Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Framtiden för domäner?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-29, 00:40 #1
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 374
scrdj scrdj är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 374
Tänkte hör lite om vad ni tror om .se i framtiden. ICANN sa att de räknar med att domänerna kommer att ta slut 2011, således borde priserna på bra och halvbra domännamn stiga inom bara något år.

Detta är vad jag tror iallafall. Jag antar att det bara är fler och fler som upptäcker den här "branschen" och ger sig i jakt på det stora fyndet - och bristen på bra domäner blir bara större och större.

Så till min fråga: Tror/Tycker ni att det är värt att sitta och hålla inne på de domänerna som faktiskt är bra och sälja dessa först om ett par år istället för att försöka sälja dessa idag?
scrdj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-29, 01:22 #2
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by scrdj@Jun 29 2008, 00:40
Tänkte hör lite om vad ni tror om .se i framtiden. ICANN sa att de räknar med att domänerna kommer att ta slut 2011, således borde priserna på bra och halvbra domännamn stiga inom bara något år.
Detta är vad jag tror iallafall. Jag antar att det bara är fler och fler som upptäcker den här branschen och ger sig i jakt på det stora fyndet - och bristen på bra domäner blir bara större och större.
Så till min fråga: Tror/Tycker ni att det är värt att sitta och hålla inne på de domänerna som faktiskt är bra och sälja dessa först om ett par år istället för att försöka sälja dessa idag?
Du har läst en i många avseenden fullständigt felaktig artikel som blandar ihop olika begrepp. Det som befaras ta slut inom en ändlig framtid är ip-nummer, därav IPV6. Möjligtvis skulle det kunna anses att domännamn under .com är slut den dagen t.ex. alla kombinationer L och N upp till 8 positioner är slut men där är vi inte ännu. Vad som gäller din fråga är rekommendationen att utveckla domänerna så gott du förmår eftersom det påverkar en mängd värderingsfaktorer.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-29, 10:33 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Ursprungligen postat av scrdj
Tänkte hör lite om vad ni tror om .se i framtiden. ICANN sa att de räknar med att domänerna kommer att ta slut 2011, således borde priserna på bra och halvbra domännamn stiga inom bara något år.
Detta är vad jag tror iallafall. Jag antar att det bara är fler och fler som upptäcker den här branschen och ger sig i jakt på det stora fyndet - och bristen på bra domäner blir bara större och större.
Så till min fråga: Tror/Tycker ni att det är värt att sitta och hålla inne på de domänerna som faktiskt är bra och sälja dessa först om ett par år istället för att försöka sälja dessa idag?
Du har läst en i många avseenden fullständigt felaktig artikel som blandar ihop olika begrepp. Det som befaras ta slut inom en ändlig framtid är ip-nummer, därav IPV6. Möjligtvis skulle det kunna anses att domännamn under .com är slut den dagen t.ex. alla kombinationer L och N upp till 8 positioner är slut men där är vi inte ännu. Vad som gäller din fråga är rekommendationen att utveckla domänerna så gott du förmår eftersom det påverkar en mängd värderingsfaktorer.
Instämmer helt och hållet även om jag tycker domännamn på mer än 8 bokstäver kan fungera bra de också =)
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-29, 12:50 #4
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 29 2008, 10:33
Instämmer helt och hållet även om jag tycker domännamn på mer än 8 bokstäver kan fungera bra de också =)
Självklart håller jag med dig. Försöker endast tänka mig in hur jourmalisten i sin okunskap resonerade. För det förekommer trots att allt diskussioner som att "när kommer alla domäner med x antal positioner vara slut under .com?".
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-29, 15:07 #5
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Priset på bra domäner kommer inom en tidsperiod på 2-3 år ha ökat i värde.

Sälj alltså inte nu om du vill ha maximal avkastning.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-29, 17:04 #6
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by scrdj@Jun 29 2008, 00:40
Tänkte hör lite om vad ni tror om .se i framtiden. ICANN sa att de räknar med att domänerna kommer att ta slut 2011, således borde priserna på bra och halvbra domännamn stiga inom bara något år.

Detta är vad jag tror iallafall. Jag antar att det bara är fler och fler som upptäcker den här "branschen" och ger sig i jakt på det stora fyndet - och bristen på bra domäner blir bara större och större.

Så till min fråga: Tror/Tycker ni att det är värt att sitta och hålla inne på de domänerna som faktiskt är bra och sälja dessa först om ett par år istället för att försöka sälja dessa idag?
Med tanke på att vem som helst som kan hosta upp $100 000 , kan få egen top domän redan om 2 år..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-29, 17:08 #7
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av klein
Citat:
Ursprungligen postat av scrdj
Tänkte hör lite om vad ni tror om .se i framtiden. ICANN sa att de räknar med att domänerna kommer att ta slut 2011, således borde priserna på bra och halvbra domännamn stiga inom bara något år.

Detta är vad jag tror iallafall. Jag antar att det bara är fler och fler som upptäcker den här "branschen" och ger sig i jakt på det stora fyndet - och bristen på bra domäner blir bara större och större.

Så till min fråga: Tror/Tycker ni att det är värt att sitta och hålla inne på de domänerna som faktiskt är bra och sälja dessa först om ett par år istället för att försöka sälja dessa idag?
Med tanke på att vem som helst som kan hosta upp $100 000 , kan få egen top domän redan om 2 år..

$100.000 ? stämmer verkligen det.....

men oavsett....vad menar du händer med värdet på befintliga domäner då ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-29, 17:12 #8
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Att skaffa en egen toppdomän är lite som att dumpa 200 ton jord i någon rumänsk insjö och tro att man skapat ett bra alternativ till Stockholms skärgård gällande mark, boende och turism.

Nya toppdomäner kommer inte ha någon nämnvärd påverkan på de etablerade. Ingen använder .eu, vem kommer då använda .dan, .kuk, .sweden, .cool...

Antagligen ingen
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-29, 19:04 #9
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Ahh...eller det gäller väl samma sak där som i övrigt, det beror på vad man fyller den med, kommer någon på något genialiskt som faktiskt kräver en egen TLD för att fungera, där utvecklaren behöver total kontroll över adressen, så är det klart att det hittar sin publik......
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-29, 21:12 #10
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Citat:
Originally posted by ztream@Jun 29 2008, 17:12
Att skaffa en egen toppdomän är lite som att dumpa 200 ton jord i någon rumänsk insjö och tro att man skapat ett bra alternativ till Stockholms skärgård gällande mark, boende och turism.
haha, klockrent
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017