Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PR

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-28, 17:37 #21
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Jag skulle vilja se en lite mer vetenskaplig undersökning än att du har klickat på din egen site ett gäng gånger.

Att den hoppar i serparna är ju inte ett bevis på att ditt klickande ger resultat, det kan lika gärna bero på datacenters.
Det är något som jag ytterst starkt betvivlar.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 18:40 #22
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Suck xpat.
Du saknar uppenbarligen förmåga att läsa och framför allt förstå vad andra skriver.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-29, 08:01 #23
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Jag läser och förstår vad du menar, men du har fel.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-29, 12:22 #24
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
xpat: så du tror helt ärligt att ALLA företag som gör någonting fel får en personligt mail ifrån google där det står att de kommer att bli bannade på grund utav någonting de gjort, men om de tar bort det så får ni komma tillbaka om en månad? buuuuuuulllllshit. .... så är du alltså bara naiv. Vem skulle då någonsin låta sig själva bli bannade?? Då hade ju alla bara kunnat göra om på saker och ting under den månaden så hade ingen någonsin varit bannad i mer än 1 mån. Om Altus hade fått ett mail ifrån Google, tror du då inte att de hade tagit bort grejerna de gjort fel på sidan och varit tillbaka nu?

Och gällande statoil så snackar du nu bara en hel massa om saker och ting som du inte känner någonting till. "statoil känner till detta" - och det vet du för att du snacka med "Nisse på Statoil" igår eller vad? Jag själv har varit i kontakt med deras webmaster i nästan ett år.

Varför tror du anledningen är att statoil har alla de sajter de har idag? statoil-detaljhandel och statoil-sverige och allt vad de heter..... JO för att statoil.se blev bannade. De sidorna har ju kommit in efter banningen! Och nej statoil.se och statoil.com har inte samma innehåll, de är ju på två olika språk för guds skull.

Och om de hade fått en personligt mail ifrån google... så tror jag väl knappast att de hade varit i denna sits idag eller hur? Således så behandlas inte alla lika på Google, och det var det som var min poäng.
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-29, 12:51 #25
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by Kajsa@Aug 28 2006, 09:55
Inte helt säker,.. men det har helt säkert någonting med samarbetet med Blocket att göra. En inlänk från dem ger nog många poäng. Blocket är ju i stort sett ett utav de företag i Sverige som lägger mest pengar på Google. Du kan söka på nästan vilken vara eller produkt som helst och det kommer nästan alltid upp en spon länk från Blocket. Skulle inte förvåna mig om de hade en ca 1000 ord på adwords. Och de har säkert kört igång en stor kampanj med bilsajten också.
Det är svårt att veta precis hur algoritmerna hänger samman men jag har hört om många fall där en adwordskampanj hjälper din sida upp i det organiska sökfältet. Om det har att göra med ex fler besökare på något vänster.
MEN förutom de små funderingarna så har helt säkert bilbytaren.se fått så snabb hög PageRank för det att sajten har över 8000 indexerade undersidor på Google. Vilket är riktigt kul för mig att se för jag har hela tiden har på WN snackat om att undersidor och länkar inom sajten är det viktigaste inom SEO idag, medans alla andra bara snackar om inlänkar. bilbytaren.se har 1 inlänk som jag kunde se.
"är nog" "har hört" "svårt att veta"

Så här är det... organiska sökresultatet har inget med sponsrade länkar att göra. Jag har spenderat xx miljoner kronor på adwords och köpt över 500.000 ord under snart 3 år tid och har hunnit utläsa en del trender och resultat under den tiden. Sökresultaten varierar med tiden, man åker upp och man åker ner. Det beror på massa andra faktorer och inte på adwords. Det finns inga som helst bevis att adwords skulle höja eller sänka sökresultat, det enda som finns är folk som sprider dessa rykten och på detta sätt håller ryktena vid liv.

