Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PR

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-28, 13:27 #11
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Kajsa, du tror väl inte på fullt allvar att det finns en koppling mellan antalet klick i serpen och placeringen i serpen!?
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 13:28 #12
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
Nej, klick i serpen påverkar inte placeringen i serpen, det är en myt.
Nej, ingen myt går att verifiera genom egna försök.
Citat:

Menar du att ett klick i adwords skulle påverka placeringarna i serpen, knappast!
Läs vad jag skriver före du kommenterar, jag skrev:
Citat:
2) Om klick på en ADwords-annons för Google likställs med klick i det organiska resultatet så stämmer det.
Vilket inte är samma sak som att jag påstår att det är så.

Ok Kajsa.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 13:31 #13
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Man får ju hoppas någonstans att Google aldrig gör misstaget att blanda ihop adwords och det organiska sökfältet. Att deras organiska sökfält är fritt från korruption är ju avgörande för googles överlevnad. Det är ju tack vare deras objektiva och bra organiska sökfält som de kan tjäna sina miljoner på spon länkar.

DOCK så är det ju inte så.. har man ju märkt. Titta på BMW exempelvis som på något mystiskt sätt två mån efter blacklisting är tillbaka i det organiska sökfältet. Vad har de betalat Google för det? Således behandlas inte alla lika... och så snart Google går in och gör sådana saker så börjar man ju undra vad som försiggår bakom kulisserna.

Men om man då spekulerar på adwords gentemot org. sökfält och funderar över vad Google egentligen skulle göra för att tjäna mer pengar gällande det.... Om en adwordskampanj hade lett till högre listing i det organiska på något vänster så finns ju chansen att företaget i fråga köper mindre spon länkar. Men det kunde vara en fördel också för då skulle kunden vara gladare och fortsätta satsa på Google. Också omvänt... om en adwordskampanj hade inneburit att de åkte ner... så hade de kanske köpt mer spon länkar, men de kan ju också vara mindre nöjda och kanske lägga pengarna på SEO istället.

I det hela taget så skulle Internet må bättre av att Google fick konkurrans ifrån de andra sökmotorerna. Det är alltid farligt gällande kvalité och korruption när det finns en aktör som närmast har monopol på marknaden. Det gäller ju alla branscher.
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 13:33 #14
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Om antalet klick i Serpen skulle påverka placeringen i Serpen så skulle i slutänden bara en site hamna högst upp.

Hubbert, det skulle vara ytterst intressant att se ett bevis på det där.

Kajsa, det är inte alls ovanligt att en site kommer tillbaka kort efter att ha blivit bannad.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 13:34 #15
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
xpat... jag tror eller påstår ingenting. Jag spekulerar och filosoferar bara. Det är ju viktigt att förhålla sig skeptisk och nyfiken till de här grejerna. Du vet, det finns ett ordspråk som säger att "den som är riktigt klok inser att den ingenting vet"- det är lite så jag resonerar...;-)

Jag tycker att det är en intressant fråga vi diskuterar.
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 13:38 #16
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Citat:
Originally posted by Kajsa@Aug 28 2006, 13:34
xpat... jag tror eller påstår ingenting. Jag spekulerar och filosoferar bara. Det är ju viktigt att förhålla sig skeptisk och nyfiken till de här grejerna. Du vet, det finns ett ordspråk som säger att den som är riktigt klok inser att den ingenting vet- det är lite så jag resonerar...;-)
Jag tycker att det är en intressant fråga vi diskuterar.
När det gäller myten om klick och serp, så är det inte något att spekulera om, det är en av de mest seglivade myterna inom SEO. Lika seglivad som att Systembolaget skulle hälla kräkmedel i sprit.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 13:47 #17
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
Om antalet klick i Serpen skulle påverka placeringen i Serpen så skulle i slutänden bara en site hamna högst upp.

Hubbert, det skulle vara ytterst intressant att se ett bevis på det där.
Notera att jag skrev, en av faktorerna för rankning i SERPen, inte att det var den avgörande, ej heller hur betydelsefull den är.
Bevis tja gör så här.
Ta en sida som ligger en bit ned i SERPen på ett nyckelord som inte är så eftertraktat.
Sök på det nyckelordet i Google, leta fram sidan klicka på den.
Töm cachen, upprepa processen.
Du kommer då efter ett tag, upptäcka att du sidan förflyttar sig uppåt, mycket markant.
Förutsättningen är att du inte gör andra åtgärder med sidan under tiden.
Med ett program så går det fortare.

