Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Söker Malta Expert för Konsultation

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-04-23, 10:22 #21
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Låter litet antar att alla känner alla i Malta, gäller nog att inte göra bort sig

I mindre samhällen där alla känner varandra brukar det inte vara mycket brottslighet.

Hur är det i Malta, kan du lämna mobilen eller datorn på bordet på ett cafe utan att någon tar det, eller finns det många ficktjuvar där?

Malta ligger ganska nära Libyen och Tunisien, ser man många flyktingar på gatorna?
Några år sedan kunde du lämnat mobilen så, idag vet jag inte även om mycket lägre brottslighet än många andra länder. Vissa ställen kunde jag nog lämnat mobil idag men nog inte ställen med massa turister etc runt.

Handlar om allt folk som kommit till Malta.

För knappt ett år sedan, kom det massa romer till Malta. Och då ökade stölder av mobiler och liknande. Malta plockade ihop alla romer och deporterade dom från ön. Här vågar myndigheterna göra rätt saker utan rädda för gnäll. Och efter det har jag inte sett några här

Flyktingar som flyktingar nej inte denna sidan Malta, svarta personer har dock enstaka egna stadsdelar dock här. Malta gör allt för dom inte ska komma hit, om dom ändå råka komma hit av misstag vilka alla flyktingar gör. Det är en ö som dom inte kan komma vidare ifrån sedan :P

Malta behandlar dom som dom inte vill ha dom med, får inte arbetstillstånd och massa saker fast dom bott här massa år etc. Problemet är som sagt dom kan inte själva åka från Malta till annat land för dom har ju inga papper eller godkända visum.

Dom står uppradade i Marsa typ och hoppas någon ska plocka upp dom på morgonen för något jobb.

När vi pratar om Libyen och Tunisien, ofta inte flyktingar då.

Var skandal för något år sedan med, skapades massa skalbolag med papper som visade bolaget hade flera miljoner kapital vilket gjorde folk från Libyen kunde flytta till Malta och få residency.

Efter det har en del myndighetshuvuden fått rulla. Var antal hundra bolag med och del mutor :P

Så nu kan man tro Malta delvis är ett Arabland, man ser extremt många fina bilar med regplåtar från Libyen och dom bor ändå i fina områden etc. Sitter alltid fikar på fina cafe etc runt hörnet här. Men vi pratar alltså inte flyktingar där utan rikare medelklass eller bättre.

Och Malta säljer medborgarskap för 650.000EUR, och man får ju även fri rörlighet hela EU / Schengen med medborgarskap i ett EU land.

Så extremt många från Libyen på Malta nu, men gräns är nu dock stängd. Malta godkänner inte visum längre vad jag hört.

Hur många det är från Tunisien har jag inte hört något om, går direktflyg dit några gånger per veckan men hur många från Tunisien som är i Malta ingen koll på.

Enda jag hört om Tunisien i Malta är i nyheter att vissa från Tunisien blivit gripna för massa brott på Malta endast.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-26, 14:05 #22
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
En fråga angående Malta företag...

Pratade med en ekonom inte länge sedan om att öppna företag i Malta, det han sa till mig var att jag blir skatteskyldig och måste betala skatt i Sverige tills året är slut, trots att jag bor på Mata och har företag i Malta samt är utskriven från Sverige.

Nu undrar jag hur ligger det till med detta?

Enligt en revisor i Malta så är det Malta skatten som gäller omgående.

Om det nu är så att man skattas i Sverige under ett tag, kan man inte då vistas i Sverige under den tiden då företaget är igång i Malta eller får man inte alls vistas i Sverige när man har företag i Malta?

Tänker lite om jag skall åka iväg till Malta 1 vecka dra igång företag och liknande, sedan komma tillbaka till Sverige och vistas här i några veckor sedan flytta till Malta för gott, är det ok enligt lagen och skattemyndigheten?

