Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Snabbkassa

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-10, 15:21 #1
Odditys avatar
Oddity Oddity är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 12
Oddity Oddity är inte uppkopplad
Nykomling
Odditys avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 12
Tjena, jag sitter och gör om registreringen till min oscommercebutik. Som det är nu är det en massa onödiga steg vid registreringen. Jag har gjort en väldigt enkel version där folk först fyller i sitt personnr, sen är tanken att adress skall hämtas från folkbokföringen. Jag vet att kreditor använder sig av en sådan tjänst, någon som har koll på vilka man skall kontakta för en sådan lösning?

Tror ni att det är negativt för webbshoppen att tvinga folk fylla i sitt fullständiga personnr? Min tanke var att det blir smidigt för folk eftersom dom slipper fylla i sin fullständiga adress, denna fylls ju då i automatiskt. Måste bara hitta ett företag jag kan betala/sökning i folkbokföringen.
Oddity är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 18:19 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Du kan ha ett problem med detta.

- Det är inte säkert att den som registrerar uppgifterna är kunden.
- Kunden kanske vill ha leveransen till en annan adress

Du kan låta kunden registrera uppgifterna manuellt och genomföra en "kontroll" att de är riktiga i "smyg" (dvs utan kundens vetskap) och därmed försäkra dig m att du inte utsätts för bedrägerier. Dvs om uppgifterna inte stämmer så kan du neka affären.....

Sen vet jag att andra har provat detta med att tvinga kunden att först ange personnummer, det är många som blir misstänksamma och backar ur affären.....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 18:29 #3
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
DreamLogistics DreamLogistics är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 147
Vi får många frågor från kunder om varför vi behöver få in personnumret på våra kunder. Vi förklarar då att det är för att om de ska handla mot faktura så behövs det en kontroll. Då brukar allt vara OK.

Tror det är viktigt för dig att göra samma sak, förklara varför din kund ska skriva in sitt personnummer. Samtidigt ska du ha en kassa där kunden ANTINGEN skriver perssonummer och hämtar adressen ELLER skriver in den manuellt. Du behöver trots allt inte personnummer på kunder som inte handlar med faktura.

Kreditor tog fram sin snabbkassa för att öka avsluten och senast jag var i kontakt med dem hade den nya kassan fungerat mycket bra och fått upp avsluten. Du kan läsa mer på IDG: http://internetworld.idg.se/2.1006/1.163837

ConnyWesth:
Om det har gått så långt som att någon bedragare vet kundens personnummer så har de troligtvis redan adressen också. Det är mycket bedrägerier med fakturor och de som håller på med detta har inga problem att få tag på varken personnummer eller adresser.
DreamLogistics är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 18:53 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by DreamLogistics@Aug 10 2008, 18:29
Om det har gått så långt som att någon bedragare vet kundens personnummer så har de troligtvis redan adressen också. Det är mycket bedrägerier med fakturor och de som håller på med detta har inga problem att få tag på varken personnummer eller adresser.
Jodå, jag fattar att de som är bedragare har lätt att få tag i uppgifterna om personnr, namn, adress m.m. De är alla offentliga uppgifter som man kan ringa till skattmasen för att få ut, jag har själv jobbat just på skattmasen med att lämna ut såna uppgifter så det vet jag mycket väl.

Mitt råd eller varning var mer inriktat på att "varför underlätta för bedragaren", jag upplever det själv som en god service när en leverantör plockar upp uppgifterna diret ur registret så jag slipper fylla i dem. Vissa andra människor irriteras dock över detta då de känner sig "övervakade" när det visar sig att deras som de upplever "hemliga" adressuppgifter dyker upp automatiskt.

Jag har en kollega som är systemutvecklare och han vägrar använda internetbanker eftersom han är livrädd att de ska hackas... Rädsla styr människorna.....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 19:08 #5
Odditys avatar
Oddity Oddity är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 12
Oddity Oddity är inte uppkopplad
Nykomling
Odditys avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 12
Tjena, jag kommer att lösa det på så sätt att bara om personen fyller i personnr så hämtar jag adressen automatiskt, dvs personnr kommer ej att vara obligatoriskt. Detta på grund av att vi kör mot en hel del olika länder. Frågan är ju bara vilken tjänst, om det finns en sådan tjänst där jag kan hämta adress utifrån personnr i sverige? Har ni något förslag? =)
Oddity är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 19:24 #6
Odditys avatar
Oddity Oddity är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 12
Oddity Oddity är inte uppkopplad
Nykomling
Odditys avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 12
Hittade denna efter lite sökning, frågan är ju bara om det kostar 50 000 kr/mån eller om det går att komma över en sådan tjänst för en billig peng. =)

http://www.infodata.se/Tjanster/Pers...mation/Online/
Oddity är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-10, 20:24 #7
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Yoghurt Yoghurt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 193
Antingen så använder du Kreditors tjänst eller så kontaktar du Businesscheck.se , dom erbjuder också adressuppgifter (Billigare än Infodata)
Yoghurt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 00:50 #8
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Du kan ju ha ett fält för postnummer också, det minskar nog risken med folk som jävlas (går att ta reda på men är ju ändå en tröskel). Dock är just postnummer det som verkar falera mest med Kreditor, av någon anledning tror folk att de har ett annat jämfört med det folkbokförda..
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 07:59 #9
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Om jag betalar direkt, i förskott på något vis, så finns det ju ingen anledning att kolla upp mig. Om jag däremot vill betala med postförskott eller faktura så är det inte helt ovanligt att försändelsen ENDAST skickas till min folkbokföringsadress.

Helt okej för mig.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-11, 10:12 #10
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 560
Citat:
Originally posted by ZN@Aug 11 2008, 00:50
Du kan ju ha ett fält för postnummer också, det minskar nog risken med folk som jävlas (går att ta reda på men är ju ändå en tröskel). Dock är just postnummer det som verkar falera mest med Kreditor, av någon anledning tror folk att de har ett annat jämfört med det folkbokförda..
Tyvärr är det relativt vanligt att postnummer ändras, i alla fall oftare än något annat i adressen. Man lägger till och tar bort postnummerområden, och antingen så kommer de boende inte ihåg det nya och fortsätter använda det gamla eller så ligger det gamla kvar i SPAR men alla använder det nya. Hände lite då och då när jag behövde jobba med ett automatiserat ordersystem som kreditkollade och jämförde folkbokföringsadress själv, och saknade möjlighet att göra en manuell korrigering av de hämtade uppgifterna. Kul!
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017