Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webbhotell och prestanda?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-12, 12:46 #1
iws iws är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 60
iws iws är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 60
Standard Webbhotell och prestanda?

Hej,

Som rubriken lyder så söker jag svar på en fråga. Det jag då undrar och hoppas på att någon erfaren kan svara på är "Hur många besökare kan man ta emot samtidigt om man har ett standard webbhotell hos CityNetwork." Det måste väll finnas någon begränsning antar jag?

Vill vara lite förberedd och skräddarsy en lösning om så behövs, tar helst inga risker. Därav frågan.

Tack på förhand!
iws är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-12, 13:02 #2
gotserveds avatar
gotserved gotserved är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 198
gotserved gotserved är inte uppkopplad
Medlem
gotserveds avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 198
Bästa är en VPS utomlands eller Co-Located server i Sverige om du inte vill ta några risker.
gotserved är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-12, 15:18 #3
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Så länge du har en ganska enkel sida utan allt för mycket dynamiskt innehåll kommer du ganska långt med de flesta webbhotell om du har koll på hur du kan cacha sidan.
Just CityNetwork kör dessutom Varnish framför webbhotellssidorna så om du kan dra nytta av det kan du skala ganska långt med bra svarstider. Se över dina HTTP-headers så att sidorna verkligen cachas i varnish.
Du kan även köra ett cron-skript för att hålla cachen varm så att besökarna nästan alltid servas av cachade sidor ifrån Varnish.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-12, 15:41 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det går inte att ge något vettigt svar alls på din fråga utan det är ungefär som att säga "Jag har en bil, ungefär hur långt kan jag köra på full tank?". Det beror helt på hur din webbplats är uppbyggd, vad besökarna gör på webbplatsen osv.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-12, 15:58 #5
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det går inte att ge något vettigt svar alls på din fråga utan det är ungefär som att säga "Jag har en bil, ungefär hur långt kan jag köra på full tank?". Det beror helt på hur din webbplats är uppbyggd, vad besökarna gör på webbplatsen osv.
Det stämmer.
Olika typer av sidor har väldigt olika utmaningar när det gäller strategier för att skala. Vissa är enklare att lösa än andra, medan vissa är i princip omöjliga att skala i en delad miljö.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-12, 16:03 #6
iws iws är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 60
iws iws är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 60
Tack för de snabba svaren! Som ni märker är jag inte så insatt men jag tycker ändå jag fått mig en bättre fattning kring ämnet nu, speciellt efter de rader du skrev ITisGood så, tack!
iws är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-12, 16:13 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av iws Visa inlägg
Tack för de snabba svaren! Som ni märker är jag inte så insatt men jag tycker ändå jag fått mig en bättre fattning kring ämnet nu, speciellt efter de rader du skrev ITisGood så, tack!
Det finns andra cache-metoder än just Varnish som kan användas också. Vad som kan och bör cachas beror helt på hur din webbplats är uppbyggd. City Network är inte heller det enda webbhotellet som cachar kunders webbplatser som default. Om/när du börjar växa ur ett vanligt webbhotellkontos kostym så kan det kanske löna sig att anlita någon som kan se över dessa bitar. Du har större frihet med "egen" server men det kräver också större kompetens.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-16, 20:25 #8
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
Jag antar att du får ha så pass mycket trafik du vill tills det blir ett problem för webbhotellet. Kan tänka mej att du ombeds flytta din sida eller skaffa en egen server om du tar för mycket kapacitet. Det behöver inte nödvändigtvis vara en teknisk begränsning utan snarare att din sida tar för mycket kapacitet från andra. Men det är nog klokt att kolla i förväg vilka begränsningar som är satta på ditt konto.

såg nu att din fråga gällde specifikt citynetwork så lämpligen bör du kontakta deras support.

Senast redigerad av tony-axbyte den 2013-10-16 klockan 20:28
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-18, 13:42 #9
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av tony-axbyte Visa inlägg
Det behöver inte nödvändigtvis vara en teknisk begränsning utan snarare att din sida tar för mycket kapacitet från andra. Men det är nog klokt att kolla i förväg vilka begränsningar som är satta på ditt konto.
Det beror också på vilket webbhotell du använder, i många fall kan det vara så att alla kunder delar på samma processer om det är illa uppsatt, men jag tror de mer seriösa webbhotellen kör chrootade php-processer där du har ett visst antal att tillgå och där varje process tillåts ett visst antal requests per sek, och när du då överbelastar ditt konto, berör det inte andra kunder, däremot börjar din webbsida gå segt, eftersom det börjar bli kö på dina php processer. Just CN kör Atomia och jag är nästan säker på att du har ett visst antal processer till just ditt konto där.

Senast redigerad av Danielos den 2013-10-18 klockan 13:44
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-18, 14:25 #10
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Det beror också på vilket webbhotell du använder, i många fall kan det vara så att alla kunder delar på samma processer om det är illa uppsatt, men jag tror de mer seriösa webbhotellen kör chrootade php-processer där du har ett visst antal att tillgå och där varje process tillåts ett visst antal requests per sek, och när du då överbelastar ditt konto, berör det inte andra kunder, däremot börjar din webbsida gå segt, eftersom det börjar bli kö på dina php processer. Just CN kör Atomia och jag är nästan säker på att du har ett visst antal processer till just ditt konto där.
Just i det här fallet kan ju Varnish verkligen vara en räddare i nöden eftersom du då får betydligt färre requests som måste ned till PHP-backenden. Om varje sida bara behöver genereras en gång var 5e minut kommer processerna knappast börja köas om man inte har extremt många sidor och mycket trafik. Men då har man nog växt ur en delad webbhotellslösning för länge sedan.

Innan man kommer upp i de volymerna är den största vinsten med en egen (virtuell) server att sidgenereringarna vid cachemissar blir betydligt snabbare.

Ett annat bra alternativ för att skala med webbhotell är att använda någon CDN-tjänst som även cachar din HTML, t.ex. CloudFlare.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017