Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


NEware

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-31, 14:11 #41
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Nä jag ska fråga dig nästa gång, du verkar ha jättebra koll på snap och domänscenen.
Utan att skryta, svar Ja
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-01, 12:06 #42
benkemyre benkemyre är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 376
benkemyre benkemyre är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 376
@Neware:

När manuella beställningar läggs in, är det då möjligt att lägga en beställning tidigare än 45 dagar innan frisläppande?

Citat:
Ursprungligen postat av neware Visa inlägg
Först ett tack till "kippex" som meddelade att han skapat en tråd kring detta så att jag kunde kommentera det hela. Hänger inte på WN så mycket nuförtiden...

Som sagt, förklaringen har redan givits till varför det blivit på detta vis. Principen att NEware bara tar en beställning per domän kvarstår fortfarande, men under vissa fall kan det bli på detta vis:

Fall 1. En domän spärras för andra först när beställaren registrerat sitt kreditkort för beställningen. Då kan följande hända:

- Beställare A söker på domänen xxxxxx.se och får till svar att den är ledig för beställning och A går vidare med sin beställning.

- Under tiden A fyller i sina uppgifter söker beställare B på samma domän. A har ännu ej registerat sitt kreditkort och B får svar att den är ledig för beställning och B går vidare med sin beställning.

- A registrerar sitt kreditkort och nu blir domänen blockad

- B registrerar sitt kreditkort

Det är A som beställt först men även B tror att han/hon är ensam om beställningen.

- C söker på domänen xxxxxx.se får svar att vi redan har en beställning

Fall 2. Dagen före domänsläppet kan beställarens kreditkort inte auktoriseras för beställningsbeloppet

- A har beställt och registrerat sin domän och domänen är blockad för andra

- Dagen före släppet försöker systemet auktorisera beställningsbeloppet mot beställarens kreditkort. Detta misslyckas och då öppnas domänen upp för andra att beställa. (A kanske bara struntar i det hela och då vill vi förstås inte blocka en domän för andra)
Mail sänds till A med uppmaningen att kontakta NEware för att ordna med alternativt betalsätt.

- Under tiden tills att A (kanske) hör av sig så går B in och beställer domänen.

- A kontaktar oss och vi kan därefter auktorisera kortet

I detta fall känns det mest OK att A får chansen att registrera domänen.

Fall 3. Niklas gör en "fuck-up"

Det är snabbare för mig att lägga in stora beställningar än för kunden att lägga in domänerna en och en genom webben. För vissa trogna större kunder hjälper jag till med detta. Fallet som diskuteras i denna tråd beror på ett mänskligt misstag från min sida.

Givetvis beställde NN först. Eftersom alla betalar enligt samma prisstege så skulle jag ju inte ha någon anledning att prioritera en beställning som kom in i efterhand, med de problem (som att jag måste skriva här) som uppstår.

Jag är fullt medveten om denna brist i systemet och det faktum att bekräftelse går ut redan innan man registrerat sitt kreditkort kan bidra till förvirringen och ska se över rutinerna för att täppa till dessa hål.

Samtidigt så får man sätta problemet i proportion till antalet snap-registreringar som NEware gör. Jag kan inte säga exakt, men det är i storleksordningen 10-15 gånger under 5 år som detta inträffat.

Uppdateringen som gjorts under helgen var inte främst pga detta utan för att sätta en ny gräns för att minimera riskerna inför varje släpp. Sista möjligheten att beställa en snapback är nu 16:59 dagen före släppet.

Vidare så kommer jag mot bakgrund av detta se över hela principen för hur NEware tar emot snap-beställningar.

/Niklas
benkemyre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-02, 07:52 #43
benkemyre benkemyre är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 376
benkemyre benkemyre är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 376
Konstaterar att jag också råkat ut för det här.

Jag vill minnas att jag beställde snapback på bokning.se direkt samma dag den blev tillgänglig för beställning i Newares system, dvs 45 dagar innnan för 4000kr+moms.

