Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


När kan vi sälja lösgodis på internet?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-21, 00:05 #1
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 277
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 277
Jag är inte alls insatt i e-kommers, annat än som kund i olika sammanhang. Jag erkänner också att jag inte läst igenom hela denna kategori i forumet...

Men jag har förstått att transaktionsavgifter m.m. idag gör det omöjligt att sälja billiga saker och tjänster, åtminstone styckevis.

När kommer ett system som löser detta problem? Jag skulle vilja sälja mycket enkla tjänster, för högst några kronor kanske, och kunna tjäna pengar på volymen, det stora antalet sådana försäljningar.

Finns några visioner om att det ska bli möjligt, eller har jag helt missat något så det är möjligt redan idag?

Exempel på företag som borde önska ett sådant system är tidningarna och deras webbsidor. Sälja lösnummer på nätet. Eller varför inte sälja artiklarna styckevis.
aikon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-21, 00:16 #2
PeterHAs avatar
PeterHA PeterHA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 218
PeterHA PeterHA är inte uppkopplad
Medlem
PeterHAs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 218
Har letat i 1 år efter något sådant program.
vill kunna sälja produkter i prisklassen 5-25 kr.
men tyvärr har jag inte hittat någon,
hoppas det kommer in något tips här ...
PeterHA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-21, 00:26 #3
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 277
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 277
Kan viatel.se vara något åt detta hållet? De har något som heter PayByCall där kunder ringer ett betalsamtal, vilket belastar deras telefonräkning, och därefter betalar viatel mig som siteägare. De kallar det mikrobetalning. Finns även en variant med SMS.

Men jag har inte lyckats hitta något på viatel.se om vilka avgifter som gäller, % eller fast.
aikon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-21, 03:05 #4
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Mitt bidrag är pay-read.se Enligt deras hemsa: "Systemet kan användas för betalning både av ”vanliga” varor och av ”digitala” produkter på allt från en 50-öring upp till 1000-tals kronor och kunderna kan betala på det sätt som passar dom bäst : faktura, kort, bank, SMS mm"
Någon som är mer insatt i saken får förklara om pay-read är bra eller dåligt....
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-21, 14:26 #5
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 277
aikon aikon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 277
pay-read verkar vara inne på rätt väg. Kollade lite på hemsidan, och de har tydligen ännu inte betalning med telefon, men "inom kort".

Som jag ser det gäller det som säljare att få köparen intresserad genom att dels inte överstiga priströskeln och dels att inte överstiga krångeltrösteln! Besökaren ska direkt se när en önskad tjänst är uppseendeväckande billig och uppseendeväckande enkel att betala.

Krångeltröskeln verkar viatel bättre klara av. Vad kan vara enklare än att ringa ett samtal? Man har nästan alltid antingen en fast telefon eller en mobil inom sekundavstånd. pay-read.se däremot kräver att köparen först lägger upp ett konto hos dem. Dåligt! Direkt slår krångeltröskeln till. Det må vara hur enkelt som helst, men att behöva knappa in uppgifter om sig själv i ett formulär gör att många avstår.

Nån som vet vilken avgiftstruktur pay-read.se har, i % av intäkter och/eller fasta avgifter?
aikon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-02, 22:18 #6
nicces avatar
nicce nicce är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 141
nicce nicce är inte uppkopplad
Medlem
nicces avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 141
titta på telluspay.se
nicce är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-04, 20:41 #7
monopros avatar
monopro monopro är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 115
monopro monopro är inte uppkopplad
Medlem
monopros avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 115
Citat:
Originally posted by aikon@Feb 20 2004, 22:05
Men jag har förstått att transaktionsavgifter m.m. idag gör det omöjligt att sälja billiga saker och tjänster, åtminstone styckevis.
Hur är det med avgifter om man har en egen sk. Marchant Account? Alltså att man inte använder tredjeparts betalsystem. Avgifterna torde vara betydligt lägre då.

Sen finns det ju betalsystem som tar lägre avgifter ju fler produkter man säljer, således kan kostnaderna vara höga inledningsvis, men lägre allteftersom man får fler kunder.
monopro är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-16, 21:53 #8
saflund saflund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 229
saflund saflund är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 229
Paynova.se är ok för småbetalningar, dom har relativt bra API. Nån procentbaserad transaktionsavgift (kommer inte ihåg summa). Dom tar ingen startavgift. EN stor nackdel är att kunden måste bli paynovamedlem och förbetala in pengar till sin paynovaplånbok.

Dom har något slags krav på minimun antal transaktioner per månad och uppfyller man inte det så kan man få en liten månadsavgift. Dom är dock ganska snälla och kan ge en lite kom-igång-respit.
saflund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017