Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Distanslagen - 14 dagars ångerrätt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-02-28, 17:01 #1
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
Hej alla snälla, det var länge sedan jag var här.
Jag håller nu på och hjälper en privatperson att marknadsföra dess bok (om sitt barn som dödades på ett brutalt sätt.)
Författaren=FF inte reggat någon firma för detta, och det går inte via stiftelsen som finns kring det bortgångna barnets minne, utan FF har själv bekostat tryck och ska marknadsföra sin bok via nätet samt köra ut sina böcker själv till flera bokhandlare.
Då FF väljer boken som PRIVATPERSON via hemsidan om barnet, så
borde man väl inte behöva plombera böckerna och erbjuda ångerätt?
Detta blir väl eventuellt aktuellt först i och med med steg 2 - om FF väljer att registrera sig som näringsidkare?

Tack om Ni kan hjälpa mig att få klarhet i detta.
(Än så länge har vi garderat oss med att erbjuda ångerätt, men det är motvilligt, då FF måste plombera allt för hand...)
På torsdag börjar FF att annonsera. Vi vore väldigt tacksamma för svar innan dess.
Cyberkramar
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-28, 18:07 #2
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 390
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 390
Okej, jobbigt att behöva plombera. Jag har sålt böcker via nätet (i firma) för något år sen, och fick bara runt 3% returer pga. distansavtalslagens ångersvillkor. Jag anser inte att det behövs plombering.

Och om ångersätten är ett problem, bjud på det. Om 10 st lämnar tillbaka sina böcker kanske det inte gör så mycket det stora hela?
Kihlbom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-02-28, 19:24 #3
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Axe Axe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 162
Håller med. De böcker jag sålt har jag aldrig plomberat. Antalet returer på grund av ångerrätt kan jag räkna på ena handen under fem år. Mer vanligt är att man glömmer att betala för boken. Jag har erbjudit köp mot faktura. Men en påminnelse har hjälpt bra. Jag skulle dock inte göra samma om jag hade en internetbokhandel, men med nischade böcker fungerar det nog för de flesta.
Axe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-01, 14:25 #4
bjornjohansson bjornjohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 25
bjornjohansson bjornjohansson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 25
Har man hjärta att ens utnyttja ångerrätten i detta fall?
bjornjohansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-02, 09:05 #5
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
Hej, tack för svar och att ni delar med Er av era erfarenheter. (Hon kanske inte behöver plombera böckerna då trots allt...)
Dock undrar jag fortfarande om lagen "om 14 dagars ångerrätt" gäller vid privatförsäljning via nätet?
Visserligen är det på distans men privat .... fast i större omfattning som kanske liiiiiknas vid företagsverksamhet...
:huh: Vad gäller rent juridiskt? Varma Hälsningar
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-02, 09:21 #6
gronback gronback är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 49
gronback gronback är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 49
Citat:
Originally posted by mistress@Mar 2 2006, 10:05
Hej, tack för svar och att ni delar med Er av era erfarenheter. (Hon kanske inte behöver plombera böckerna då trots allt...)
Dock undrar jag fortfarande om lagen "om 14 dagars ångerrätt" gäller vid privatförsäljning via nätet?
Visserligen är det på distans men privat .... fast i större omfattning som kanske liiiiiknas vid företagsverksamhet...
:huh: Vad gäller rent juridiskt? Varma Hälsningar
Rent juridiskt så gäller inte lagen i det fall boken inte kommer säljas inom en näringsverksamhet.


"2 § I lagen avses med

distansavtal: avtal som ingås inom ramen för ett av
näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på
distans och kommunikationen uteslutande sker på distans,"


I detta fallet kommer aktuell lag att vara köplagen, vilken är helt dispositiv vilket innebär att villkor kring ångerrätt kan utformas helt efter eget tycke.

/Jonas
gronback är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-02, 10:10 #7
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
Tack snälla Jonas!!! Vad lättade vi blir. Nu kan Författaren andas ut, det är nog mycket ändå. Då har jag ändrat texten under LEVERANSVILLKOR
så det är klockrent vad som gäller och så har de en chans att få svar på sina frågor vid eventuella tveksamheter innan beställning
. Tack en än gång för klarläggande. Cyberkram
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-02, 11:02 #8
UK Company UK Company är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 6
UK Company UK Company är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 6
Har läst alla inlägg här som verkar vara inriktade på ångerätten, dock är väl snarare frågan hur detta skall klassas när det blir volym.
Hon säljer som privatperson men dock så bedriver hon skattemässigt en företagsliknande verksamhet.
Alltså hon har en bok till försäljning för kommersiellt syfte. Inte så att hon säljer några vid sidan om som sin hobby.
Hon har tagit fram en bok och ämnar sälja denna under företagsliknande former.

Mitt råd är att kontrollera med skattemyndigheten vad som gäller i detta fall. Så hon inte får en otrevlig överaskning senare.
Skattmasen är lite lynnig ibland.

Annars kan jag säga att jag gärna vill köpa boken för jag hoppas på gripande och intressant läsning.

Mvh

Kay
UK Company är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-02, 23:22 #9
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Det är sant att skattemyndigheten kan anses att det är en näringsverksamhet, men det påverkar ju knappast en ångerätt retroaktivt. Just nu är det privat försäljning och ingen ångerrätt gäller.

Om skattemyndigheten senare skulle anse att det är en näringsverksamhet, lär ju ändå ingen kunna utnyttja ångerrätten bakåt i tiden.

En näring ska vara varaktig, och att skriva en bok och sedan sälja den kan nog knappast anses som varaktigt och därmed skulle ett av de kriterier som gäller för att vara en näringsverksamhet förfalla.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-03, 15:36 #10
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 201
"En näring ska vara varaktig, och att skriva en bok och sedan sälja den kan nog knappast anses som varaktigt och därmed skulle ett av de kriterier som gäller för att vara en näringsverksamhet förfalla."
Jo, så är det, samt så ska det ju vara vinstdrivande, i detta fallet blir det ingen som helst vinst i första fasen. Tvärtom. Meningen är mer att sprida ett budskap. (Som positiv bieffekt kan man få fler volontärer till fler vägbyggen.)
Tack för omtanken, men hoppas och tror knappast skattemyndigheten har något att säga om någon drar på sig kostnader i ett sådant ärende....
Ha det Gott allihopa.
(Jag fick boken idag, den tar tag i en och berör så djupt efter bara några meningar...)
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017