Anmärkning omkring detta. Det var några år sedan jag testade det på ett antal sidor. Tekniken är däremot verkligen inte att rekommendera då IP-numret förblir detsamma.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 13:48 #18
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Kajsa Kajsa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
xpat... jag har sett många många exempel på sajter som det har tagit riktigt lång tid för att komma tillbaka in i det organiska sökfältet igen. I regel så heter det faktiskt att det generellt tar upp emot ett år. Titta exempelvis på statoil.se som jag har tagit upp innan, de har varit bannade i flera år och det var över ett år sedan de tog bort allting som deras oseriösa SEO-företag gjort på deras sida, och de är fortfarande inte tillbaka i indexet. Någonting jag dock noterat är att de har fått köpa in spon länkar till sajten... vilket ju är intressant. Är det moraliskt riktigt utav Google att låta dem köpa spon länkar trots att deras sida är bannad i det organiska? Och vad beror det på.....är det för det att de heter Statoil som de får det?

Såsom jag har fått förklarat BMW-fallet för mig så fick de både veta exakt vad de hade gjort fel så att de kunde ta bort allting och det är många som har blivit bannade utan att få någon närmare beskrivning direkt från google om vad det är de gjort fel.

Jag tycker att det låter riktigt naivt att tro att BMW inte har gjort en deal med Google. Om Pelles biluthyrning gör doorwaysidor och redirects och allt möjligt som BMW gjorde och blev bannade så hade de banne mig inte varit på plats på nr 1 på Google igen så snabbt efteråt. Klart att det är skillnad på BMW och Pelle. Det borde inte vara det, men det verkar det vara.
Kajsa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 14:12 #19
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
xpats avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 624
Kajsa -> Jag har själv läst ett mail från Google där de säger att siten kommer att bli utkastad i 30 dagar, om den korrigeras så kommer den tillbaka i indexet, vilket var precis vad den gjorde.

Hubbert-> SÅ du menar att genom att klicka några gånger på en site så rör den sej uppå i Serpen!? Nu säger du ju att det är av avgörande betydelse. + att man inte skall göra några åtgärder på sidan under tiden!? Du får nog utveckla det där lite!

När det gäller Statoil.se så är de inte bannade, det hela handlar om dupe. content. Statoil känner till detta och eftersom statoil.com bla innehåller allt content som ligger på statoil.se så...
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 14:30 #20
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 1 885
Citat:
Hubbert-> SÅ du menar att genom att klicka några gånger på en site så rör den sej uppå i Serpen!? Nu säger du ju att det är av avgörande betydelse. + att man inte skall göra några åtgärder på sidan under tiden!? Du får nog utveckla det där lite!
Några gånger, tja det är en definitionsfråga om vad några gånger är.
Jag säger inte att det är avgörande betydelse jag bara redogjorde för resultatet när jag provade det själv. Att man inte skall göra åtgärder på sidan eller skaffa inlänkar under tiden är ju rätt så självklart. Det blir lite svårt att avgöra orsak och verkan annars.
Sedan skall sidan man testar på ligga rätt still i SERPen sedan en tid tillbaka, dvs effekten av tidigare optimeringar behöver vara klara.

Något mer att utveckla om det hela finns inte. Jag gjorde en del tester och redovisar hur det gick. Om du inte vill tro på det jag skriver så är det inget jag kan göra något åt, å andra sidan bryr jag mig inte om det heller. Utan det enda sättet är att du faktiskt själv provar. Det är, som jag tror alla andra förstår, lite svårt att bevisa det här skriftligt eftersom det förutsätter att du vet vilken sida/nyckelord det rör sig om samt att du är med och kan räkna hur många gånger det klickas på sidan.

Däremot är kopplingen mellan ADwords och placeringen i SERPen lite lättare att ta rätt på och även bevisa eller förkasta genom dokumentation.
Hur behåller jag för mig själv ett tag till, skall testa det själv i mindre skala.

Edit: Det är som jag skrev tidigare en viss risk med det hela, för har det betydelse nu också (år 2006) lär Googles algoritmer snabbt se mönstret i klicken och se att det kommer från samma ip-nummer.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017