Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Google-straff?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-27, 13:34 #11
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
Denna Googleuppdatering känns minns sagt ologisk. Svårt att förstå exakt varför sida X drabbats, men sida Y stärkts, trots att länkprofiler etc. är väldigt likartade.

Hur som helst, det bästa är nog att avvakta en vecka eller så, då bör resultaten ha stabiliserats och man kan försöka dra mer informerade slutsatser.

För just nu känns det ungefär som att för varje potentiell förklaring kommer 10 motexempel som motbevisar det. För mycket exakta ankartexter? OK, sida A har tappat rank men sidorna B och C som har exakta ankartextlänkar från samma sajter har stärkts. För mycket spamlänkar? OK, sida D har tappat men sidorna E och F, som bara har spamlänkar, har stärkts. För mycket onpage-optimering? Sidan G har tappat, sidorna H och I stärkts.

Och så vidare. Det finns liksom ingen direkt logik i det hela...

Det enda som denna uppdatering egentligen klart och tydligt påvisar är att aldrig ha alla ens ägg i samma korg. Har man ett fåtal sidor som man lever på - se till så att sidorna får kunder från en rad olika håll och inte bara från organisk söktrafik, och att intäkterna minus profit från organiskt sök är tillräckliga för att du ska kunna leva gott även om du får ett inkomstbortfall. Om man har många sidor - se till att expandera, eventuellt till och med skapa konkurrerande sidor som du kanske inte pushar så hårt i SERP:en, men så att du t.ex. har en sida på plats 30 i rankingen om din huvudsida för keyword X blir deindexerad. Det är väl det jag kan föreslå.

Senast redigerad av ADRTCK den 2012-04-27 klockan 13:37 Anledning: lade till sista stycket
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-28, 10:24 #12
Brett Brett är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 8
Brett Brett är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 8
Stort tack för svar, alla!

Pluxus, inte helt säker på vad du menar med att "typ 95% av dina länkar består av ditt domännamn", kan du precisera? Och vad menas med att "Ta bort länken i på den sida som genererar alla länkar."???
Lite osäker här...

Men som flera av er säger, det handlar väl om att vänta en vecka eller två, och se om det börjat klättra igen; annars får man väl göra en rejäl översyn.
Brett är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-28, 16:58 #13
Aslan Aslan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 7
Aslan Aslan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 7
Kan ge min input på det hela också då några av mina sidor har påverkats.

De sidor som har påverkats för mig har tappat sina positioner från 1-5 till 30-50. Dessa har framför allt varit tunna hemsidor med inte så många sidor med innehåll indexerade, dock har on-page optimeringen varit väldigt bra (lite överoptimerad).
De har en del inlänkar där många av dessa är från satellitsidor.

Tror bara att Google har blivit mycket duktigare på att filtrera bort såna sidor med webmasters som har försökt optimera sina sidor för mycket samt skapat sina egna inlänkar, alternativt köpt de.

Därmed ska man inte satsa på kortsiktiga lösningar när det gäller SEO och ens stora sidor, utan verkligen köra efter deras riktlinjer. De sidor som är mina huvudsidor har inte alls tappat rankning vilket tyder på att det lönar sig i slutändan, bra gjort av Google!
Aslan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-29, 16:09 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Tycker själv Penguin-uppdateringen ger merendels positiva effekter, sen är Google visserligen som alltid lite oberäknelig.

Det kan vara en god idé att stanna upp och fråga sig om man själv som besökare skulle vara intresserad av den webbsida man producerar. Arbetar man hela tiden utifrån detta tankesätt så kommer inte bara besökarna utan också Google att tycka bra om dina produktioner. Sen får man ha lite sunt förnuft vad gäller inlänkning också och hålla sig borta från till exempel suspekta .ru-sidor
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-29, 21:39 #15
Brett Brett är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 8
Brett Brett är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 8
Tartareandesire; man är förstås alltid något hemmablind, men tycker nog att sidan har ganska högt fokus på besökaren och nyttan? Kom gärna med kommentarer annars, om du tycker att något är alltför spammigt?

