Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


En galen värld, eller...?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-06, 00:25 #1
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Tycker ni att detta verkar vara en rimlig tågordning på hur saker och ting ska fungera? Nu handlar ju inte alls detta om IT-branschen men jag har så gott jag kunnat försöka översätta vilkoren i en annan bransch för att få lite förståelse för arbetsgivarnas problem där och kanske någon ljus idé om vad man kan göra åt problematiken att sätta ett pris innan man vet sina kostnader?


Du har ett IT-företag och får en anbudsförfrågan från ett företag som vill veta priset för att utveckla en webtjänst. Ungefär hälften av uppdraget har du folk och kompetens till i ditt eget företag men för resten av uppdraget måste du anlita ett annat företag. Nu är inte det något problem i sig då du har ett etablerat samarbete med ett annat företag som du vet att du alltid kan vända dig till.
Det är då dags för dig att räkna på anbudet så du börjar med att ringa upp samarbetsföretaget och får bekräftat att ert valiga pris gäller även i detta fall och att din uppskattning av deras tidsåtgången bör stämma.. Själv betalar du en lön på 150 kr/timme till dina anställda, så nästa steg är att räkna med hur många timmar ditt eget folk kommer att lägga ner och multiplicera med lönekostnaden per timme. Efter det tillkommer övriga kostnader och vinsten och när alla beräkningar är gjorda lämnar du ditt anbud till kunden.

Under en månad funderar kunden och väger de olika anbud han fått mot varandra men så bestämmer han sig slutligen för ditt anbud med start om två veckor. Vad är det nu som händer?

Eftersom du beräknat den totala arbetstiden i projektet till mer än 2/3 årsarbetstid för en man måste du nu kontakta facket för att förhandla om lönen för projektet!!! Eftersom du har avtal med grafikerna så är det dem du förhandlar med oavsett vilka förbund dina anställda är med i. Din egen kalkyl säger totalt 5000 timmar i ditt företag med 150 kr/timmen i lön och 2500 timmar till en kostnad av 500 kr/timme hos din underleverantör dvs totalt 7500 timmar i projektet. Dina egna löner skulle då enligt din kalkyl bli totalt 750.000 kr men med tanke på -”den höga vinst du tycker att ditt företag ska göra på detta,”
och på att
-”du är beredd att släppa så mycket som 500 kr i timmen till underentreprenören”,
för att inte tala om
-”att det är helt omöjligt att hinna detta på bara 7500 timmar utan minst 9000 kommer det att ta”
När facket ”förhandlat” färdigt så har de kommit fram till att dina anställdas lön för projektet ska vara 1.020.00 beräknat på 6000 för din del med en lön på 170 kr i timmen. Eftersom du redan är bunden av ditt angivna pris till kunden så vet du redan innan projektet startar att det kommer att gå med förlust.

Som en extra ”bonus” så förbjuder facket dig att använda den underleverantör du tänkt eftersom de inte har avtal med grafikerna utan med SEKO och därför inte kan bli godkända som underleverantörer av Grafikerna. När du sedan fått OK på en ny underleverantör kommer även han att få ”förhandla” om sina löner men i det fallet är ju nivåerna i realiteten redan satta genom avtalet om projekttid och lönenivå med ditt företag.

För att sedan vara säker på att du verkligen betalar överenskommen lön och att inte fler personer involveras i projektet så måste du varje månad skicka in en lista till Grafikerna med namn, personnummer, arbetade timmar och utbetalda löner på samtliga som arbetar hos dig oavsett om de tillhör Grafikerna eller ej.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-06, 01:02 #2
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Lösning: Sparka alla anställda, säg åt dem att skaffa F-skatt och hyr in dem som konsulter.

Fackförbundens uppgift ska ju vara att skydda sina medlemmar, men som de hållt på de senaste 10-20 åren så gör de ju saken bara värre... pressar upp löner och tvingar företag att flytta to U-länder där inte alla ska ha minst 200kr i timmen...
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-06, 02:49 #3
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Vad har facket för befogenheter? Kör de greenpeacemetoden eller har dem lagen på sin sida på något sätt?

