Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Gymnasieval --> Inriktning --> Yrke

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-27, 23:38 #11
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Det val man gör till gymnasiet kan vara viktigt, men allt går att fixa i efterhand. Du kan läsa el på gymnasiet och ändå bli psykologstuderande. Visst blir det en liten omväg att inte gå natur (med toppbetyg) men det är fullt möjligt om man är ihärdig och har en gnutta flyt. Det finns flera urvalsgrupper till högskolan (betyg, folkhögskolekvot, högskoleprov, arbetslivserfarenhet m.m.) som gör att alla har möjlighet att komma in på det program de vill. Det är inte tvärkört.

Jag ser många fördelar med att inte gå den spikraka vägen med högskoleexamen vid 22 års ålder. Det kan bl.a. vara en fördel att vara lite äldre när man kommer ut och ska söka det jobb man utbildat sig till. Då har man ofta tidigare arbetslivserfarenhet som inte enbart består av tillfälliga sommarjobb. Jag har dock förståelse för att många mer eller mindre tvingas studera vidare direkt efter gymnasiet eftersom det inte finns tillräckligt många jobb.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-28, 02:20 #12
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Jo jag förstår att man måste gå igenom högskolan/universitetet eller vad det är efter gymnasiet för att läsa till sjuksköterska / t.om högre osv.
Sen vill jag köra ambulansen :P
Det är mest det jag syftar på "ambulans förare".
Det är samma i polis yrket, jag vill vara den som sitter bakom ratten, kanske låter crazy men sådan är jag.
Samhäll är förövrigt en bred linje, men jag vet inte.

om jag vill bli ambulanspersonal/polis, så kan jag ändå läsa it-design, sedan kan jag jobba med det efter gymnasiet (frilansa osv) medans jag t.ex läser på högskolan för utbilda mig till polis lr ambulanspersonal.
what about that?
Verkar som du vill jobba som chaufför egentligen, Har du funderat på att köra Buss, Taxi eller Lastbil?

Buss och Taxi får du dessutom träffa massor av människor, Lastbil kan man välja inriktning för att köra lokat som grusbil, eller globala körningar ner till kontioneneten med långtradare....

Vill du jobba med att tänka eller vill du göra något praktiskt kan vara en viktig sakt att fundera på.

Webbdesigner innebär mycket tänkande medan chaufförsyrkena är praktiska...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-28, 09:44 #13
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Erik S framför vettiga åsikter.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-28, 14:30 #14
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
vet du ens vad en civilingenjör eller civil ekonom gör?
Det är en titel och inte ett yrke.

Välj det du tycker är roligast.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-28, 15:27 #15
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Tänk brett. Om du orkar så är naturvetenskapligt program det som är minst begränsande. Du får då behörighet för i princip samtliga högskoleutbildningar.

Jag har läst naturvetenskapligt program, teknisk gren, inriktning mot IT. Jag har haft stor nytta av min gymnasiekompetens.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-28, 16:39 #16
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 1 123
Haha conny då, vet inte om du skojade eller om du var seriös men tror du var seriös
Ja, chaufför är nice yrke tror jag.
Men då vill jag helst jobba för SÄPO eller liknande.
Typ köra en viktig person eller så.

Jag har tänkt på linjen: IT-Media.
Där kan man bli webbdesigner som du sedan utbildar dig till i högskolan, men man fotar också mkt osv, jobbar med xhtml och css osv samt photoshop o andra program.
En hemsida är inte så svår att skapa, kanske är inspiration jag suger på, men jag tror inte ngn får en ide bara helt sådär utan att ha kollat på någon annan/fått förslag från något/fått inspiration.

Säg att jag läser till webbdesigner i högskolan och är utbildad inom det och är anställd på ett företag/frilansar...great, har säkert bra lön.
Men det är mycket konkurrans, dessutom är det fördel om man har känsla för bild(?) kanske måla med händer eller rita?, sen ska man ha känsla för färger osv..vilket jag inte har.

Vill jag göra ngt i photoshop o vill ha färger kollar jag alltid på colourlovers.com eller liknande.

Natur är grymt brett, men jag vet inte om jag kommer orka det.
Och som någon sade, I natur lär man sig, i samhäll behöver man bara "komma ihåg" inför prov o sånt..
hur sant är detta?

Borde bero på från människa till människa?

Att läas IT-teknik är nice det också, men det jag tänker på har matte 5, och massa svår kemi, dessutom kan man inte jobba som programmerare direkt efter gymnasiet kanske, det kanske man kan om man är webbdesigner. Eftersom att det finns sååååååååååå många programmerare, även om det finns sååååååååå många webbdesigners..

Sedan kan man vidare utbilda sig till civil ingenjör eller läkare eller pilot genom att ha läst it-teknik, man e ju högskolebehörig efter all matte o grejer man läst :P
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-28, 17:58 #17
blomkruka blomkruka är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 47
blomkruka blomkruka är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 47
Jag skulle skita i gymnasievalet. Börja titta redan nu vad du vill söka till EFTER gymnasiet. Kolla vilka krav på behörighet du behöver. Välj efter det. För i slutändan så är det BARA behörigheten det handlar om.

Så mao.

Väl något där du får minst Matte C. Svenska B, samhällskunskap, naturkunskap b (alternativ fysik a och kemi A) och engelska B. Kan ha missat något. Men det är nog bara det du behöver i slutändan.
blomkruka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-28, 18:09 #18
akelagercrantzs avatar
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
akelagercrantz akelagercrantz är inte uppkopplad
Medlem
akelagercrantzs avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 211
Sen är det ju så att det finns ett nytt behörighetssystem med meritpoäng. Du har alltså lättare att komma in på högskoleutbildningar om du läst kurser som är relevanta.

Söker du till en utbildning som kräver Matte C och du har läst Matte D får du alltså extra poäng. (Tror det är 0.25p men är inte säker)

Detta är otroligt viktigt om du vill läsa en linje som är svår att komma in på, det räcker inte med att få 20.0 i betyg längre, du behöver meritpoäng också.

Vet inte vad som krävs för att komma in på en utbildning inom webdesign, men en del civilingenjörsutbildningar kan vara knepiga, om du läser på en populär högskola.

Som blomkruka och många andra har sagt redan: Natur ger dig behörighet till de flesta högskoleutbildningar. Självklart kan du komplettera din utbildning efter gymnasiet om du inte har behörighet, men det tar både tid och energi.
akelagercrantz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-28, 18:11 #19
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Naturvetenskaplig MA/DATA gör att du kan söka i princip allt.

Har du väl ett steg in på universitet du vill plugga på så kan du läsa ett antal poäng, sen har du oftast möjligheter att byta program på universitetet eftersom du redan har högskolepoäng (ger förtur).
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-28, 19:16 #20
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Jag går Natur Mate/Data just nu. Har du lätt för matte så är det helt rätt val.

Skippa allt som heter Media o.s.v. och satsa på något som fungerar om du skulle ändra dig efter gymnasiet.
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017