Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur får jag bukt med page_fault_in_nonpaged_error?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-05, 02:59 #1
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Nyligen uppkom ett problem då jag för första gången skulle installera Windows XP på systemet. Vid första installationsstart bootar datorn efter att jag klickat Enter (eller annan tangent) vidl "Vill du installera Windows XP tryck ENTER". Då datorn sedan restartar och kommer återigen in på samma installation får jag "Page_fault_in_nonpaged_area" (0x8093153) vid samma position i installationen.

Jag tyckte det lät som om det kunde ha att göra med RAM-minnet, så jag tog bort ena ram-minnet (512) från DIMM4. Kvar är 512 på DIMM2, Single channel. Detta fungerade som tur. Men, vill ju helst använda båda mina ram-minnen, så jag frågar därför er. Har ni någon aning vad som kan vara fel? Finns det något sätt att åtgärda detta så att jag kan använda båda minnena?

Lite specifikationer om det kan hjälpa:
- OCZ PC4000 (2x512)
- DFI Lanparty SLI-D
- AMD 64 3500+ (winchester)
- His Radeon x850XT
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-05, 03:40 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Citat:
Originally posted by Qo-naq@May 5 2005, 02:59
Nyligen uppkom ett problem då jag för första gången skulle installera Windows XP på systemet. Vid första installationsstart bootar datorn efter att jag klickat Enter (eller annan tangent) vidl "Vill du installera Windows XP tryck ENTER". Då datorn sedan restartar och kommer återigen in på samma installation får jag "Page_fault_in_nonpaged_area" (0x8093153) vid samma position i installationen.

Jag tyckte det lät som om det kunde ha att göra med RAM-minnet, så jag tog bort ena ram-minnet (512) från DIMM4. Kvar är 512 på DIMM2, Single channel. Detta fungerade som tur. Men, vill ju helst använda båda mina ram-minnen, så jag frågar därför er. Har ni någon aning vad som kan vara fel? Finns det något sätt att åtgärda detta så att jag kan använda båda minnena?

Lite specifikationer om det kan hjälpa:
- OCZ PC4000 (2x512)
- DFI Lanparty SLI-D
- AMD 64 3500+ (winchester)
- His Radeon x850XT
Tror inte jag är den första som säger detta till dig...

"Just fu*king Google it"...

http://www.google.com/search?q=Page_fault_...n_nonpaged_area

Citat:
Stop 0x00000050 or PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

The Stop 0x50 message indicates that requested data was not in memory. The system generates an exception error when using a reference to an invalid system memory address. Defective memory (including main memory, L2 RAM cache, video RAM) or incompatible software (including remote control and antivirus software) might cause Stop 0x50 messages.
Interpreting the Message

This Stop message has four parameters:

1. Memory address that caused the fault.
2. Type of access (0x00000000 = read operation, 0x00000001 = write operation).
3. If not zero, the instruction address that referenced the address in parameter 0x00000001.
4. This parameter is reserved (set aside for future use).

Resolving the Problem

The following suggestions are specific to Stop 0x50 errors. For additional troubleshooting suggestions that apply to all Stop errors, see "Stop Message Checklist" later in this appendix.

* If you added new hardware recently, remove and replace the hardware to determine if it is causing or contributing to the problem. Run diagnostics software supplied by the hardware manufacturer to determine if the component has failed.
* Stop 0x50 messages can also occur after installing faulty drivers or system services. If the file name is listed, you need to disable, remove, or roll back that driver. If not, disable the recently installed service or application to determine if this resolves the error. If this does not resolve the problem, contact the hardware manufacturer for updates. Using updated drivers and software is especially important for network interface cards, video adapters, backup programs, multimedia applications, antivirus scanners, and CD mastering tools. If an updated driver is not available, attempt to use a driver from a similar device in the same family. For example, if printing to a Model 1100C printer causes Stop 0x50 errors, using a printer driver meant for a Model 1100A or Model 1000 might temporarily resolve the problem.

For more information about Stop 0x50 messages, see the Microsoft Knowledge Base link on the Web Resources page at http://www.microsoft.com/windows/reskits/webresources. Search using keywords winnt, 0x00000050, and 0x50.

Dags o köpa nya minnen....


##EDIT
Ovanstående saxxat ifrån:

http://www.microsoft.com/resources/documen...md_stp_ccgm.asp
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-05, 09:17 #3
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Har moderkortet fungerat bra med de minnena tidigare? Överklockat? Om du misstänker att minnen är pajko kan du köra testprogrammet memtest86. Nu är ju dina minnen så pass nya att affären du köpte dom i håller med garanti. Annars så skulle jag tippa på att OCZ har längre garanti än 1 år.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-05, 12:23 #4
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Citat:
Har moderkortet fungerat bra med de minnena tidigare?
Alla komponenter är helt nya, så jag vet inte.

Citat:
Överklockat?
Inte än :-)

Kan hända att det fungerar om jag fyller upp alla slots. Får testa det :-)
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-05-06, 02:45 #5
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 662
Enligt god forumsed bör man ju skriva hur man sedan löste problemet. Min lösning var att flasha om BIOS och höja volten på RAM-minnena. Dessutom för att båda skulle fungera la jag minnena på DIMM1 & DIMM2 (som gick med nya BIOS).
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017