Jag har aldrig förstått mig på facket, vad är det för slöa j*vla bakåtsträvare egentligen!?
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-06, 08:43 #4
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Citat:
Ursprungligen postat av Thor
Lösning: Sparka alla anställda, säg åt dem att skaffa F-skatt och hyr in dem som konsulter.

De uppfyller då inte rörelsekriterierna, så det är kanske inte en klockren lösning.

Citat:
Ursprungligen postat av Hofvet
Vad har facket för befogenheter? Kör de greenpeacemetoden eller har dem lagen på sin sida på något sätt?
De har lagen på sin sida (se 11 § MBL). Detaljregleringen av förhandlingsskyldigheten finns sannolikt här i kollektivavtalet (jmf 4 § 2 st. MBL).
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-06, 10:23 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Lösningen är att till att börja med inte ha ett kollektivavtal. Därefter erbjuder du en anställning med vissa löner och förmåner, om inte den du vill anställa godtar det är det bara att gå vidare till nästa.

Ett annat alternativ är att släppa in de anställda som minoritetsdelägare och sen har inte facket så mycket att säga till om.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-06, 11:12 #6
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
Detta är Sverige inte världen!

Men vad kan facket eg. göra? Ex. man finns på nätet hur utför de då en blockad om man inte har skrivit under ett kollektivavtal?

Sverige är ett jobbigt land att göra affärer i. Det är ett under att vi får fram nya företag och entreprenörer med vårt företagsklimat. När jag berättar för folk från andra länder om situationen för företagare i Sverige så blir de chockade.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-06, 12:14 #7
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by ecstyle@May 6 2007, 11:12
Sverige är ett jobbigt land att göra affärer i. Det är ett under att vi får fram nya företag och entreprenörer med vårt företagsklimat. När jag berättar för folk från andra länder om situationen för företagare i Sverige så blir de chockade.
Ja det är ju jäkligt jobbigt, det är ju därför det startas företag och det är mest egenföretagare som hänger här. MBL och fackförbund är ju unikt för Sverige. *ironi*

Det kan vara jobbigt att hålla reda på reglerna, det är sant, men det problemet som DFT beskriver är inte så vanligt förekommande och de som oftast råkar ut för det är större konsult- och personaluthyrningsföretag och de har oftast "koll på avtalen" och en bra kontakt med facket. Det finns också de företag som i sina avtal redan har detta med så det blir aldrig ett problem för dem.

Jag förstår att de mindre företagen tycker att sånt här är krångligt men MBL ska man som arbetsgivare kunna, det är det minsta man kan begära. Sen finns det arbetsgivarorganisationer som kan hjälpa till, de är arbetsgivarnas motsvarighet till fackförbunden.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-06, 13:29 #8
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Som jag skrev från början så handlar detta inte alls om ett IT-företag utan jag har bara försökt översätta vilkoren för företagen i en annan branch just för att belysa det bisarra i det system som dessa företag har idag.


Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Lösningen är att till att börja med inte ha ett kollektivavtal.

Det glömde jag, men det är så att det finns ett ytters fåtal kunder och alla dessa kunder är också bundna av grafikernas kollektivavtal. Alltså gäller samma sak mellan min kund och mig som mellan mig och min underentreprenör, dvs kunden får inte köpa tjänster av mig såvida jag inte har kollektivavtal med Grafikerna.

Citat:
Originally posted by -jonny@May 6 2007, 10:23
Därefter erbjuder du en anställning med vissa löner och förmåner, om inte den du vill anställa godtar det är det bara att gå vidare till nästa.
Sorry, men det går inte. Det är inte jag som har rätt att sätta lönen utan den sätts i förhandlingen med facket om prestationens värde. Det är just detta som är det bisarra i den förhandlingsordning som nu ska gälla att jag inte får avtala om löner med mina anställda utan att varje enskilt projekt ska lönesättas av facket. Det är bara om jag har ett mindre projekt som jag själv kan sätta lönen men fortfarande gäller den då bara under det pågående projektet.

Citat:
Originally posted by -jonny@May 6 2007, 10:23
Ett annat alternativ är att släppa in de anställda som minoritetsdelägare och sen har inte facket så mycket att säga till om.
Det går inte heller. Facket anser inte någon som delägare utan att de har ett ägande som gör att de bestämmer i företaget och har en företagsledande position.

