Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Navigation bar i Dreamweaver

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-08, 14:45 #1
Mats64 Mats64 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 2
Mats64 Mats64 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 2
Hej.

Jag är relativ nybörjare med hemsidor och har just fått i uppdrag att ta fram en webbplats för hantering av en ny Open Source-produkt. För framtagningen av denna webbplats har jag köpt Dreamweaver, vilket hittills gått bra, men nu har jag stött på patrull.

Webbplatsen har en "länkhierarki" med 8 länkar på toppnivån, och på nivån under finns för det mesta några nya länkar (alla dessa länkar går alltså till sidor inom webbplatsen). För att navigera använder jag mig av en navigationsrad (Dreamweavers "Navigation bar" i horisontellt läge) där alla 8 länkar på högsta nivå skall kunna väljas var man än befinner sig på webbplatsen. För att underläta eventuella ändringar har jag skapat en mall där denna navigationsrad är inlagd. Alla 8 sidor som kan länkas till från toppsidan ärver alltså från denna mall.

Själva navigationsraden använder sig av 3 olika bilder för varje länk, "Up image", "Over image" och "Down image". Det jag inte kan få att fungera är "Down image", dvs när jag valt och därmed navigerat till en viss länk och den sidan presenteras så vill jag att det skall synas i min navigeringsrad vilken sida som är vald, vilket skall realiseras genom att länkens "Down image" skall vara presenterad.

Jag vet inte varför det inte fungerar. En fundering är om det beror på mallanvändningen. En "Down image" kanske inte fungerar om navigeringsraden inte ligger fysiskt kvar när man går till en ny sida. Alla mina "undersidor" har ju genom mallanvändningen fått en kopia på navigeringsraden som inte går att modifiera (så vill jag ju ha det). Men hur gör jag då?

Tacksam för hjälp!
Mats64 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-13, 20:53 #2
karlgrens avatar