Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PHP eller ASP.NET

Visa resultat för omröstning: PHP eller ASP.NET
PHP 92 73.02%
ASP.NET 36 28.57%
Annat, nämligen... 15 11.90%
Flervalsomröstning. Antal röster: 126. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-25, 16:37 #31
fr33r1d3 fr33r1d3 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 113
fr33r1d3 fr33r1d3 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 113
Intressant diskussion, men det börjar bli lite off topic nu.
Kanske dags att någon moderator delar på tråden?
fr33r1d3 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-25, 16:50 #32
Nerox Nerox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 37
Nerox Nerox är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Proffs föredrar (GNU C++, (Riktiga) Java eller andra hårt typade, kompilerande, objektorienterade språk):
- Stark typning
- Kompilerande
- Objektorienterat

Icke proffs använder ofta (PHP, JavaScript, VB-script):
- Svag typning
- Interpreterande
- Icke objektorienterade (procedurella eller imperativa språk som man kallar dem på Universitetet) äldre PHP
Java är interpreterad under körning därför man måste ha "javaruntime"
.NET kräver att man installerar stöd för det med på äldre operativ system "dotnet"
Sen du snackar fördel med objekt orienterat vs icke orienterat... ta en tiit på vad ditt system är byggt på dvs ASM "assembly" orieterat språk eller ej så existerar inte det på kernel nivå.
Sen sitter du och gjämnför "script språk" vs "kompilerad kod" och kalla php ett programmeringsspråk termen för "tolkade" språk är script. och självklart blir dom seegare än ett program som redan jobbar på Assembly nivå det säger ju sig självt.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
När man jobbat några år med systemutveckling så börjar man förstå dels skillnaden mellan dessa varianter men man få även en djupare insikt om vilka fördelar de objektorienterade, hårt typade och kompilerande språken har gentemot övriga (detta helt oavsett vilken tillverkare de kommer från).
Aldrig sagt emot att det inte finns fördelar. utvecklingsstiden när man börjar med DotNet går ner markant, men kollen på hur många jumps etc i den färdiga koden går ner markant med mot om du skulle köra ren "C" / "C++" alternativt om du skulle köra ASM.


Så ni får köra vad ni vill köra.. Jag tar hellre 20timmar extra / program och gör det i "C" + "ASM" än skriver program som använder för mycket resurser i T.ex. Java vilket verkar vara det dom lär ut på "Systemvetenskap" (här i stan iaf "trollhättan")


"Koda inte för snabba pengar, koda för snabba program"
Nerox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-25, 16:50 #33
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
På förra jobbet använde vi både Java EE och ASP.NET. Där jag jobbar idag kör vi med ASP.NET.

Jag föredrar fortfarande Java EE-plattformen men ASP.NET MVC ser klart intressant ut.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-25, 21:26 #34
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Jag har jobbat mycket i både php och asp.net och jag väljer asp.net i alla lägen. För mig är det så självklart att asp.net är bättre att jag börjar tvivla på att motståndere till .net har jobbat med det överhuvudtaget. Det är som natt och dag enligt mina erfarenheter.

Det som drar ner betyget är att det är just microsoft som utvecklar det (=dyrt) och att jag måste utveckla mina system i windows.
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-25, 22:11 #35
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av Lyx Visa inlägg
För mig är det så självklart att asp.net är bättre att jag börjar tvivla på att motståndere till .net har jobbat med det överhuvudtaget.
Jag har 7.5 högskolepoäng som bevisar motsatsen och inom några månader 15hp bara inom asp.net då. Visserligen inte mycket jämför med andra säkerligen men jag har jobbat med det :P Ska bli intressant om asp.net mvc har nått mer värde att ge.. första kursen imponerade inte på mig för fem öre.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-25, 23:41 #36
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det är egentligen ganska tomma argument rakt av. Conny, du stirrar dig helt blind på dina "professionella applikationer". Även om du kanske inte känner till det själv så drivs ett stort antal av de största webbplatserna i Sverige och i alla andra länder med PHP. Att inte kalla dessa professionella är både en dumdristig och arrogant inställning.

Det går alldeles utmärkt att använda både Java, C#, PHP och Pascal i professionellt arbete och det vet alla som har den minsta lilla inblick i verkligheten. Att påstå någonting annat är helt fel. Jag förstår dock Connys inställning eftersom han verkar arbeta i gränstrakterna mellan webb och intranät och eftersom de flesta är inkörda i Windows så blir det ett naturligt val.

Självfallet finns det nackdelar och fördelar i alla språk men de allra flesta fungerar faktiskt alldeles utmärkt (med undantag för gammal asp och en del andra förlegade varianter då).

Hela den här diskussionen har förts 100 miljoner gånger redan och är ungefär lika meningsfull som att diskutera huruvida lax eller pannkakor är godast...
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2009-10-25 klockan 23:59
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-26, 00:21 #37
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Citat:
Ursprungligen postat av taz76 Visa inlägg
Jag har 7.5 högskolepoäng som bevisar motsatsen och inom några månader 15hp bara inom asp.net då. Visserligen inte mycket jämför med andra säkerligen men jag har jobbat med det :P Ska bli intressant om asp.net mvc har nått mer värde att ge.. första kursen imponerade inte på mig för fem öre.
Det är precis det här jag menar. 7.5hp ~ 4-5 veckor ger knappast tillräckligt med underlag för att dömma ut ett språk
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-26, 00:36 #38
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
Citat:
Ursprungligen postat av Lyx Visa inlägg
Det är precis det här jag menar. 7.5hp ~ 4-5 veckor ger knappast tillräckligt med underlag för att dömma ut ett språk
Håller med här
Egentligen behöver man nog ge sig in på att att bygga "samma" webbsida/applikation/system (kalla det vad ni vill) i de båda språken för att kunna göra en korrekt bedömning av vad som är bäst/lättast etc.

Sen är ju min personliga uppfattning att vi sitter o jämför äpplen o päron
.net är ett ramverk medan php är ett "scriptspråk" (som förvisso "muterat" till nånting mer)
Så även om det är delvis underförstått(?) så borde en korrekt jämmörelse vara mellan tex Zend och .net
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-26, 01:10 #39
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av Lyx Visa inlägg
Det är precis det här jag menar. 7.5hp ~ 4-5 veckor ger knappast tillräckligt med underlag för att dömma ut ett språk
Jag ville bara poängtera att det finns folk som har erfarenhet (om än lite) med asp.net och som ändå inte gillar det. Är mycket väl medveten om att man inte blir expert på ett par veckor.. men som sagt - det var heller inte min poäng med det inlägget.

Men nu överger jag denna diskussionen för min del.. Äpplen vs päron var intressant en stund.

Senast redigerad av taz76 den 2009-10-26 klockan 01:14
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-26, 04:51 #40
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det är egentligen ganska tomma argument rakt av. Conny, du stirrar dig helt blind på dina "professionella applikationer".
Dagens !

Jag vet inte hur jag ska kunna vara tydligare och sakligare i min argumentation. Vad är det som är tomma argument? Du får nog förklara det, jag är nog ganska trög i skallen, men jag förstår inte vad som är tomma argument i det jag skriver!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017