Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Laglig rätt till räntefakturering..

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-01, 10:42 #1
THLs avatar
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
THLs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
Tjena.

Som många har sett blev jag blåst på 56000 kr i april i år http://www.webmasternetwork.se/f8t28607.html .

Det gäller takboxar som jag sålde (eller gav bort rättare sagt.)

Nu håller leverantören på att löjla sig.
Jag har varit en hyfsat stor mellankund hos dem tidigare men pga att de omorganiserade sjönk både kvalitén på takboxarna samt kundservicen rejält och jag valde att rekommendera andra fabrikat till mina kunder.

Efter jag blev blåst har jag köpt en takbox till och den betalade jag i förskott, inget konstigt med det eftersom jag är skyldig dem pengar. Kvalitén har som sagt sjunkit och takboxen jag fick var sned så nu väntar jag på en ny (vilket gör att jag ligger ute med pengar eftersom kunden inte betalar förrens han får en rak takbox).
I dag beställde jag ett lås för 350 kr inkl. moms och nu vill de ha förskott även för detta. Jag har alltid sköt mina betalningar och jag ringde och berättade direkt när jag inte kunde betala fakturan på takboxarna som jag blev blåst på.

Detta fick mig att RUTTNA ihop (även om de säkert har rätt och kan neka mig att handla överhuvudtaget) men va fan, vi har alltid haft en bra relation.

Puh!

Nu till saken

2007-03-07 (!) fick jag 2 st takboxar som var sneda och jag meddelade dem att jag ville ha nya samt retur-/garantisedlar för att skicka tillbaka dem. Jag fick 2 nya som även dessa var sneda! Jag gav kunden en annan modell från samma tillverkare som var rak, jag sålde den andra för mitt inköpspris till en annan kund.

Problemet var att jag aldrig fick några retur-/garantisedlar på de 2 sneda jag hade kvar trots upprepade e-mail samt telefonsamtal så jag hade dessa på mitt lager i drygt ett år, skickades äntligen iväg förra veckan!!
Jag har haft lagerkostnader på dessa samt en hel del arbetstimmar för att hämta upp takboxarna, möta kund m.m. så min tanke är att skicka dem en faktura på dessa kostnader nu när de börjar bete sig illa mot mig.

Frågan är om den fakturan skulle matcha deras räntefaktura så jag skulle behöva hjälp med att räkna ut vad de kan fakturera mig i ränta.

Fakta:
Summa på faktura: 28266 kr + moms
Förfallodag: 2008-04-06
Inbetalt: 2008-05-30: 16000 kr + moms
Inbetalt: 2008-07-02: 12266 kr + moms (om detta visar sig vara lönsamt eller break-even för mig tar jag pengar av ett annat bolag och betalar in)

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Behöver jag tala om att jag inte tänker sälja en takox åt dem igen, säljer trots allt ca 200 st om året.

/Thomas THL

Ps. Om det är någon som även vet vad lagerhotell kostar, 2 st pallplatser x 15 månader, så är jag tacksam för dessa uppgifter också.
THL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-01, 10:58 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
har ni inte avtalat något annat om dröjsmålsränta är det räntelagen som gäller.

Räknar du på 20% dröjsmålsränta bör det inte bli mer än 1 500 kr. Om du ändå inte bryr dig om relationen tycker jag du kan fakturera dem 2 000 kr.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-01, 11:28 #3
THLs avatar
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
THLs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
Citat:
Originally posted by jonny@Jul 1 2008, 10:58
har ni inte avtalat något annat om dröjsmålsränta är det räntelagen som gäller.

8% står det på fakturan.

Relationen är inget jag bryr mig om mer.
THL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-01, 12:06 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av THL
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
har ni inte avtalat något annat om dröjsmålsränta är det räntelagen som gäller.

8% står det på fakturan.

Relationen är inget jag bryr mig om mer.
Vilken räntesats som står på fakturan är helt ovesäntligt, utan avtal är det räntelagen som gäller. Man kan som leverantör inte skriva till en massa grejs som man tycker ska gälla på fakturan och tro att det gäller som avtal, det gör det inte. det måste finnas ett avtal mellan parterna, fakturan ska därefter återspegla vad som står i avtalet, men fakturan gäller ALDRIG som ett avtal.

Det är skitviktigt att man ALLTID har klara och tydliga avtal i alla affärsrelationer.

Hur du beräknar räntan kan du få hjälp med på www.kronofogden.se de har en sida som du kan ange exakta start och slutdatum samt belopp.

Beloppet ska vara inklusive moms när man beräknar ränta.

Förvisso kan man kräva leverantören på ersättning för dina extra kostnader. Men de kommer givetvis att bestrida din faktura om de har strulat tidigare.