Kontrollerade igår med Niklas att kontokortet skulle aktiveras för snapback, och får höra att NN redan har bokat den manuellt i "storordern".
Idag ser jag att de lyckades snappa bokning.se för NN.
benkemyre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-02, 08:26 #44
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Det är rätt uppenbart att det är kapitalet som pratar hos Neware. Det är rätt fint att ha de första veckorna på sig att kunna välja godbitarna innan allmänheten kan boka.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-02, 08:34 #45
benkemyre benkemyre är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 376
benkemyre benkemyre är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 376
Jag kommer för övrigt fortsätta lägga beställningar hos Neware, de är trots allt rätt vassa på snapback. Men jag vill vara säker på att jag har fått beställningen när jag lagt den.
benkemyre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-02, 11:29 #46
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas Visa inlägg
Det är rätt uppenbart att det är kapitalet som pratar hos Neware. Det är rätt fint att ha de första veckorna på sig att kunna välja godbitarna innan allmänheten kan boka.
Jo, kampen mot NN känns inte helt rättvis. Tycker inte .SE borde tillåta sådant utan stänga av ombud som beter sig på det viset.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-02, 15:42 #47
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Kan inte alls hålla med dig här. Men visst blir man snopen när ens registrering redan var upptagen av NN.

Registrarerna får väl registrera domäner åt vem de vill egentligen, förutom sig själva. Så de begår ju inget fel. Finns ju andra snap-registrarer som enbart reggar åt t.ex. ett bolag(få vip kunder).

Hoppas att det här var en engångsföreteelse och att man i fortsättningen inte ska behöva dubbelkolla om NN de facto bokat domänen manuellt tidigare.

Helt insane success-rate på NEware för tillfället.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jo, kampen mot NN känns inte helt rättvis. Tycker inte .SE borde tillåta sådant utan stänga av ombud som beter sig på det viset.

Senast redigerad av kippex den 2011-02-02 klockan 15:46
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-16, 11:08 #48
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Hej niklas,

När kommer ni öppna för beställningar igen?

Citat:
Ursprungligen postat av neware Visa inlägg
Först ett tack till "kippex" som meddelade att han skapat en tråd kring detta så att jag kunde kommentera det hela. Hänger inte på WN så mycket nuförtiden...

Som sagt, förklaringen har redan givits till varför det blivit på detta vis. Principen att NEware bara tar en beställning per domän kvarstår fortfarande, men under vissa fall kan det bli på detta vis:

Fall 1. En domän spärras för andra först när beställaren registrerat sitt kreditkort för beställningen. Då kan följande hända:

- Beställare A söker på domänen xxxxxx.se och får till svar att den är ledig för beställning och A går vidare med sin beställning.

- Under tiden A fyller i sina uppgifter söker beställare B på samma domän. A har ännu ej registerat sitt kreditkort och B får svar att den är ledig för beställning och B går vidare med sin beställning.

- A registrerar sitt kreditkort och nu blir domänen blockad

- B registrerar sitt kreditkort

Det är A som beställt först men även B tror att han/hon är ensam om beställningen.

- C söker på domänen xxxxxx.se får svar att vi redan har en beställning

Fall 2. Dagen före domänsläppet kan beställarens kreditkort inte auktoriseras för beställningsbeloppet

- A har beställt och registrerat sin domän och domänen är blockad för andra

- Dagen före släppet försöker systemet auktorisera beställningsbeloppet mot beställarens kreditkort. Detta misslyckas och då öppnas domänen upp för andra att beställa. (A kanske bara struntar i det hela och då vill vi förstås inte blocka en domän för andra)
Mail sänds till A med uppmaningen att kontakta NEware för att ordna med alternativt betalsätt.

- Under tiden tills att A (kanske) hör av sig så går B in och beställer domänen.

- A kontaktar oss och vi kan därefter auktorisera kortet

I detta fall känns det mest OK att A får chansen att registrera domänen.

Fall 3. Niklas gör en "fuck-up"

Det är snabbare för mig att lägga in stora beställningar än för kunden att lägga in domänerna en och en genom webben. För vissa trogna större kunder hjälper jag till med detta. Fallet som diskuteras i denna tråd beror på ett mänskligt misstag från min sida.

Givetvis beställde NN först. Eftersom alla betalar enligt samma prisstege så skulle jag ju inte ha någon anledning att prioritera en beställning som kom in i efterhand, med de problem (som att jag måste skriva här) som uppstår.

Jag är fullt medveten om denna brist i systemet och det faktum att bekräftelse går ut redan innan man registrerat sitt kreditkort kan bidra till förvirringen och ska se över rutinerna för att täppa till dessa hål.

Samtidigt så får man sätta problemet i proportion till antalet snap-registreringar som NEware gör. Jag kan inte säga exakt, men det är i storleksordningen 10-15 gånger under 5 år som detta inträffat.

Uppdateringen som gjorts under helgen var inte främst pga detta utan för att sätta en ny gräns för att minimera riskerna inför varje släpp. Sista möjligheten att beställa en snapback är nu 16:59 dagen före släppet.

Vidare så kommer jag mot bakgrund av detta se över hela principen för hur NEware tar emot snap-beställningar.

/Niklas
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017