Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Era åsikter?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-01-30, 13:29 #31
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign Visa inlägg
Okej, tack Conny! Tror jag förstår någorlunda faktiskt!

Har du någon koll på hur det fungerar om man riktar hemsidan till personer från hela världen?

Gäller samma "svenska" regler om 50lappen skulle tillåta personer från hela världen (likt Fiverr)? Eller krävs det att företaget i sig är baserat i ett annat land? Hur är det om man är bosatt i sverige, och sen startar ett företag i ett annat land, men att man själv sitter i Sverige? Bör väl nästan fungera på samma sätt oavsett?
Man ska inom EU i normalfallet följa reglerna i det land där kunden finns. jag ser stora prolem om man har "leverantörer" som är privatpersoner utspridda över hela världen, bara tanken svindlar vilket regelverk man måste plöja igenom.

Är det bara företag så är det lättare för då är det fakturering och det är lite mer uniformt när man gör internationella affärer. jag känner inte till hur Fiverr hanterar dessa frågor.

Jag skulle nog välja en annan affärsmodell än att ha privatpersoner över hela världen att avlöna, på det här sättet, det blir en kollosal overhead. det är stor skillnad om du är ett gigantiskt storföretag med tusentals anställda och hög omsättning per anställd, då har man resurser att sätta av för personal som håller koll på reglerna i varje land. Det är lagar och regler som måste följas överallt och har man gränsöverskridande handel mellan företag så blir det komplext, men men för privatpersoner gäller helt andra och mycket mer komplexa regler. Dels finns det skyddslagstiftning för konsumenter som kunder och dels finns det komplexa regler som skyddar löntagare.

Det finns anledningar till att inga såna företag har kunnat växa upp hittils (och följt lagarna) jag vet inte hur Fiverr ar gjort och hur de funkar så jag kan varken säg abu eller bä om deras koncept.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-30 klockan 13:35
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-30, 13:36 #32
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Conny, man kan nog som Fiverr utgå från att privatpersoner som betalar dessa småsummor för minijobb knappast är intresserade av att gå till domstol om de blir besvikna. Det är inte sällan en väsentlig skillnad mellan hur regler fungerar i teorin och hur de omsätts i praktiken. Sedan är Fiverr säkerligen själva engagerade i att kasta ut bedragare och dylikt. Vad jag menar är att man behöver inte nödvändigtvis kasta bort en lyckad affärsidé bara för att regelverket inte hänger med i tiden men man bör ändå vara medveten om vad som gäller.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-30, 13:42 #33
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Conny, man kan nog som Fiverr utgå från att privatpersoner som betalar dessa småsummor för minijobb knappast är intresserade av att gå till domstol om de blir besvikna. Det är inte sällan en väsentlig skillnad mellan hur regler fungerar i teorin och hur de omsätts i praktiken. Sedan är Fiverr säkerligen själva engagerade i att kasta ut bedragare och dylikt. Vad jag menar är att man behöver inte nödvändigtvis kasta bort en lyckad affärsidé bara för att regelverket inte hänger med i tiden men man bör ändå vara medveten om vad som gäller.
Jag har inga åsikter om hur dessa "privatpersoner" tänker, jag funderar mest på hur "myndigheterna" tänker i detta fall, främst då skattemyndigheterna i de olika länderna, i synnerhet sverige.

Det kan bli tråkiga konsekvenser för den som driver verksamheten om skatteverket bestämmer sig för att göra revision och kräva in moms och löneskatter efter konstens alla regler. Det är främst ur den synvinkeln jag funderar. Eftersom det svenska skatteverket tolkar allt som lön som inte bevisligen är annat så blir det per automatik en bakvänd bevisbörda för den som driver verksamheten. Man måste också förutsätta att Skatteverket kommer att kika på varenda liten minnesanteckning man har på papper och i sin dator och sin mejlkonversation, kontoutdrag från banker m.m., för de kan när som helst begära denna info från tredje part, utan att man vet om det i förväg.

50lappen behöver här tänka igenom hela detta scenario och se till att skydda sina intressen och se till att konceptet är vattentätt mot attacker från skattmasen.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-30 klockan 13:49
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-30, 13:48 #34
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Intressant tråd! Har dock inte läst allt så frågan kanske har varit uppe.

