivit mitt förra inlägg. Skulle man inte kunna "hyra ut" bra domäner istället för att sälja dem? Eller helt enkelt ta betalt för antalet type-ins man förmedlar vidare till en viss sajt. Alltså om jag driver en fotosida kunde jag köpa 100.000 type-ins (via en förmedlare) från diverse foto-relaterade domäner...

Det skulle inte förvåna mig om det redan finns någon liknande... Någon som har sett det?
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-10, 21:23 #28
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by efa@Nov 10 2003, 19:07
Kom på en sak när jag skrivit mitt förra inlägg. Skulle man inte kunna "hyra ut" bra domäner istället för att sälja dem? Eller helt enkelt ta betalt för antalet type-ins man förmedlar vidare till en viss sajt. Alltså om jag driver en fotosida kunde jag köpa 100.000 type-ins (via en förmedlare) från diverse foto-relaterade domäner...

Det skulle inte förvåna mig om det redan finns någon liknande... Någon som har sett det?
vad är skillnaden på att betala enbart för "type-ins" och att betala per klick från "vanliga" sajter/domäner?
Jag menar, det man betalar för är ju förmedlade besökare. om dessa sedan hittat till sajten, besökarna förmedlas ifrån, pga type-ins eller via sökmotor är ju mer eller mindre likgiltigt?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-10, 21:42 #29
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
Citat:
Originally posted by marcuss@Nov 10 2003, 19:23
vad är skillnaden på att betala enbart för "type-ins" och att betala per klick från "vanliga" sajter/domäner?
Jag menar, det man betalar för är ju förmedlade besökare. om dessa sedan hittat till sajten, besökarna förmedlas ifrån, pga type-ins eller via sökmotor är ju mer eller mindre likgiltigt?
Tjaaa... en skillnad mellan type-ins och sökmotor är kanske att vid type-in kommer man direkt till en specifik sajt. Gör man en sökning på en sökmotor får man flera träffar... som företag borde man då ha en konkurrensfördel; man kan fånga upp ett antal besökare direkt, innan de söker.

Men idéen att sälja type-ins skulle kanske kunna vara intressant oavsett om man tycker att det finns en skillnad eller inte. Det blir lite konkurrens till annonsnätverken...
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-10, 22:03 #30
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Ursprungligen postat av efa
Citat:
Ursprungligen postat av Pekay
Ja, med att Sverige är litet menar jag att du inte kommer få så mycket types-in.
Visst, du kanske får 100, eller 200 eller kanske 1000. Och?
Vad ska du tjäna pengar på det?

Leva på annonser är nog rätt svårt i Sverige, men utan tveka går det.
Men det kräver mycket mycket mycket mer besökare än det types-in ger.

Självklart kan man inte leva på _annonsintäkter_ från en sajt som enbart har 100 type-ins och ingen annan trafik -- det tog jag för givet. Men säljer du en eftertraktad produkt via sajten och har en svarsfrekvens på 1% och en vinst på 1.000 spänn per produkt så får du in en hel del pengar på bara 100 type-ins.

Och oavsett hur många type-ins man får så är det en intressant marknadsföringskanal om man kan betala ett pris för domänen som är baserat på antalet type-ins (då är ju kostnaden i proportion till vad man får ut, precis som vid köp av bannerklick). Räcker det inte med 1000 type-ins så får man väl köpa 20 domäner då, och få 20.000 type-ins.
Den dagen du tjänar 1000 kr på att sälja en produkt på nätet...den dagen...Du lär garanterat inte ha 1% försäljning på trafiken.

Inom resebranschen ligger det på ca 0.5% och då får man kanske 300 kr - allt arbete.
  Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017