Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PHP eller.NET mot XML?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-20, 18:47 #11
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 258
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 258
Att de har högre lön beror nog på större efterfrågan då Microsoft är hårt rotat hos svenska företag. Men det handlar nog mer om tycke och smak än om funktion.
Sludent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-20, 18:51 #12
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Stor eller kanske samma efterfrågan *och* färre utvecklare skulle jag vilja säga.
PHP är ett enkelt och väldigt stort språk, mycket ungt folk behärskar det och kan dra iland stora projekt. .NET utvecklare känner jag personligen INGEN, trots flera år i branschen både som programmeringskonsult åt företag och frilans själv.
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-20, 19:02 #13
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Tolkar det som att samtliga som har lämnat förslag tycker PHP men det kanske beror på att de utvecklar i PHP... Själv har jag tidigare utvecklat några applikationer i PHP men använder idag enbart .NET och Visual Studio. För mig är valet ganska enkelt...

Sätt ihop en krav spec och be både PHP- och .NET-utvecklare lämna pris. Fundera också på vad som kan bli nästa steg i den eventuella utvecklingen av er applikation och om det kan påverka ditt val.

Lycka till.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-20, 19:12 #14
webthigern webthigern är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 24
webthigern webthigern är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 24
@Jan,

Varför är valet så enkelt? Det är just dessa små anledningar jag vill få fram! =)

Det språk vi väljer i början står ju sen inte skrivet i sten. Givetvis kan vi tänka oss att byta om det visar sig att kunderna kräver funktioner som styr oss mot det ena eller det andra. I en webbtjänst så tror jag att man måste vara ganska öppen för teknikförändringar om man inte om 5år vill sitta med en komplex tjänst som bygger på ett språk som ingen använder längre.. Man vet ju aldrig...

För att slänga in en parameter till så vore det bra om språket är enkelt att anpassa för mobila enheter eller smartphones. Men jag antar att det bara är en anpassningsfråga? Har ganska lite med själva programmeringsspråket att göra?
webthigern är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-20, 19:55 #15
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av webthigern Visa inlägg
@Jan,

Varför är valet så enkelt? Det är just dessa små anledningar jag vill få fram! =)

Det språk vi väljer i början står ju sen inte skrivet i sten. Givetvis kan vi tänka oss att byta om det visar sig att kunderna kräver funktioner som styr oss mot det ena eller det andra. I en webbtjänst så tror jag att man måste vara ganska öppen för teknikförändringar om man inte om 5år vill sitta med en komplex tjänst som bygger på ett språk som ingen använder längre.. Man vet ju aldrig...

För att slänga in en parameter till så vore det bra om språket är enkelt att anpassa för mobila enheter eller smartphones. Men jag antar att det bara är en anpassningsfråga? Har ganska lite med själva programmeringsspråket att göra?
Ni bör undersöka noga och tänka efter väldigt vilken plattform ni ska välja i så fall. Det blir ofta väldigt kostsamt att byta plattform då ni antingen måste göra om mycket, eller integrera systemen med varandra och vara tunga att drifta flera miljöer. Att integrera flera olika system med olika plattformar ökar direkt komplexiteten väldigt mycket i onödan vilket såklart gör att kostnaderna för båda utveckling och drift skjuter i höjden.
Ni vill inte göra något av dessa alternativ om ni inte absolut måste det, så välj rätt direkt!

Så om har ni planer på fler system bör ni inte ta första bästa offert nu och bli låsta till den plattformen. Ta istället en rejäl funderare på vad ni vill ha i framtiden och be någon sakkunnig om råd, gärna en PHP-förespråkare och en .NET-förespråkare för att få en bättre bild.

Senast redigerad av pelmered den 2011-02-21 klockan 00:21
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-20, 21:49 #16
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
När man väljer plattform från scratch så har man mer saker att tänka på än programspråk. Man måste fundera på hur "stabil" plattformen är, dvs har den funnits ett antal år, vilken är marknadsledande, hur länge har leverantören funnits på marknaden m.m.

Dessa faktorer spelar helt olika roll om man ser det ur ett affärsmässigt perspektiv, dvs som många stora företag gör, jämfört med om man ser det ur en teknikfokuserad som tycker det är kul med nya plattformar och som är beredd att underhålla paralella plattformar (kostar dubbelt så mycket).

Ser man det ur ett affärsmässigt perspektiv så är Microsoftplattformen ganska självklar då 90% av företagen använder deras plattform som huvudinriktning.

Det finns miljontals utvecklare som behärskar plattformen runt om i världen i alla möjliga och omöjliga kompetens och prisnivåer.

