Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webbtjänster: gratis med reklam vs betalmodeller

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-01-10, 13:10 #1
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Standard Webbtjänster: gratis med reklam vs betalmodeller

Hej alla,

Allmänt när det gäller tjänster på nätet så är det i många fall att det ingår en trial på X dagar och sen kostar det. Vad som verkar sällsynt är att tjänster är helt gratis men reklamfinansierade istället. Varför är det så? Tar det emot så mycket för en användare att se en reklambanner efter att man loggat in nånstans?
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-01-10, 13:19 #2
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Att ha x antal användare som betalar y kronor varje månad är en betydligt tryggare intäktsmodell än att ha en reklamfinansierad tjänst.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-01-14, 14:45 #3
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Jo det är jag införstådd med, men det finns 100 alternativ idag som alla kostar pengar... Det är just därför jag funderar på att ha en modell (inom rimlig utsträcking) som är helt gratis som sedan finansieras via en helt parallell tjänst som visar statistiken... Men jag är osäker på om det finns något intresse av sån data i den usträckning att den kan säljas eller ge tillräckliga intäckter till att åtminstone täcka serverkostnaderna...
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-01-14, 15:58 #4
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Förstod inte riktigt vad du menar med "helt gratis som sedan finansieras via en helt parallell tjänst som visar statistiken."? Menar du att sälja användarnas data i form av statistik till andra intressenter?

Oavsett så är det så att reklamfinansiering drar in en bråkdel av vad betalande användare gör. Finns gott om data tillgänglig om hur stor skillnad detta är från t.ex. spotify eller app-utvecklare.

Med det sagt så använder jag båda modeller framgångsrikt och allmänt kan man säga att ju mer åt hållet privat och strösurf det är, ju bättre med reklamfinansiering. På andra sidan skalan återfinns rena B2B-produkter som "alltid" funkar bäst som betalmodell.

Lika vanligt som trials är free/premium där man får använda tjänsten gratis men betala för att utöka funktionerna.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-01-15, 14:03 #5
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Förstod inte riktigt vad du menar med "helt gratis som sedan finansieras via en helt parallell tjänst som visar statistiken."? Menar du att sälja användarnas data i form av statistik till andra intressenter?

Oavsett så är det så att reklamfinansiering drar in en bråkdel av vad betalande användare gör. Finns gott om data tillgänglig om hur stor skillnad detta är från t.ex. spotify eller app-utvecklare.

Med det sagt så använder jag båda modeller framgångsrikt och allmänt kan man säga att ju mer åt hållet privat och strösurf det är, ju bättre med reklamfinansiering. På andra sidan skalan återfinns rena B2B-produkter som "alltid" funkar bäst som betalmodell.

Lika vanligt som trials är free/premium där man får använda tjänsten gratis men betala för att utöka funktionerna.
Antingen sälja datan eller göra en statistik-site där du kan jämföra snittdata mellan webbhotellen (exempelvis).

Jag är införstådd med att reklamfinansierat i regel innebär en bråkdel i intäkter i jämförelse... problemet för mig som är sugen på att skapa webbtjänster (för att det är kul att nörda sig och skapa saker, men inte till vilken förlust som helst) är att det mesta finns redan och måste hitta nya vägar... just därför jag funderar på om man kan göra t.ex. en "pingdom-klon" fast helt gratis med andra intäcktsmodeller.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-01-15, 21:57 #6
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Nu förstår jag er förvirring... Jag har lyckats med konststycket att blanda ihop mina trådar.... Jag fick för mig att ni svarade på detta...
http://www.wn.se/showthread.php?p=20515366#post20515366

Ber om ursäkt för förvirringen... Att inte få sova ordentligt sätter sina spår

/småbarnsförälder
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017