Om jag startar en sida där folk skapar sin egen butik. Köpes genomförs och pengarna hamnar på sidans paypal. I slutet av varje månad betalas automatiskt pengarna till "butiksägaren" och en viss avgift av summan går tillbaka till min sida. Är det förbjudet i Sverige eller behöver man söka licens för det? Man kan säga att det kommer fungera som fyndiq, dock vet jag inte hur deras system är uppbyggt.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-30, 14:24 #35
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag har inga åsikter om hur dessa "privatpersoner" tänker, jag funderar mest på hur "myndigheterna" tänker i detta fall, främst då skattemyndigheterna i de olika länderna, i synnerhet sverige.

Det kan bli tråkiga konsekvenser för den som driver verksamheten om skatteverket bestämmer sig för att göra revision och kräva in moms och löneskatter efter konstens alla regler. Det är främst ur den synvinkeln jag funderar. Eftersom det svenska skatteverket tolkar allt som lön som inte bevisligen är annat så blir det per automatik en bakvänd bevisbörda för den som driver verksamheten. Man måste också förutsätta att Skatteverket kommer att kika på varenda liten minnesanteckning man har på papper och i sin dator och sin mejlkonversation, kontoutdrag från banker m.m., för de kan när som helst begära denna info från tredje part, utan att man vet om det i förväg.

50lappen behöver här tänka igenom hela detta scenario och se till att skydda sina intressen och se till att konceptet är vattentätt mot attacker från skattmasen.
Det kan jag hålla med om. Han säger visserligen att han talat med såväl revisor som Skatteverket men det behöver ju inte betyda så mycket. När det gäller mer komplicerade frågor så gör man bäst i att kolla upp saker själv då det är ytterst få som har stenkoll.

Jag ser fortfarande det stora bekymret i att pengarna passerar 50lappen. Om transaktionerna sker utan deras inblandning så borde det vara betydligt mer lätthanterligt?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-30, 17:19 #36
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Intressant tråd! Har dock inte läst allt så frågan kanske har varit uppe.

Om jag startar en sida där folk skapar sin egen butik. Köpes genomförs och pengarna hamnar på sidans paypal. I slutet av varje månad betalas automatiskt pengarna till "butiksägaren" och en viss avgift av summan går tillbaka till min sida. Är det förbjudet i Sverige eller behöver man söka licens för det? Man kan säga att det kommer fungera som fyndiq, dock vet jag inte hur deras system är uppbyggt.
Upplägget som Fyndiq är väl typiskt där de fakturerar mellan företag, så det är ju inga som helst problem.

Det upplägget som du beskriver är inte fullständigt för du skiljer inte på betalning och fakturering vilket är två olika saker. Det är inte bara att betala pengar hur som helst utan man måste ha en "fakturering" mellan företagen. Som ett affiliate-system där affiliatorn kanske ha avtalat om att de får skriva ut fakturorna , s.k. "självfakturering" som förekommer bland större företag där de är måna om att få momsfakturorna så snabbt som möjligt så de får dra av momsen på innevarande momsperiod.

Men om du fakturerra kunden så har du även det juridiska ansvaret om något går åt pipan i leveransen eller om produkten (varan/tjänsten) reklameras. Du har fortfarande det juriidkska produktansvaret mot kunden, sen får du i din tur ställa krav på din leverantör, men det är inget som din kund har med att göra.

Samma sak gäller arvode och betalning, går du in som mellanhand så tar du också ansvaret för leveransen till kunden. Det kan man inte friskriva sig från hur som helst, med det upplägget.

I det upplägget som du beskriver är du ju en vanlig leverantör och du tar ansvaret för leveransen. För att du ska slippa det så måste det till ett upplägg där du inte tar emot pengarna från kunden utan du bara tillhandahåller webshoppen som tjänst och då "butiksägaren" är din kund.

Jämför dock med Textalk som har en begränsad möjlighet att man som eHandlare kan få använda deras Bankgiro för mottagning av betalningar, men det har de ett särskilt avtal med banken så det är banken som är godkänd betalningsförmedlare men själva Bankgirot är kopplat till Textalk (exakta detaljerna känner jag inte till dock) men det är speciella begränsningar som banken ställt på detta upplägg i deras avtal som återspeglas i Textalks avtal med eHandlaren.

