Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Behöver tankar och råd.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-11, 13:02 #1
maltemus maltemus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 43
maltemus maltemus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 43
Standard Behöver tankar och råd.

Hej.

Jag skulle behöva lite tankar och råd när det gäller affiliate och annonsering.

Jag driver idag 3 st hemsidor. Nedan följer en kort presentation:

Samtliga sidor är på svenska.

Sida 1: har ca 500 besökare varje dag. Sidan har en stor databas med recensioner. Jag har inte alls lyckats få besökare att klicka på adsense länkarna på sidan och har därför en larvigt låg inkomst på max 100kr i månaden. Sidan är mycket snygg och har bra detaljer. Jag är därför inne på att folk inte klickar på google ads pga de hittat vad de letar efter. Det är dessutom lätt att se vad som är annons och hemsida, så folk klickar inte fel.

Sida 2: Sida om resor. Likt ova har jag här 500-600 besökare per dag. Kör enbart google adsense och har en inkomst på mellan 2000-3000kr i månaden.

Sida 3. Kronan på verket. Mellan 3000-4000 besökare per dag. En sida som länkar till tidningsrecensioner. Sidan är egentligen ganska ful och jag försöker få in google reklam så mkt jag kan. Inkomster på sidan är ca 3500-5000kr per månad.

Jag är ganska nöjd med sida 2. Reselänkarna betalar helt klart bra. Mitt största problem på sida 1 är att försöka intrigera reklamen bättre i texter.

Som jag ser det har sida 3 en ganska låg inkomst i förhållande till besökarantalet. De flesta månader ligger jag över 100 tusen unika besökare. De flesta klickar dessutom runt en stund innan de går vidare. Sidan besöks av alla åldrar.

Jag funderar nu på att byta ut några av de adsense annonser jag har på sidorna mot något annat. Jag har dock inte en aning om vad, eller vad som ger bäst osv.
Eller bör jag vara nöjd med mina inkomster?
maltemus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 13:10 #2
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Kan du inte länka till sidan eller till sidorna? Det verkar ju inte vara några hemliga sidor
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 13:11 #3
maltemus maltemus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 43
maltemus maltemus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Menox Visa inlägg
Kan du inte länka till sidan eller till sidorna? Det verkar ju inte vara några hemliga sidor
Jag är lite småparanoid av mig. Fråga mig inte varför men jag är obekväm när det gäller de bitarna
maltemus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 13:15 #4
Dakotas avatar
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Dakota Dakota är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Dakotas avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 1 298
Jo det är bara det att om vi ska kunna ge några konkreta tips och råd så är det nästan ett måste att vi får veta domänen till i alla fall den första sidan som är själva problemet.
Dakota är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-11, 19:48 #5
Aron L Aron L är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 47
Aron L Aron L är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 47
Har du a/b-testat olika placeringar på sida ett? ibland kan byta färg på annonser eller placering göra mer än man tror.

Det blir som tidigare nämnt väldigt svårt att ge dig feedback om du inte vill visa sidan.
Aron L är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 13:48 #6
PerD PerD är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 88
PerD PerD är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 88
Det är väl bara att testa annat än adsense. Kan ju vara så att du får in mer på leads och sales än via klicks. Finns ju en massa nätverk att välja mellan. Om reselänkarna är populära kan du ju testa med att köra via TradeDuobler som har Fritidsresor t.ex. Då får du inte betalt via varje klick men kan dra in mer om besökarna köper resor. Genom sådana länkar kan du ju också enklare lägga in länkarna som en del av den ordinarie sajten genom t.ex. tips.
PerD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 15:01 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
På webbplats 1 verkar det som användarna upplever att innehållet är för tunt, så de inte stannar kvar på sidan och hinner få upp ögonen för annonserna, kanske är det så att du har så magert innehåll så Adsense inte kan avgöra vilka annonser som passar för sidan.

Mitt tips är att lägga till mer egenproducerat innehåll på sidan. Att bara ha länkar till andra sidor är ju ganska klent innehåll.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 16:52 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
På webbplats 1 verkar det som användarna upplever att innehållet är för tunt, så de inte stannar kvar på sidan och hinner få upp ögonen för annonserna, kanske är det så att du har så magert innehåll så Adsense inte kan avgöra vilka annonser som passar för sidan.

Mitt tips är att lägga till mer egenproducerat innehåll på sidan. Att bara ha länkar till andra sidor är ju ganska klent innehåll.
Min erfarenhet är det omvända. Om det inte finns så mycket intressant innehåll blir annonserna mer intressanta.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-13, 20:15 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag har haft några soiro där adsense inte kunde identifiera innehållet pga magert innehåll, då blev det fel kategori användare som kopplades fram av adsense, när jag skrev in mer matnyttigt och passande innehåll så blev det en bättre matchning i adsense och klickrate ökade markant (över 100 gånger i mitt fall men det var uruselt från början).
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017