Det kommer troligen att bli mycket extra arbete om du vill ha ersättning för dessa kostnader.

Du kan nog ägna din tid åt att skaffa nya kunder i stället för att tjafsa med en leverantör med kvalitetsproblem.

Jag skulle nog prova att skriva ett vänligt men bestämt avskedsbrev till leverantören där du tar upp dina kostnader och säger att du nu valt att fortsätta med annan leveranör pga deras kvalitetsproblem. Det tror jag har större effekt än att bara skicka en faktura (utan avtal).

Ägna din tid åt något positivt i stället och byt leverantör permanent.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-01, 12:24 #5
THLs avatar
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
THLs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Citat:
Originally posted by -THL@Jul 1 2008, 11:28
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
har ni inte avtalat något annat om dröjsmålsränta är det räntelagen som gäller.
8% står det på fakturan.
Relationen är inget jag bryr mig om mer.

Hur du beräknar räntan kan du få hjälp med på www.kronofogden.se de har en sida som du kan ange exakta start och slutdatum samt belopp.
Beloppet ska vara inklusive moms när man beräknar ränta.
Förvisso kan man kräva leverantören på ersättning för dina extra kostnader. Men de kommer givetvis att bestrida din faktura om de har strulat tidigare.
Det kommer troligen att bli mycket extra arbete om du vill ha ersättning för dessa kostnader.
Du kan nog ägna din tid åt att skaffa nya kunder i stället för att tjafsa med en leverantör med kvalitetsproblem.
Jag skulle nog prova att skriva ett vänligt men bestämt avskedsbrev till leverantören där du tar upp dina kostnader och säger att du nu valt att fortsätta med annan leveranör pga deras kvalitetsproblem. Det tror jag har större effekt än att bara skicka en faktura (utan avtal).
Ägna din tid åt något positivt i stället och byt leverantör permanent.


Tack för ditt svar Conny.
Du har förstås rätt i vad du säger.

Enligt mina beräkningar skulle räntan landa på 728 kr totalt.
Detta är långt under mina kostnader.
THL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-01, 12:35 #6
al'Thor al'Thor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 116
al'Thor al'Thor är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 116
I paragraf 6 i räntelagen går att läsa:

"I fall som avses i 3 eller 4 § beräknas ränta för år enligt en räntefot som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan enligt 9 § med ett tillägg av åtta procentenheter."

I paragraf 9 (om referensräntan) står det:
"Referensräntan enligt denna lag fastställs för varje kalenderhalvår genom särskilt beslut av Riksbanken. Referensräntan skall motsvara den ränta som Riksbanken tillämpade vid den huvudsakliga refinansieringstransaktion som genomfördes närmast före det kalenderhalvår under vilket räntan skall gälla, avrundad till närmast högre halva procentenhet."

Referensräntan är väl på 4% nu, så max 12% ränta får de i så fall ta ut om ni inte har avtalat om annat, i första paragrafen står det:
"Lagen gäller i den mån ej annat är avtalat eller utfäst eller särskilt föreskrivet."
al'Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-01, 12:48 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Har du fått en räntefaktura? Om inte, så är det mycket möjligt att du inte får den.

Skulle du få en räntefaktura kan det kanske vara vettigt att bestrida den och ange dina kostnader som orsak. Annars är det väl inte mycket pengar, så gå vidare och lämna leverantören bakom dig. Det är förmodligen det mest ekonomiska.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-01, 13:17 #8
HTS Lagercentral.ses avatar
HTS Lagercentral.se HTS Lagercentral.se är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 33
HTS Lagercentral.se HTS Lagercentral.se är inte uppkopplad
Nykomling
HTS Lagercentral.ses avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 33
Ca Pallpriser

85:-/pall/månad +moms

mvh Tomas
HTS Lagercentral.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-01, 14:47 #9
THLs avatar
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
THL THL är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
THLs avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 675
Citat:
Originally posted by HTS Lagercentral.se@Jul 1 2008, 13:17
Ca Pallpriser
85:-/pall/månad +moms
mvh Tomas
Tackar! Ni höll till i Kumla ungefär såg jag. I Stockholm kan man nog räkna med 100 kr.

Ungefär 3000 kr i lagerhållning, arbetstid ca 6 timmar x 395 kr = 2370 kr = 5370 kr + momsen.
+ arbetstid för takboxen jag betalade i förskott som jag håller på med nu + arbetstid för tidigare garantier genom åren som jag fixat utan ersättning.

Nu skall jag sluta gnälla och bestämma mig för om jag som vanligt skall vara bussig eller om jag skall vara en jobbig kund...

Tack för all input!

/Thomas THL
THL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-18, 15:46 #10
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
var du bussig eller en gnällig kund?
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017