Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Svensk server viktigt för SEO?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-10-18, 21:43 #1
Pauls avatar
Paul Paul är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 22
Paul Paul är inte uppkopplad
Nykomling
Pauls avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 22
Standard Svensk server viktigt för SEO?

Är det lite, lagom, eller mycket viktigt för en annars SEO optimerad (och specad att den är svensk i Google Webmaster Tools/Analytics) site att hostingen ligger i Sverige?
Jag föredrar amerikansk hosting för den är billigare, har bättre support, bättre kontrollpanel men detta är något jag undrar över om det vore värt att byta till ett Svenskt hotell...
Paul är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 08:24 #2
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Det är av väldigt liten vikt. Du har inga nämnvärda nackdelar SEO-mässigt om du använder amerikansk hosting.

Dock så kan den förbättrade hastigheten som ofta kommer med Svensk hosting vara till din fördel (men även den väldigt lite).
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 11:00 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Nej, det är inte viktigt. Frågan borde istället vara om det har någon inverkan överhuvudtaget. De flesta säger att det har det. Men jag tror inte att någon kan säga med säkerhet.

Förr kunde man ställa in i Google om man endast ville söka på sidor på "svenska" eller från "Sverige". Då kan man utgå ifrån att Google faktiskt tittade på serverns IP om man valde att endast söka på sidor från Sverige. Men nu kan jag inte längre hitta inställningen (om den ens finns kvar). Det går fortfarande att göra lokala sökningar, men då tittar Google istället på användarens IP. Vad Google tilldelar din webbsida för geografisk anknytning verkar alltså inte ha någonting med serverns placering att göra överhuvudtaget längre.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 13:27 #4
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Hej,

Kanske ett meningslöst inlägg, men även jag är enig med föregående två.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-19, 22:58 #5
Pauls avatar
Paul Paul är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 22
Paul Paul är inte uppkopplad
Nykomling
Pauls avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 22
Det känns bra att höra era åsikter då jag faktiskt lade flera svenska sajter på en amerikansk server för över ett år sedan. Men jag har funderat ända sedan dess på om jag gjorde fel och skulle ändra det hela.

En annan fråga som inte är med i huvudet på tråden är om unika IP nummer spelar stor roll för att inte "straffas" då sajterna i många fall korslänkar till varandra. Jag har lagt mycket möda på att skaffa olika IP nummer till sajterna och hoppas det var rätt valt.
Paul är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 07:48 #6
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Visa inlägg
Det känns bra att höra era åsikter då jag faktiskt lade flera svenska sajter på en amerikansk server för över ett år sedan. Men jag har funderat ända sedan dess på om jag gjorde fel och skulle ändra det hela.

En annan fråga som inte är med i huvudet på tråden är om unika IP nummer spelar stor roll för att inte "straffas" då sajterna i många fall korslänkar till varandra. Jag har lagt mycket möda på att skaffa olika IP nummer till sajterna och hoppas det var rätt valt.
100% rätt val. Det gör skillnad, speciellt när det korslänkas.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 12:33 #7
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Helst ska det vara IP från olika C-nät och inte bara olika IP från samma nät. Har det ens någon betydelse att det är olika IP om de ligger på samma nät?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 12:44 #8
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
gfors gfors är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ Visa inlägg
Helst ska det vara IP från olika C-nät och inte bara olika IP från samma nät. Har det ens någon betydelse att det är olika IP om de ligger på samma nät?
Absolut, C-nät är givetvis extra bra, men det är viktigt att de ligger på olika unika IPn även om det är samma C-nät.

Man kan väl säga att om man inte kan få olika C-nät så får man nöja sig med olika IPn, och det är iaf något. Allt är att föredra framför att dom delar ett IP.
gfors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 20:06 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Visa inlägg
En annan fråga som inte är med i huvudet på tråden är om unika IP nummer spelar stor roll för att inte "straffas" då sajterna i många fall korslänkar till varandra. Jag har lagt mycket möda på att skaffa olika IP nummer till sajterna och hoppas det var rätt valt.
Matt Cutts på Google har själv sagt att det inte spelar någon som helst roll om man har unikt IP. Jag tror honom inte. Eller rättare sagt; jag tror inte att IP spelar någon roll om man har 3-4 sidor som man korslänkar. Jag tror dock att det har stor betydelse om man har många sidor och korslänkar dem.

Att Google inte skulle titta på IP framstår enligt mig som helt orimligt. Det är det första jag tittar på då jag misstänker spammare på mitt forum eller upptäcker allmänt bus på någon av mina andra webbsidor. Google i sin tur uppfattar så klart stora länknätverk som spam och jag är därför övertygad om att de tittar på IP-adresser. Det vore korkat att inte göra det.

Frågan som återstår att besvara är dock vart gränsen mellan vanlig länkning och spam går i Googles ögon. Är det tio sidor som länkar mellan varandra? 100 sidor? 1000 sidor? 10000 sidor? Ingen vet. Inte jag heller. Men jag gillar att ha säkerhetsmarginaler och därför lägger jag sällan mer än fem sidor på samma IP. Jag har inga spamnätverk och borde kanske inte behöva oroa mig. Men Googles algoritmer är inte perfekta, så risken finns säkert att många sidor på samma IP, som länkas mellan varandra, kan uppfattas som spam.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-10-20, 21:44 #10
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Min personliga gissnig är att det spelar roll. Dock, att ha ett svenskt ip med eget c kan ju även innebära att man har en dedikerad server i Sverige.. och då hastighet är något som G HAR sagt är viktigt, så är det svårt att skilja hönan från ägget...
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017