Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"TV-reklam" på Internet?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-09, 19:35 #1
hyperflys avatar
hyperfly hyperfly är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 361
hyperfly hyperfly är inte uppkopplad
Flitig postare
hyperflys avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 361
Hej.

Finns det något annonsnätverk eller några medelstora sajter där man kan använda rörliga bilder som annons, dvs. som en tvreklam
fast på hemsidan? Letar olika platser att få ut några reklamfilmer för Kondomexperten, men TV är för dyrt än så länge.
Tips?

(Ska givetvis vara TV-reklam som topic, men gick inte att ändra)

/Petter
hyperfly är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-09, 19:41 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Google adsense? . Knapp.nu gör sådan reklam lite här och där. Funkar mycket bra (jag som publicist (?) är i alla fall mycket nöjd.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-09, 23:29 #3
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
En porrsida jag håller på att sälja har stöd för reklam i videoformat.

Jag har även för mig att google håller på att fixa detta till sin video.google.com sida?
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-18, 11:46 #4
M. Johansson M. Johansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 77
M. Johansson M. Johansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 77
Hej hopp!

Jo, Knapp.NU testar just nu videoannonser via Google AdSense. Vi har fortfarande inte sådär bra statistiskt underlag ännu för hur effektivt det är, men min initella slutsats är att videoannoser ger jävla bra resultat. Tekniskt sett funkar det mycket, mycket bra i alla fall, bortsett från att google tar så sjuuukt lång tid på sig att godkänna svenska videoannonser.

Dock så måste jag säga att det är ofantligt skillnad mellan de olika annonsformaten.
Fyrkanterna (250x250) funkar VÄLDIGT kasst i jämförelse med rektanglarna (300x250 och 336x280). Troligen beror detta på att 250x250 ofta placeras på mindre exponerade ytor (läs: höger- eller vänstermarginalen), till skillnad från rektanglar, som mer tenderar att vara placerade mera prominent på sidor. Det kan också vara det att rektanglarnas fysiska form är mer i linje med hur embeddade filmer från youtube och google video ser ut.

Troligen kommer vi att dumpa 250x250 när vi börjar köra dem på allvar.
M. Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-28, 15:29 #5
Lex Lex är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 11
Lex Lex är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 11
Du kan köpa ex 50.000-500.000 visningar,10-30 sek på
- aftonbladet.se webb-tv, expressen.se webb-tv, svenskafans.com, kossan.se mfl.

finns säkert fler sajter som har ngn form av webb-tv, priser varierar stort...
Lex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-28, 15:37 #6
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Citat:
Originally posted by M. Johansson@Sep 18 2006, 11:46

Troligen kommer vi att dumpa 250x250 när vi börjar köra dem på allvar.
Går det bara att köpa videoads via CPM och inte via klick?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-13, 14:46 #7
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Kan man få en update på hur du tycker video-adsen funkar M. Johansson?

Ser dom lite överallt nu.

Bifogar exempel hur en videoad ser ut.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg post-9-1160743575.jpg (48.0 KB, 0 visningar)
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-19, 14:25 #8
M. Johansson M. Johansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 77
M. Johansson M. Johansson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 77
Alltså, vi håller fortfarande på och testar, och p.g.a. att det är såpass få sajter som kör de format som krävs, så blir resultatet lite statistiskt konstigt ibland. Saker jag lärt mig som jag inte skulle kunna ha resonerat mig fram till:

1. 336x280 och 300x250 är OFANTLIGT överlägsna 250x250. Jag skulle tippa på att detta inte riktigt är just för att de är större, utan helt enkelt för att 250x250 av någon anledning används i stor utsträckning av webbplatsägare som inte har en aning om hur man placerar annonser effektivt (VARFÖR envisas folk med att sätta annonser i högermarginalen, när man bara behöver läsa på liiite grann för att veta att det är en skitplacering??).

2. Det splitter nya 200x200-formatet gick OTROLIGT bra. Nästan bättre än 336x280. Detta är dock mycket opålitlig data, eftersom 200x200 formatet är jättenytt och därför ännu bara används av (a) personer som är väldigt aktiva med sina adsense-konton och därför är väldigt haja på annonsplaceringar, och (B) att surfare inte vant sig vid annonsformatet ännu och börjat filtrera det på samma sätt. Ska prova att köra dessa lite senare när saker och ting lungnat ned sig.

3. Grafiska startbilder är skitdåliga. Man ska använda startbilder som ser ut som video - de ger MYCKET högre spelningsfrekvens. (undantaget är 336x280-annonserna, där presterar de grafiska startbilderna likvärdigt de som ser ut som video) Dock ska man passa sig för att ha FÖR lite information om produkten, eftersom detta leder till vad jag kallar för "oengegerade" klick. Alltså, att folk tittar på filmen på kul, och sen klickar utan att egentligen vara intresserad. Folk har nämligen VERKLIGEN en tendens att klicka när de tittat färdigt på filmen, trots att de inte är i intresserade av produkten. Se därför till att låta startbilden "förkvalificera", dvs. försök inte få en massa spelningar av folk som ändå inte är intresserade av produkten, bara för att spelningar inte kostar dig något - låt startbilden kommunicera produkten klart och tydligt.

4. Lite av en problematik med videoannonser är att för att adsense-annonser ska vara riktigt effektiva ska de ha ett anpassat budskap till målgruppen. Alltså, om du har nyckelordsvariationer på "barnuppfostran" för du ha ett erbjudande och budskap som specifikt tilltalar barnfamiljer - detta är extremt billigt att göra i text, ganska billigt att göra med flash/bilder, men jävla dyrt att göra med video - att specialproducera en reklamfilm är ICKE billigt.
M. Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017