Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Alltid dessa eländiga frakter

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-02, 17:09 #21
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag tar en fast fraktkostnad på 79 kr. När jag tog 89 kr så var det många kunder som klagade. Så smärtgränsen för min bransch visade sig vara exakt 79 kr. Tunga produkter har inte en högre fraktkostnad, utan ett högre pris. Jag gör större påslag på produkten om den väger mycket.

Vi expedierar inte ordrar under 50 kr. Det finns ingen gräns för fraktfritt (jag är för snål).

Jag skickar det mesta som skrymmande brev med Posten. Fakturabeställningar över 600 kr går som rek. Kreditkortsbeställningar över 800 kr går som rek. Beställningar över 2 kg går naturligtvis som paket.

Fraktavgiften täcker mina fraktkostnader på ett ungefär. Jag har aldrig gjort någon exakt beräkning. På mindre beställningar som inte ens är skrymmande så gör jag en fin liten vinst på fraktavgiften. Måste jag skicka en beställning som paket så går jag däremot med förlust på frakten.

Jag tror inte att det finns någon universell lösning för hur man bör göra med fraktavgiften. Däremot så har jag lärt mig att man måste "välja" sina kunder. Jag blir en gladare och trevligare person när jag vet att jag går plus på alla mina kunder. Jag har även lärt mig att avstå kunder. Vill någon krångla till det och göra en liten beställning till en adress utomlands, men betala förskott för att få en lägre fraktkostnad, så svarar jag helt enkelt att det inte är möjligt. Man ska aldrig vara otrevlig mot någon. Men man måste våga välja bort olönsamma kunder.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 18:50 #22
Littlefinger Littlefinger är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 24
Littlefinger Littlefinger är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 24
Precis som Gustav har vi hittat att 79kr är smärtgränsen. Skickar också det mesta som skrymmande brev utom stora beställningar över 3kg.
Littlefinger är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 18:53 #23
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Det är intressant att ni säger just 79 som smärtgräns, för det är lite samma tankegång som jag haft gällande frakt och vad som är smärtgränsen för kunden.
79 kr ser inte så dyrt ut, och gör att man kan handla både små och stora ordrar.

Fler butiker med andra summor?
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 19:50 #24
xsajts avatar
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 206
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem
xsajts avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 206
Jag bjuder på frakten men då skickar jag endast som skrymmande brev med en kostnad på 33-44kr. Kunderna tror antagligen att det kostar mer och känner att det är väldigt fördelaktigt med fri frakt Det skapar inga "dolda" fraktavgifter vid kassan heller vilket jag tror minskar antal avslutade ordrar. Nu vågar jag inte ta bort den fria frakten (som jag haft sen starten) för jag tror att det är det som till stor del gör att försäljningen går bra!
xsajt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 20:56 #25
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Otrevliga överraskningar i kassan?
Varför inte räkna ut fraktkostnaden i realtid i varukorgen?
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 21:09 #26
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Citat:
Originally posted by SweCat@Dec 2 2008, 19:53


Fler butiker med andra summor?
Fraktavgifter i butiken: 125:- resp 450:- inklusive moms.

125 på "vanliga" artiklar vilket för min butik gäller paket på 1-6 kg men med en fraktdragande vikt på 1-30 kg vilket i praktiken innebär att jag "sponsrar" del av varje frakt då det ofta hamnar på 120-150:- exklusive moms.

450:- på de rökskåp jag säljer= skrymmande, ca 0,25 m3. Verklig vikt 25-30 kg. Skickas vanligen direkt frånleverantör i England för 310 kr exkl moms till hela Sverige, blir då Posten företagspaket när det anländer Sverige. Motsvarande företagspaket om jag skickar från mig i Sverige till annan adress i Sverige kostar aldrig mindre än dryga 600:- Alltså dubbla priset mot när det skickas från England och det är Posten som slutleverantör i båda fallen

Här skulle det kunna gå ihop eftersom 310 + moms blir 387,50:- och jag debiterar 450:- Men alla dess order kompletteras med ett paket från mitt lager som kostar mig ca 120-150 exkl. så jag sponsrar dessa också. Men spar å andra sidan in en frakt från leverantör till mitt lager... Men jag får det "pedagogiska" problemet med två försändelser som inte kommer fram på samma dag och leveranstiden från England blir ca en vecka istället för 1-2 dagar. Här kommer jag börja erbjuda kunden snabbare leverans mot pristillägg som ett alternativ.

Annars kan jag bara stämma in i rubriken till denna tråd: Alltid dessa eländig frakter.

Höja priset och erbjuda fraktfritt, eller ta ut ännu mer i frakt? Ja, jag vet inte har inte funnit något svar på tre år.
Tomas J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-02, 22:48 #27
elf98s avatar
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 144
elf98 elf98 är inte uppkopplad
Medlem
elf98s avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 144
Små ordrar (<1500kr eller <1kg) skickas med posten 1:a klass brev. Övriga försändelser med postpaket/företagspaket.

Breven tjänar jag några kronor på (tar 19/29/39/49 kr beroende på vikt), medans jag sponsrar postpaketen med någon tia (tar 79kr). Företagspaketen går jag +/- 0 på.

Det är ytterst sällan någon väljer postpaket när det går att välja brev, så den förlust jag gör på paketen täcks i princip alltid av den större ordersumman.

Har aldrig skickat något mot pf, ingen har klagat på det. Ingen har heller klagat på fraktpriserna. Fast det är ytterst sällan jag får några klagomål över huvud taget från mina kunder. Kan iofs bero på att många av mina produkter inte går att köpa någon annanstans i världen.
elf98 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 08:39 #28
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Nu jobbar jag inte själv med ehandel så du får ta detta för vad det är.
Men kan du bunta ihop flera småsaker till en större bunt?
Typ köp fyra valfria kattleksaker för 150 kr, annars 59 kr styck i lösvikt?
Prisrna är tagna ur luften förstås.
Sen kommunicerar du att leksakerna bara kostar 37,50 styck. Typ.
Lite får du uppfostra kunderna till att göra lönsamma storköp hos dig och småköp nån annanstans.
men somsagt, jag har ingen erfarenhet men kikar på hur andra gör
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 09:51 #29
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Vi har fraktfritt över 75:- annars tar vi 15:- för porto och emballage.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-03, 11:32 #30
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by SweCat@Dec 2 2008, 17:06
Conny lönsam är jag redan (även om det inte låter så när man läser detta fraktbekymmer), men jag vill bli lönsammare :-)
Du har i alla fall en sund inställning! Det gläder mig:

- Lönsam är jag redan men jag vill bli lönsammare!

Sagt av SweCat, 2008!
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017