Och nej, .ru-länken är inte resultatet av nån insats från min sida , den fick jag gratis...
Brett är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-29, 22:51 #16
ewestergard ewestergard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 51
ewestergard ewestergard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 51
Men om man har en blogg som man skriver seriösa inlägg på typ längd 350-500 ord. Så blir man "straffad" på inläggen som är minst optimerade och som har minst konkurrens (vi pratar dropp ner till 100+ från topp 10) och sen klarar sig inläggen som man optimerar för och som man aktivt bygger inlänkar till.

Är helt förvirrad, dock så ser det ut som droppen började innan pingvinen? Har varit väldigt försiktig med länkbygget. Har många länkar som är från 2 st bloggar typ 600+ fast jag inte kommenterat mer än kanske 5 gånger per blogg. Men det kan väl inte Google straffa mig för? Annars är det inlänkar från länkbyten, artikelkataloger, satellitsidor och några länkkataloger. Inga automatiska länksystem alls.
ewestergard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-02, 09:30 #17
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Jag såg att jag tappat en del generellt men faktiskt mest på mina mest högkvalitativa sidor som jag haft längst, vilket är skumt. Driver två "konkurrerande" sidor inom presenter där den nya (2011), inte speciellt contenttunga, har gått om min gamla (2004) på huvudordet.

Den slutsatsen jag kan dra av detta är att det skulle kunna vara bättre att en ny sämre sida med färre skräplänkar rankar högre än en gammal, bättre sida med fler skräplänkar.

Jag har annars mest bara kollat på min besökarstatistik under de senaste dagarna. De har också varit en långhelg med strålande väder så man kanske inte ska dra för stora slutsatser på det...
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-02, 13:54 #18
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Tycker själv Penguin-uppdateringen ger merendels positiva effekter, sen är Google visserligen som alltid lite oberäknelig.

Det kan vara en god idé att stanna upp och fråga sig om man själv som besökare skulle vara intresserad av den webbsida man producerar. Arbetar man hela tiden utifrån detta tankesätt så kommer inte bara besökarna utan också Google att tycka bra om dina produktioner. Sen får man ha lite sunt förnuft vad gäller inlänkning också och hålla sig borta från till exempel suspekta .ru-sidor
Att få länkar från ryssland/kina/hongkong är inte särskilt ovanligt. Det beror nog oftast på trackbackspam. Min lösning är att skaffa fler länkar från svenska sajter.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-03, 11:10 #19
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
ADRTCK ADRTCK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 146
Penguin Analysis: Seo Isn't Dead, But You Need To Act Smarter:
http://www.micrositemasters.com/blog...ways-to-do-so/

Intressant artikel om vad sajterna som blivit straffade har gemensamt. Rekommenderas varmt!
ADRTCK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-05-03, 12:24 #20
web web är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 20
web web är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 20
En liknande sak hände mig. Jag har en väldigt stabil site med tusentals besökare dagligen och massa innehåll. Webplatsen rankar högt på flera relevanta sökord.

Helt plötsligt sjönk rankingen som från ett stup. Jag hittade inte ens sidan på Google över huvud taget, måste ha fallit minst 200 placeringar (jag kollade bara till sida 20).

Jättekonstigt med tanke på att sidan rankat högt sedan 2008. Jag gick panik. Läste en massa på nätet (denna tråden bland annat) och fick reda på att Google starkt ogillar vissa saker. Dagen innan hade jag lagt in en banner på botten av sidan, en av sakerna som Google inte gillar. Jag tog genast bort den och idag är den tillbaka på sin normala placering för alla sökord.

Extremt märkligt att sidan föll bort helt, men som tur var fick jag reda på varför och kunde åtgärda. Jag hade aldrig kunnat gissa att det var pga bannern.
web är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
besökarstatistik, seo


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017