Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


spammare.se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-22, 07:06 #1
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Hej, vi får lite över 100 spam i inkorgen varje dag och nu får det vara stop. Vi tänker starta en sida där vi listar alla spamadresser så man kan se vilka som håller på med detta och spärra dessa.

Vi söker nu samarbetspartner till detta projekt. Någon som kodar sidan och underhåller sedan. Det kan även vara av intresse att sälja domänen till en som vill ta tag i det själv.

Skicka ett PM om du vill samarbeta eller köpa domänen.

/David
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-22, 08:56 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Nu blev det löst, gick rätt fort..
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-22, 08:56 #3
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Davve@Jan 22 2005, 08:06
Hej, vi får lite över 100 spam i inkorgen varje dag och nu får det vara stop. Vi tänker starta en sida där vi listar alla spamadresser så man kan se vilka som håller på med detta och spärra dessa.

Vi söker nu samarbetspartner till detta projekt. Någon som kodar sidan och underhåller sedan. Det kan även vara av intresse att sälja domänen till en som vill ta tag i det själv.

Skicka ett PM om du vill samarbeta eller köpa domänen.

/David
??

Det finns ett flertal olika publikt tillgängliga databaser som gör det och som används av de flesta spamskydden.

Vad är det du har tänkt göra som de inte redan har?

Vad menar du med "spamadresser"? Mailadresser eller adresser av spamrelayer?

/Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-22, 09:00 #4
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
du märker när vi är klara.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-22, 10:16 #5
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Davve@Jan 22 2005, 10:00
du märker när vi är klara.
Så fånigt spydigt svar.

Anlednigen varför jag frågade var att jag har god SMTP-kännedom samt lång erfarenhet i spambekämpningen och därför tänkte eventuellt ge er lite tips ifall jag kunde. Ditt svar tyder på att ni är experter och inte behöver tips. Hoppas bara att ni inte gör massa jobb i onödan.

Puss o kram

/Z
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-22, 10:23 #6
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Jag svarade så kort bara för att vi har precis börjat och kommer diskutera innehållet under tiden, så vi vet inte själva hur exakt den kommer att fungera, men du kan gärna komma med tips. Och spammare.se ska inte direkt bekämpa spammet, det ska publicera spammare precis som det låter på domänen, och vi gör nog inget i onödan..
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-22, 10:55 #7
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Davve@Jan 22 2005, 11:23
Jag svarade så kort bara för att vi har precis börjat och kommer diskutera innehållet under tiden, så vi vet inte själva hur exakt den kommer att fungera, men du kan gärna komma med tips. Och spammare.se ska inte direkt bekämpa spammet, det ska publicera spammare precis som det låter på domänen, och vi gör nog inget i onödan..
Ja, men vad är syftet egentligen med att publicera spammare?

Du skrev ju att du tröttnade på 100 spam om dagen och att nu ska det göras något. Med andra ord tolkar jag det som att du tänker på något sätt hindra att du, eller andra, får så mycket spam.

Så, du ska publicera "spammare".

Jag får ett spam. Jag kollar på din sida, "aha där är han", så? Vad gör jag sen?

Att lägga in "From:" adresser i en databas är meningslöst. Så ni måste göra något annat. Att lägga in reläer i databasen och publicera dem, är inte direkt nyttigt för det finns redan.

"Spammare" som i "personer bakom utskicken" lär ni få tag efter ni har lagt ner en zillion timmar på utrednings- och spårningsarbete. Och även då får ni kanske tag i 1 promille av spammare.

Jag vill inte låta negativ, utan bara förstår inte. Ni måste ju ändå ha någon ide vad ni KAN göra. Att bara vilja stoppa spam räcker inte, för det har många velat tidigare.

Det är faktiskt lättare att lära folk skriva korrekta mail. Strunta i html-mail helt, speciellt de med endast bilder i.

/Z
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-22, 21:03 #8
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Man byggde inte Rom på en dag.. Vi måste börja någonstan och sedan utveckla det med hjälp av andra organisationer. Det kanske inte hjälper att visa adresser från utlandet så mycket, men att vi skriver om svenska spammare och gör en negatig bild av dessa kan hjälpa lite till att börja med. Vi kommer göra så att man enkalt kan kopiera in alla dessa adresser i sin spamfilter för att slippa få spam på det sättet. Under tiden kommer säkert många nya förslag och idéer komma upp som vi gärna tar del av. Detta kommer säkert att diskuteras här.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-23, 10:34 #9
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by Davve@Jan 22 2005, 22:03
Man byggde inte Rom på en dag.. Vi måste börja någonstan och sedan utveckla det med hjälp av andra organisationer. Det kanske inte hjälper att visa adresser från utlandet så mycket, men att vi skriver om svenska spammare och gör en negatig bild av dessa kan hjälpa lite till att börja med. Vi kommer göra så att man enkalt kan kopiera in alla dessa adresser i sin spamfilter för att slippa få spam på det sättet. Under tiden kommer säkert många nya förslag och idéer komma upp som vi gärna tar del av. Detta kommer säkert att diskuteras här.
Alltså nu känner jag mig verkligen som kritiker deluxe och det är ju inte min mening men när du säger "adresser" menar du väl ändå inte avsändaradresser? Hur många spam du får tror du innehåller "riktiga" adresser? Hur många återanvänds? Jag tror inte jag har fått ett enda spam som återanvände en adress. Jag har en lokal blocklista på min mailserver. Så, visst, jag kan blocka "adresser" så fort jag får spam, om det inte vore så att spammare sätter "random" avsändare.

Alltså, viktigt att poängtera när man pratar om SMTP och i synnerhet spam, är ju att säger du "från vilken adress" så kommer de flesta mailgurus tänka "ip-adress till servern där mailet skapades/skickades" och inte fältet "From:" i självaste mailet, för det fältet kan mailskaparen sätta till vad som helst. Därför kan det inte anses vara någon form av referens eller adress. Likaså är det också meningslöst att lägga in dessa fält i någon form av databas för det kan ändra sig från mail till mail. Det behöver inte ens innehålla någon valid domän. Inget hindrar mig att skicka spam till dig med "From: [email protected]".

När det gäller svenska "spammare" så är de få och oftast är dessa vanliga nissar som inte ens har en aning att de spammar. Så att slå på dem tar inte ens bråkdel av problemet.

Det fanns ett sätt jag läste om som var rätt intressant. Det var ju att man ansökte om rätten att ha en viss header i sitt mail. I "licensreglerna" ingick det att headern inte fick finnas med i mail som "bulk-skickades". Skulle den finnas där så kunde man fällas för licensbrott med dryga böter. Sen kunde alla instruera att whitelista alla mail med den headern.

Det var intressant tanke ifall ALLA använde det så att man kunde filtrera effektivt på det. Men det är ganska onödigt idag eftersom spammare åker in i finkan och får böter bara för det, så ingen licensbrott behövs idag som det gjorde då.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017