Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hosting från två servrar

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-27, 14:00 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag har tröttnat på att mina webbsidor går ner så fort FSdata får problem.
Nu letar jag efter någon lösning som kan ge mig i stort sett 100 % driftsäkerhet. Det jag skulle vilja ha är två servrar (en ordinarie och en i reserv). Om den första servern inte svarar så kickar den andra in istället. Men vad jag har förstått efter samtal med min webmaster så är det inte riktigt så enkelt.
Det jag undrar är om någon har tips eller idéer om hur man skulle kunna lösa det här?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-27, 14:05 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
I de flesta fall behöver du en controller, som sköter om vilken burk som funkar eller inte, och med controllern får du då en annan SPOF (single point of failure), så två controllers + servrar vore att rekommendera.
Sen finns det andra lösningar, dock mindre driftsäkra.

Mitt svar går inte ner på djupet i vare sig utrustning eller hårdvara, men det kommer säkerligen 1-2 webbhotell strax och skriver några väl fyllda inlägg som du sedan kan PM;a om offert :blink:
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-27, 14:21 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Kan komma med ett svar fast ska dock iväg några timmar med så blir häller inte så långt svar.

Finns olika lösningar, en simpel är att du hyr 2 st VPS hos en leverantör som du vet placeras på helt separata servrar sedan kör du igång en vrrp lösning på servern.

Om ena servern dör tar den andra över samma IP adress, alltså blir det inget avbrott. Det är en lösning jag själv vet fungerar och har testat.

Andra är köra med en lastbalanserare som fysisk hårdvara hanterar failover/lastdelning mellan 2 servrar.

Andra är du hyr konton på 2 st webbhotell där du har full dns kontroll på, ena DNS servern på första webbhotellet pekar på första hotellet medans på andra webbhotellet i DNS peker mot den andra. Sedan sätter du riktigt låg TTL.

Om första DNS servern och Webbhotell dör så kommer den fråga den andra DNS servern på andra Webbhotellet som kommer peka om allt mot andra kontot.

Ett annat sätt är någon anycast lösning med olika placerade servrar, men det är en lösning man får special sätta upp mellan olika operatörer isåfall. Eller om din leverantör kan erbjuda det på egna olika platser.

Finns många lösningar, men en sak är säker att Webbhotell kan du bli rätt låst på utan får använda VPS/Colocation/Dedikerade servrar med sådana lösningar.

Nu överbokade jag min tid med hela 2 minuter och måste iväg, kan diskutera senare om du vill ha tips på olika lösningar och hur man kan sätta upp det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-28, 12:44 #4
Emjs avatar
Emj Emj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 78
Emj Emj är inte uppkopplad
Medlem
Emjs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 78
För att få ett komplett redundant system så behöver du redundanta lastbalanserare, servrar och lagring. Det lär kosta dig många loppor...
Emj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-28, 13:29 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det finns flera webbhotell har som fungerande redundans och där du kan felanmäla dygnet runt. 100% konstant kostar förmodligen mer än det är värt.

Det finns många som erbjuder colation och liknande tjänster med bra serviceavtal - fast det kostar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-28, 14:03 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Serviceavtal eller olika SLA är värdelösa ser endast bra ut på papper, om man har tur så får man endast tillbaka månadsavgiften efter det varit nere något dygn.

Att bygga en helt redundant lösning kostar inte så mycket, men är skildnad att säga det som leverantör. Normalt så lägger man på extremt mycket för lösningen än den kostar i verkligheten.

Men självklart om man ska ha helt nya LB så kostar det massor, men går köpa mycket fina begagnade eller använda dubbla linux burkar för LB.

Ta 4 servrar, 2 för LB samt 2 för tjänsten och sätt upp ett cluster, kostnad några tusen i månaden. Sedan lite till för redundant elmatning och internet hela vägen.

Vill man ha en mycket billig lösning använd VPS som jag sa med någon vrrp mellan.

Men om man endast tänkt betala 15:- som för ett billigt Webbhotell konto så kan man nästan lägga ner det. Förutom möjligtvis bygga en lösning med DNS då.

LB = Lastbalanserare
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-28, 16:03 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Ett SLA med rimlig avtalstid är väl inget fel. Hittar jag någon som betalar tillräckligt kan jag anställa någon som kan bo i serverhallen :P
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-28, 18:45 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Tack för svar.

Nu vet jag inte om jag begrep alla svar. Jag är inte insatt i ämnet, så jag hänger inte riktigt med i terminologin.

Det jag hade tänkt mig ursprungligen var en dedikerad server med en billigare vps som backup. Sedan synkroniserar man databasen en gång om dagen. Optimalt hade varit om burkarna inte stod i samma serverhall, utan på helt olika geografiska platser. Men som jag fick det förklarat för mig så skulle det innebära två ip adresser och därmed en längre fördröjning vid ompekning av dnsér.

Att hyra fyra burkar (två controllers + servrar) är säkert det absolut bästa, men det skulle kosta mer än vad jag sparar på att slippa downtime. Jag får ställa det hela i relation till vad ett avbrott kostar mig i form av inkomstbortfall och upprörda kunder. Ett avbrott blir ganska dyrt för mig, men det händer trots allt inte mer än några gånger om året. Den dyraste lösningen är därför inte aktuell för mig. Möjligen kan den bli det om några år.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-28, 22:52 #9
Mikael Edström Mikael Edström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 8
Mikael Edström Mikael Edström är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 8
Hur påverkas egentligen DNS-servrarna? Eftersom det brukar ta upp till 48 timmar för att det ska uppdateras, men det kanske inte gäller just detta scenariot?
Mikael Edström är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-29, 01:26 #10
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Citat:
Originally posted by Mikael Edström@Nov 28 2006, 23:52
Hur påverkas egentligen DNS-servrarna? Eftersom det brukar ta upp till 48 timmar för att det ska uppdateras, men det kanske inte gäller just detta scenariot?
Man ser till att köra låg TTL och snabba uppdateringar av DNS-servrarna.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017