Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


ny startad e-butik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-11, 17:33 #1
akcancan akcancan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3
akcancan akcancan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3
Har en e-butik som startade dec08 och anv. analytics - toppen. Men jag förstår mig inte på avvisningsfrekvensen, vad säger den? Jag har 44,27% i avvisning, 1884 besökare, 9418 sidor snitt 5/besök, Är dessa siffror bra eller dåliga? Handeln har hittills blivit 5st okända (räknar ej med vänner och bekanta). Jag vet inte riktigt vad man kan förvänta sig och det är svårt att benchmarka inom sin egen bransch..Uppskattar feedback! Tack på förhand ak/cancan
akcancan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-11, 17:35 #2
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
2-3% omvandlingsfrekvens räknas väl som "normalt"

0.26% CR låter inte så bra..
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-11, 18:09 #3
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 1 356
att 44% lämnade din sida utan att besöka någon annan sida. Svårt och säga om det är rätt eller fel.
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-11, 18:11 #4
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
För liten besöksvolym för att dra några slutsatser på tyvärr. Jobba med att öka antalet relevanta besökare så blir det lättare att säga om din sida har några problem eller inte. I dagsläget kan man bara gissa tyvärr.

I princip brukar jag tycka att man kan börja analysera när man har minst 100 UB/Dag. Innan dess är det mest slumpartat.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-11, 20:39 #5
akcancan akcancan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3
akcancan akcancan är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 3
ok då får vi reda ut förkortningarna:
UB/dag?
vilket är omvandlingsprocent? Och hur fick man det till 2-3%
Var fick du 26% CR i från och vad betyder det?
finns det någon statistik på när en webshop börjar fungera ordentligt/om den någonsin gör det...
akcancan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-11, 20:48 #6
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
UB/Dag = unika besökare per dag
CR (Conversion Rate) / Omvandlningsprocent / Konverteringsgrad = Orders/UB
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-11, 20:51 #7
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
Chran Chran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 85
UB = Unika besökare
CR (Conversion Rate) = Andel av totalt antal UB som köpt något
Chran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-11, 20:58 #8
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Mät avslutningsfrekvens som alla andra gör det, men kom ihåg att dessa siffror är totalt missvisande.

Jag ska försöka förklara varför.

Filtrera bort skräpet och se hur du egentligen konverterar.

Du har 1884 besökare och 5 avslut blir en avslutningsfrekvens på 0.26%

Du sa att du hade en avvisningsfrekvens på 44.27%
Avvisningsfrekvensen hjälper dig att identifiera hur många procent av trafiken till din
webbplats som "lämnar omedelbart" (inom 5-10 sek.) .
Det händer för ett obegränsat antal skäl: t.ex. fel klick

Dessa finns ingen anledning att inkludera när du räknar fram din avslutingsfrekvens.

Om vi nu räknar bort de 44,27% du hade i avvisning (834 besökare)

1884-834= 1050
5/1050= 0.48% (ny avslutningsfrekvens)

Ett av de största misstag är att räkna alla besökare som potentiella kunder, vilket är helt fel.

Studier (surveys) har visat att c;a 15% som kommer till en webbshop har som direkt mål att handla.
Runt 20% är ute och gör nån form av research.
Det är dessa 35% som är dina potetiella kunder och allt krut måste läggas på.
Optimalt ska du konvertera 100% av de 15% som kommer för att handla, vilket skulle bli 1050 x 15% = 157 avslut på 1050 besökare = 14.9% i avslut.
De 20% som är där för research ska man naturligvis försöka konvertera också så mycket som möjligt, vilketökar på din avslutningsfrekvens ytterligare.

1050 x 35% = 368 besökare
5/368= 1.36% är din "riktiga" avslutningsfrekvens idag.

Det är inom dessa 35% av dina "riktiga" besökare som du kan jobba upp din avslutningsfrekvens.

Om vi utgår de siffror du uppgav från Google analytics; 1884 besökare och 5 avslut = 0.26%, så kommer det bli fruktansvärt svårt att öka sin avslutningsfrekvens något mer markant eftersom dessa siffror innehåller helt värdelösa besökare som aldrig skulle handlat.

Det finns säkert fler sätt än mina exempel som kan användas för att filtrera bort skräpbesök som aldrig går att konvertera.

Blev lite rörigt, men hoppas nån förstod vad jag försökte säga
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-11, 21:31 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag håller med WebboT i det mesta han skriver. Men jag håller inte med om att man nödvändigtvis ska rensa bort skräptrafiken innan man börjar mäta avslutningsfrekvensen. Särskilt inte om man annonserar mycket och betalar för sina besökare. Köper man trafik och avvisningsfrekvensen är hög, samtidigt som avslutningsfrekvensen är låg, så bör man se över sin marknadsföring.

Jag håller inte heller med om att skräptrafik är så pass värdelös att man helt kan bortse ifrån den. Det stämmer säkert att det bara är 15 % - 35 % av besökarna som har planerat att handla något. Men lite beroende på vad för typ av produkter man säljer så ska man inte underskatta impulsköpen. Jag följer upp mina köp både genom Analytics och egna verktyg. Jag ser många gånger att personer har letat efter helt andra produkter än de som jag säljer, men att de ändå har handlat något i min butik.

Man bör inte stirra sig blind på siffrorna. Får man mycket uppmärksamhet av t ex bloggare så kan avvisningsfrekvensen öka och avslutningsfrekvensen sjunka, samtidigt som antalet unika besökare och totala avslut ökar. Det är bara när man betalar för klicken som man måste börja skilja på skräptrafik och kvalitativa besökare. Då spelar det naturligtvis stor roll för lönsamheten.

Som e-handlare bör du lära dig att ta vara på de 35 % som vill handla, men även att fånga upp impulsköparna som egentligen inte alls hade tänkt handla.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-11, 21:57 #10
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by Gustav@Feb 11 2009, 15:31
Jag håller med WebboT i det mesta han skriver. Men jag håller inte med om att man nödvändigtvis ska rensa bort skräptrafiken innan man börjar mäta avslutningsfrekvensen. Särskilt inte om man annonserar mycket och betalar för sina besökare. Köper man trafik och avvisningsfrekvensen är hög, samtidigt som avslutningsfrekvensen är låg, så bör man se över sin marknadsföring.

Jag håller inte heller med om att skräptrafik är så pass värdelös att man helt kan bortse ifrån den. Det stämmer säkert att det bara är 15 % - 35 % av besökarna som har planerat att handla något. Men lite beroende på vad för typ av produkter man säljer så ska man inte underskatta impulsköpen. Jag följer upp mina köp både genom Analytics och egna verktyg. Jag ser många gånger att personer har letat efter helt andra produkter än de som jag säljer, men att de ändå har handlat något i min butik.

Man bör inte stirra sig blind på siffrorna. Får man mycket uppmärksamhet av t ex bloggare så kan avvisningsfrekvensen öka och avslutningsfrekvensen sjunka, samtidigt som antalet unika besökare och totala avslut ökar. Det är bara när man betalar för klicken som man måste börja skilja på skräptrafik och kvalitativa besökare. Då spelar det naturligtvis stor roll för lönsamheten.

Som e-handlare bör du lära dig att ta vara på de 35 % som vill handla, men även att fånga upp impulsköparna som egentligen inte alls hade tänkt handla.
Du har helt rätt i att det beror på vad man säljer och hur man annonserar.

Säljer jag enbart dieselgeneratorer i 20 000 kronors klassen så är det ju lite lättare att sortera ut skräpet, än om jag säljer DVD filmer och böcker t.ex.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017