Senast jag kollade var det max 30 000 per år i intäkt eller nåt ditåt och man man som eHandlare inte ta emot förskottsbetalningar från kunder m.m. (troligen därför att banken vill kunna sälja på kunderna kredittjänster....).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-30, 17:31 #37
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det kan jag hålla med om. Han säger visserligen att han talat med såväl revisor som Skatteverket men det behöver ju inte betyda så mycket. När det gäller mer komplicerade frågor så gör man bäst i att kolla upp saker själv då det är ytterst få som har stenkoll.
Det där med skatteverket och revisorn tar ja med en nypa salt för varken sketteverket eller en auktoriserad revisor skulle ha gett klartecken för ett upplägg där man varken ger ut kvitto eller där man inte betalar sociala avgifter för utbetalningar till privatpersoner eller redovisar moms. Det måste vara endera påhitt eller ett missförstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag ser fortfarande det stora bekymret i att pengarna passerar 50lappen. Om transaktionerna sker utan deras inblandning så borde det vara betydligt mer lätthanterligt?
Det kan funka om de redovisar allt korrekt, men då blir det också en ganska stor "skatteavbränning" i transaktionen så incitamentet för en privatperson att använda tjänsten kan avta, men det tar jag inte ställning till, det får den enskilde som använder tjänsten göra. Jag tycker dock det är viktigt att 50lappen lär sig att redovisa det hela korrekt så ingen känner sig lurad. Som beskrivningen är nu där man redovisar ett provisionsavdrag på 20% och att resten hamnar på säljarens "konto" är ju inte korrekt redovisat.

Det finns ju en stor dold skuld till skatteverket för säljande privatpersoner (moms, sociala avgifter och preliminärskatt/källskatt) i denna som inte redovisas över huvud taget.

men om man har ett upplägg liknannde blocket där man debiterar säljaren så blir det enklare att hantera och 50lappen slipper en stor del av ansvaret både för produkten och löneskatterna.

Eventuellt skulle man kunna sätta en gräns så en privatprson endast får sälja för 999 kr per år, men jag ser det som långsökt, jag ser inte hur man skulle komma runt momsen. Men det är just att 50lappen går in som mellanhand i affären som stökar till det.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-01-30 klockan 17:35
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-30, 23:15 #38
Snabb Snabb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 54
Snabb Snabb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 54
Väldigt kortfattat.
Vi på 50lappen.se får skatta precis som vilket företag som helst. Men vi skattar på den provision som vi tar. Det är vår intäkt.
Som det är nu går allt överskott till att bygga vidare på 50lappen vi gör alltså inget överskott.

Säljaren hanterar sedan sina intäkter på det sättet som passar dem. Det har alltså inte vi med att göra. Lika lite som tradera bryr sig om vad säljaren gör med sina pengar.
Det finns fler frågeställningar kring systemet som gör att vi tvingas agera "bank" och det är det vi jobbar på nu.
Snabb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-30, 23:28 #39
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Snabb Visa inlägg
Väldigt kortfattat.
Vi på 50lappen.se får skatta precis som vilket företag som helst. Men vi skattar på den provision som vi tar. Det är vår intäkt.
Som det är nu går allt överskott till att bygga vidare på 50lappen vi gör alltså inget överskott.

Säljaren hanterar sedan sina intäkter på det sättet som passar dem. Det har alltså inte vi med att göra. Lika lite som tradera bryr sig om vad säljaren gör med sina pengar.
Det finns fler frågeställningar kring systemet som gör att vi tvingas agera "bank" och det är det vi jobbar på nu.
Ta hjälp av en auktoriserad revisor så ni får till det rätt för enligt vad som diskuterats i tråden så kan man inte resonera som du gör, i och med att ni tar betalt av kunden så är det 50lappen som måste ta ansvaret, ni är inte "betalninsgförmedlare" eller "bank" för det krävs tillstånd av finansinspektionen och det är inte lätt att få.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-01-30, 23:29 #40
Snabb Snabb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 54
Snabb Snabb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 54
Förövrigt vad tror ni om att höja max beloppet som nu ligger på 1000kr om det kan vara ett sätt att bredda utbudet ? Eller är det risk att sidan blir för luddig då?
Snabb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017