Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Navigation bar i Dreamweaver

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-08, 14:45 #1
Mats64 Mats64 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 2
Mats64 Mats64 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 2
Hej.

Jag är relativ nybörjare med hemsidor och har just fått i uppdrag att ta fram en webbplats för hantering av en ny Open Source-produkt. För framtagningen av denna webbplats har jag köpt Dreamweaver, vilket hittills gått bra, men nu har jag stött på patrull.

Webbplatsen har en "länkhierarki" med 8 länkar på toppnivån, och på nivån under finns för det mesta några nya länkar (alla dessa länkar går alltså till sidor inom webbplatsen). För att navigera använder jag mig av en navigationsrad (Dreamweavers "Navigation bar" i horisontellt läge) där alla 8 länkar på högsta nivå skall kunna väljas var man än befinner sig på webbplatsen. För att underläta eventuella ändringar har jag skapat en mall där denna navigationsrad är inlagd. Alla 8 sidor som kan länkas till från toppsidan ärver alltså från denna mall.

Själva navigationsraden använder sig av 3 olika bilder för varje länk, "Up image", "Over image" och "Down image". Det jag inte kan få att fungera är "Down image", dvs när jag valt och därmed navigerat till en viss länk och den sidan presenteras så vill jag att det skall synas i min navigeringsrad vilken sida som är vald, vilket skall realiseras genom att länkens "Down image" skall vara presenterad.

Jag vet inte varför det inte fungerar. En fundering är om det beror på mallanvändningen. En "Down image" kanske inte fungerar om navigeringsraden inte ligger fysiskt kvar när man går till en ny sida. Alla mina "undersidor" har ju genom mallanvändningen fått en kopia på navigeringsraden som inte går att modifiera (så vill jag ju ha det). Men hur gör jag då?

Tacksam för hjälp!
Mats64 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-13, 20:53 #2
karlgrens avatar
karlgren karlgren är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 52
karlgren karlgren är inte uppkopplad
Medlem
karlgrens avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 52
Lättaste är väl att använda sig av css i detta fallet. Down image betyder inte att den förblir i det stadiet. Utan den återgår till normalbild när du släpper musknappen.
Läs mer under tutorials på macromedias hemsida eller dmxzone.com
karlgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-14, 21:07 #3
cornelii cornelii är inte uppkopplad
Read Only
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 65
cornelii cornelii är inte uppkopplad
Read Only
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 65
Nyfiken, köpte du en DW licens för ett opensource-projekt? Vad fick du ge?
cornelii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-15, 23:15 #4
Mats64 Mats64 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 2
Mats64 Mats64 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 2
Citat:
Lättaste är väl att använda sig av css i detta fallet. Down image betyder inte att den förblir i det stadiet. Utan den återgår till normalbild när du släpper musknappen.
Läs mer under tutorials på macromedias hemsida eller dmxzone.com
Tack för ditt svar, men tyvärr fungerar det inte så. "Down image" skall förbli kvar efter att man klickat på knappen. Här är citat från Dreamweavers Hjälp:
"Down: the image that appears after the element has been clicked.
For example, when a user clicks an element, a new page loads and the navigation bar is still displayed, but the clicked element is darkened to show that it’s been selected."

Jag har luskat vidare, och det har visat sig att jag behöver använda mig av template parametrar, samt gå in i kodvyn och manuellt ändra i koden för navigeringsraden. Inte det allra enklaste för en nybörjare, men jag fick till det till slut.


Citat:
Nyfiken, köpte du en DW licens för ett opensource-projekt? Vad fick du ge?
Här undrar jag om jag gjort bort mig. Jag känner inte till att man kan köpa Macromedialicenser billigare om man använder dem i ett Open Source-projekt. Studentlicenser har jag sett, men de går ju inte att använda. Priset vet jag inte, på mitt jobb har vi en som är ansvarig för inköp av programvara, men jag tror att hela Studio MX 2004 (som bl.a. inkluderar Dreamweaver) kostade ca 9000:- + moms.
Mats64 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017