Citat:
Originally posted by -Westman@May 6 2007, 12:14
Det kan vara jobbigt att hålla reda på reglerna, det är sant, men det problemet som DFT beskriver är inte så vanligt förekommande och de som oftast råkar ut för det är större konsult- och personaluthyrningsföretag och de har oftast koll på avtalen och en bra kontakt med facket.
För den branch jag beskriver är det inte problemet att hålla rätt på reglerna som är det jobbiga, utamn att inte veta från en dag till en annan vilka kostnader du har i ditt företag. I denna branch gäller detta alla företag utan undantag oavsett om de har 1 eller 100 man anställda. OCh jag kan genast slå fast, jag har 100% koll på reglerna men inte ger det mig ett bättre förhållande till facket för det. Inget fack är bättre än den enskilda ombudsmannen som man förhandlar med och om han redan innan man träffats bestämt sig för att han ska krossa ett visst företag så kan han enkelt göra det och helt enligt reglerna i det nu gällande kollektivavtalet.

Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Jag förstår att de mindre företagen tycker att sånt här är krångligt men MBL ska man som arbetsgivare kunna, det är det minsta man kan begära. Sen finns det arbetsgivarorganisationer som kan hjälpa till, de är arbetsgivarnas motsvarighet till fackförbunden.
Javisst, företaget som får uppdraget i mitt exempel är med i arbetsgivarföreningen men på vilket sätt skulle det hjälpa dem i detta läget? Tyvärr så är det tom så att fackombudsmannen talat om för ägaren till företaget att om det är synd att han tänker gå med i arbetsgivarföreningen för då kommer inte deras förhandlingar att kunna vara lika trevliga längre utan då gäller helt andra saker.

Intressant att fortfarande ingen kommenterar uppgiftsskyldigheten. Hur hade ni själva känt det om en organisation som ni medvetet valt att stå utanför helt plödsligt varje månad skulle få reda på ditt persinnummer, ditt namn, din lön, hur många timmar du jobbat och med vad du arbetet?
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-06, 14:12 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag tror du får tala om vilken bransch det gäller för att få lite mer rättvisande förståelse för problematiken.

Har inte företaget tillsvidareanställda med en fastställd månadslön?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-06, 14:13 #10
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Ursprungligen postat av ecstyle
Sverige är ett jobbigt land att göra affärer i. Det är ett under att vi får fram nya företag och entreprenörer med vårt företagsklimat. När jag berättar för folk från andra länder om situationen för företagare i Sverige så blir de chockade.
Ja det är ju jäkligt jobbigt, det är ju därför det startas företag och det är mest egenföretagare som hänger här. MBL och fackförbund är ju unikt för Sverige. *ironi*
Det kan vara jobbigt att hålla reda på reglerna, det är sant, men det problemet som DFT beskriver är inte så vanligt förekommande och de som oftast råkar ut för det är större konsult- och personaluthyrningsföretag och de har oftast koll på avtalen och en bra kontakt med facket. Det finns också de företag som i sina avtal redan har detta med så det blir aldrig ett problem för dem.
Jag förstår att de mindre företagen tycker att sånt här är krångligt men MBL ska man som arbetsgivare kunna, det är det minsta man kan begära. Sen finns det arbetsgivarorganisationer som kan hjälpa till, de är arbetsgivarnas motsvarighet till fackförbunden.
Nu tänkte jag mest på skatterna och viss byråkrati eftersom det är det som påverkar mig mest. Visst det finns skatter i andra länder osv och vi får mycket för våra skatter (förutom jag då), etc etc. Men faktum är att det är inte helt lätt att bli rik i kommunist-Sverige och jag startar tyvärr hellre ftg i andra mer förmånliga länder än Sverige och dessutom är Sverige en litet land med en liten marknad. Dock är jag stolt över Sverige men det är kanske inte det mest fördelaktiga landet att verka i som företagare. I en alltmer globaliserad värld är det tyvärr tråkigt när det svenska skattetrycket och vissa pappersvändande byråkrater gör att det blir svårt att konkurrera med ftg från andra länder.

DFT: Jag tycker uppgiftsskyldigheten verkar helt vansinnigt. Fast facken har väl hjälpt till en del att göra Sverige ett lönemässigt relativt jämställt land.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017