Eftersom plattformen har funnits länge finns det även många lösningar både öppna/proprietära och gratis/betalvarianter. Man hatr mer att välja på om man väljer .net-plattformen.

När jag utvecklar så ser jag till hur stor marknaden är för plattformen och då är 90% helt enkelt en större marknad än allt annat, valet blir ganska enkelt.

Att kostnaden för .net-plattformen skulle vara högre än en myt, licenskostnaden är försummbar med ingångskostnader på 0 kr för Visual Studio i deras billigaste versioner.

Net-plattformen är redan från början byggd på en objektorienterad grund och den är lätt att skala upp till större applikationer/miljöer.

PHP har först ganska nyligen fått en delvis objektbaserad programmeringsparadigm, det jag sett av den delen lämnar mycket att önska, även om de jobbar på att förbättra den delen. De har långt kvar innan de kommer upp i en acceptabel nivå för min del.

Installationen av programvaran för PHP i sig är helt under isen då man måste gå in manuellt och pilla för att få det att fungera över huvud taget.

Vill man skriva program med få trader så har Microsft utvecklat språket F# som är ett funktionellt språk där man kapat antalet programrader med över 90% men syntaxen blir ju ganska kraftfull. Jag har bara testat F# helt kort men det blir extremt lite programkod för samma funktionalitet, jämfört med traditionella programspråk som VB, C# eller PHP. Nackdelen är att det finns väldigt få utvecklare som jobbat med F# än så länge.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-02-20 klockan 21:58
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-20, 23:37 #17
webthigern webthigern är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 24
webthigern webthigern är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 24
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ser man det ur ett affärsmässigt perspektiv så är Microsoftplattformen ganska självklar då 90% av företagen använder deras plattform som huvudinriktning.
Tack för ditt uttömmande svar CW. Det var bra information för mig som ju ser det hela ur ett affärsmässigt perspektiv snarare än utvecklingsmässigt.

har ni några tips på bra byråer eller fristående konsulter som jobbar i .net (samt kanske även i php). Det jag skall göra är som sagt inte tekniskt svårt, det behöver bara vara idiotsäkert! =)

Hur bygger Fortnox sina applikationer? Länk till Fortnox Lön Demoläge

Jag kommer ta inledande kontakt med dem i veckan som kommer och givetvis kommer dem kunna svara på det, men jag tänkte nu när vi ändå pratar om det. Det kommer troligen bli mot deras tjänster jag skall bygga mitt egna lilla "interface".

Mvh
webthigern är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 00:34 #18
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Installationen av programvaran för PHP i sig är helt under isen då man måste gå in manuellt och pilla för att få det att fungera över huvud taget.
Ehm.. om du ska uttala dig om såna saker så se till att ha rätt information. Det där är rent av felaktigt idag. Kan säkert ha varit så för många, många år sen men absolut inte nu.

Jag kör apache + php på windows för utveckling och drift så brukar det ofta vara apache + php i linux. Har installerat på både operativsystem och har aldrig de senaste fem åren haft problem som du säger - det enda man behöver göra är att finslipa lite inställningar med det är också som sagt finslipa.
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 00:38 #19
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Citat:
Ursprungligen postat av webthigern Visa inlägg
Hur bygger Fortnox sina applikationer? Länk till Fortnox Lön Demoläge
Fortnox bygger i php =)
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 00:39 #20
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Till att börja med måste vi nog få faktan rätt här.
Jag har väldigt svårt att tro att 90% av alla svenska företag använder .Net, eller vad menar du med det Conny?
Sedan är jag väldigt tveksam till att man har fler alternativ när man väljer .Net än PHP. Det kryllar av system och ramverk för PHP och de allra flesta är gratis och open source.

Och nej, det är inte bara en myt att .Net-plattformen generellt sett är dyrare än PHP. Vad är det som är dyrare i PHP? Licenser existerar nästan inte ö.h.t., utvecklarna har generellt sett lägre lön, plattformen kräver mindre serverresurser, nästan alla system och ramverk är open source och helt fria.

Att något är stabilt som i att det funnits länge på marknaden kan ju lika gärna betyda att plattformen är föråldrad, därmed inte sagt att .Net nödvändigtvis är det dock.

Nästan alla utvecklare som kan och jobbar med både .Net och PHP föredrar vad jag vet nästan alltid PHP. Klika gärna i trådarna här i forumet, till exempel: http://www.wn.se/t1046408.html , http://www.wn.se/t1045869.html eller http://www.wn.se/t1046167.html

Fortnox verkar köra PHP.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017