Det gäller endast Malta företag vill inte ta risker med Cypern holding och liknande efter Panama karusellet

Senast redigerad av Lindalicious den 2016-04-26 klockan 14:07
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-26, 18:29 #23
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
En fråga angående Malta företag...

Pratade med en ekonom inte länge sedan om att öppna företag i Malta, det han sa till mig var att jag blir skatteskyldig och måste betala skatt i Sverige tills året är slut, trots att jag bor på Mata och har företag i Malta samt är utskriven från Sverige.

Nu undrar jag hur ligger det till med detta?

Enligt en revisor i Malta så är det Malta skatten som gäller omgående.

Om det nu är så att man skattas i Sverige under ett tag, kan man inte då vistas i Sverige under den tiden då företaget är igång i Malta eller får man inte alls vistas i Sverige när man har företag i Malta?

Tänker lite om jag skall åka iväg till Malta 1 vecka dra igång företag och liknande, sedan komma tillbaka till Sverige och vistas här i några veckor sedan flytta till Malta för gott, är det ok enligt lagen och skattemyndigheten?

Det gäller endast Malta företag vill inte ta risker med Cypern holding och liknande efter Panama karusellet
Beror hur man väljer tolka lagen, men beskattning sker per år perioder. Och deklareras året efter. Så om du varit utanför Sverige i över 186 dagar under ett år är du inte skatteskyldig i Sverige för löneinkonst gällande 6 månaders regeln. Så om du varit i Sverige över 186 dagar detta år innan du flyttat till Malta kan Sverige rent praxis kräva dig på skatt.

Men lättas är då du tar ut aktieägare lån från företaget första året lån är ingen inkomst alltså skattas inte . Och möjligt i Malta göra så.

När du sedan beskattas i Malta efter 6 månaders regeln eller ett årsregeln får du endast vara i Sverige 72 dagar per år. Mer än det hävdar dom att du ska beskattas i Sverige.

Dock är detta svensk påhitt som inte följer internationell lag eller praxis för skatt. Som dom i grunden inte vinner internationell i domstol för.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-27, 12:54 #24
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Så om du varit i Sverige över 186 dagar detta år innan du flyttat till Malta kan Sverige rent praxis kräva dig på skatt.
Tack, hur går det till då om Sverige kräver mig på skatt för denna år. Måste man betala skatt i Malta och Sverige eller finns det någon myndighet eller liknande som har koll på detta?

Jag antar att Malta och Sverige båda vill ha skatt och det blir problem om man inte betalar skatt till ena landet.

Vad är det värsta som kan hända om något går fel, fängelse i Sverige?

Och om något går fel kan man då rätta till det i efterhand genom att betala utestående skatt till exempel?
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-27, 13:37 #25
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Tack, hur går det till då om Sverige kräver mig på skatt för denna år. Måste man betala skatt i Malta och Sverige eller finns det någon myndighet eller liknande som har koll på detta?

Jag antar att Malta och Sverige båda vill ha skatt och det blir problem om man inte betalar skatt till ena landet.

Vad är det värsta som kan hända om något går fel, fängelse i Sverige?

Och om något går fel kan man då rätta till det i efterhand genom att betala utestående skatt till exempel?
Finns ingen automatisk information till Sverige om lön i andra länder, så lättast är att du inte skriver att du haft någon inkomst alls utanför Sverige nästa år. Om du inte vill betala 100% skatt för juridiska kostnaden bråka både med Malta och Sverige kommer kosta mer än du tjänat.

Och om du inte plockar ut flera miljoner i lön är det ingen som någonsin hade orkat kolla upp detta.

Värsta som kan hända är du får betala skatt i båda länder om du frivilligt anger du haft inkomst till Sverige från Malta och får helvete försöka få avräkningen genom dubbelbeskattningsavtal.

Och värsta som kan hända om du inte anger några siffror är samma sak om dom kommer på det i efterhand.

Och vill du slippa risken helt ta ut pengar som lån första året bara, sedan dubbla lön år 2 för kvitta lånen.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017