Vad gäller blocket så är dom ingen stor annonsör på adwords och jag kan inte på rak arm minnas att jag sett dom annonsera nånting. Tradera däremot är flitigt förekommande men det är inte dom själva som köper den trafiken utan affiliates(som sitter här på wn för övrigt) som skickar trafik genom TD.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-29, 12:58 #26
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Citat:
Originally posted by Kajsa@Aug 28 2006, 13:31
Man får ju hoppas någonstans att Google aldrig gör misstaget att blanda ihop adwords och det organiska sökfältet. Att deras organiska sökfält är fritt från korruption är ju avgörande för googles överlevnad. Det är ju tack vare deras objektiva och bra organiska sökfält som de kan tjäna sina miljoner på spon länkar.
DOCK så är det ju inte så.. har man ju märkt. Titta på BMW exempelvis som på något mystiskt sätt två mån efter blacklisting är tillbaka i det organiska sökfältet. Vad har de betalat Google för det? Således behandlas inte alla lika... och så snart Google går in och gör sådana saker så börjar man ju undra vad som försiggår bakom kulisserna.
Men om man då spekulerar på adwords gentemot org. sökfält och funderar över vad Google egentligen skulle göra för att tjäna mer pengar gällande det.... Om en adwordskampanj hade lett till högre listing i det organiska på något vänster så finns ju chansen att företaget i fråga köper mindre spon länkar. Men det kunde vara en fördel också för då skulle kunden vara gladare och fortsätta satsa på Google. Också omvänt... om en adwordskampanj hade inneburit att de åkte ner... så hade de kanske köpt mer spon länkar, men de kan ju också vara mindre nöjda och kanske lägga pengarna på SEO istället.
I det hela taget så skulle Internet må bättre av att Google fick konkurrans ifrån de andra sökmotorerna. Det är alltid farligt gällande kvalité och korruption när det finns en aktör som närmast har monopol på marknaden. Det gäller ju alla branscher.
Det du skriver i början är sant, google skulle skjuta sig själva i foten om dom kopplade ihop adwords och det organsika.

Vad gäller BMW så är det faktist så att Google skilljer på folk och folk. Det är ganska osannolikt att BMW betalade för att komma tillbaka men JAG VET att större företag har fördelar hos Google. Detta är ingenting som kommenteras öppet och inte ens BMW själva fick reda på hur och varför dom fick komma in igen, men Google hanterar som sagt små och stora sajter/kunder olika.

Men den hanteringen funkar inte på det sättet att dom stora kan förhandla eller betala för en tjänst, utan helt enkelt att nån på Google orkar engagera sig för att lösa ett större företags problem, men inte en lite privatsajts. Företaget i fråga får aldrig reda vad som hände.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-29, 13:17 #27
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
robertsson... tack för ditt inlägg gällande adwords kontra organiska sökfältet. Notera att jag aldrig vid någon tidspunkt menat att påstå att det har något sammanhang.. men det är intressant att diskutera och fundera över inte sant?

Och speciellt så är det ju intressant när det dyker upp sådana här situationer med BMW... ur en moralisk synpunkt, är det verkligen rätt utav google att hantera stora och små företag olika? Är inte hela poängen med sökmotorer att resultatet skall vara fullständigt objektivt?

Och med den ännu mer intressanta frågan som jag pillade lite på gällande adwords kontra org. sökfältet i bakgrunden.... var skall det sluta? Hur långt bör/kan Google gå? Är det så långt borta att du som spenderat miljoner kronor hos Google kan bli favoriserad? Åter igen, inte för att jag säger att det är så... men är det inte någonting som är värt att fundera över om man ser det hela från Googles synpunkt?

Google kanske kan ha med det i sin affärsidé...-) du som köper spon. länkar för xx milj kommer aldrig någonsin att riskera att bli bannad med din sajt... för då får du ett personligt mail ifrån en av våra medarbetare som berättar för dig hur du skall undvika det om du hamnar i den situationen.... ? Fundera över det en sekund. Vem är det som kan säga att det inte är dit vi är på väg? Vi kanske redan är där... vem vet vad som försiggår bakom kulisserna?

*Google-filosofi från Kajsa*
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-29, 13:33 #28
Frejs avatar
Frej Frej är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 463
Frej Frej är inte uppkopplad
Flitig postare
Frejs avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 463
Frågan är kanske mer vad Google har att förlora på att INTE ha BMW i sitt index än vad BMW förlorar på att inte vara med.

Google vill väl ändå ha det bästa indexet?
Frej är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-29, 14:27 #29
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Kajsa... Nä, det har jag inte sagt. Altus fick ett mail från Google och de kom tillbaka ganska exakt 30 dagar senare, men med tanke på allt annat de gjort så åkte de ganska omgående ut igen, utan förvarning...

Men lilla söta Kajsa, stastol.com innehåller visst de sidor som ligger under statoil.se Du jobbar med SEO och borde veta hur man kollar sånt och borde göra det innan du uttalar dej! End of dicussion, gå en SEO-kurs!
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-29, 15:11 #30
Grouse Grouse är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 5
Grouse Grouse är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 5
Fakta är ju viktigt!
När har Statoil.se bannats??– idag verkar ju anledning till att sajten inte indexeras i högsta grad bero på Dupe Content.
Statoil adresserna som nämns är reggade:
ww.statoil-sverige.com Creation Date........ 2001-10-09
wwwstatoildetaljhandel.se REGISTRERAT 2000-11-08
Då bör ju Statoil.se varit bannad under hela detta årtusendet ?
Grouse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017