Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Frågor om forum

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-27, 09:42 #1
meteoros meteoros är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 13
meteoros meteoros är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 13
Hepp!

Jag funderar på att starta ett diskussionsforum. Vilka "system" är värda att satsa på? Har sett att det finns både Open Source-varianter och sådana som kostar pengar. Vad har ni för erfarenheter?

Vad gör Invision Power Board bättre än t ex phpBB?

Hur mycket trafik kan det bli? Hur mycket har WN? Det kommer att visas en del bilder... som dock ligger på användarnas egna webbkonton. Påverkar det trafiken till det konto där forumet ligger? Vill ju inte "slå i taket" hos min egen leverantör!

Finns det något vettigt sätt (som inte stör besökarna alltför mycket) att delfinansiera ett forum med t ex reklam eller andra intäkter?

/Den lille kemisten
meteoros är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-27, 10:35 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Kika lite på hur man har gjort på WN. Externa länkar (såsom bilder på externa webbplatser) påverkar inte din egen trafik.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-27, 11:46 #3
ViktorPersson ViktorPersson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 170
ViktorPersson ViktorPersson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 170
Om du har funderat på en opensource variant rekommenderar jag PunBB, fungerar i princip som phpbb fast en nerbantad version, samt webbstandardvänlig och lätt att modifiera.

http://www.punbb.org/
ViktorPersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-05, 22:56 #4
ashur ashur är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 37
ashur ashur är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 37
Här är ett annat mycket bra forum, bytte från phpbb till denna. http://www.simplemachines.org/
ashur är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-06, 12:35 #5
Riverboy Riverboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 106
Riverboy Riverboy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 106
Annars gillar jag http://phorum.org/ kan vara något att kolla på det beror på lite vad man vill ha och så, phorum var iaf sist jag använde det ett så kallat trådforum till skillnand mot detta forum.
Riverboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-08, 00:45 #6
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Vi kör Phorum. Det är lite annorlunda och klart enklare/renare än de flesta andra forum som ser mer eller mindre likadana ut.

Har valt att köra utan smileys, avatarer osv som inte tillför mycket. Det ska vara enkelt för nya och även lite datorovana användare att komma igång.

Men smaken när det gäller forum är alltid delad och alla håller på sitt eget. Jag har aldrig administrerat något annat än Phorum och jag hade aldrig kunnat få det så funkis som det är nu utan php-kunniga medhjälpare.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-20, 15:28 #7
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
1.)
Är det så att phpBB är mer benäget för hacker angrepp än andra forums alternativ?
2.)
Angående avatarer har märkt att under dem senaste 5 åren så har många olika forum på nätet börjat begränsa sina pixel format till nästan frimärksstorlekar som Posten använde sig av tidig 80-tal. Jämfört med åren innan då det var mer fritt på dem avatarer man ville ladda upp på ett forum.
Tar avatarer av storleken större än 60x60 typ 100x100 el. avlånga storlekar som 120x80 el. 80x120 så pass mycket bandbredd från en server med ett användar antal på ca 10.000 pers?
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-20, 16:58 #8
Seattlegrunges avatar
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Seattlegrunge Seattlegrunge är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Seattlegrunges avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 979
Citat:
Originally posted by ViktorPersson@Dec 27 2005, 11:46
Om du har funderat på en opensource variant rekommenderar jag PunBB, fungerar i princip som phpbb fast en nerbantad version, samt webbstandardvänlig och lätt att modifiera.
http://www.punbb.org/
Är det inte PunBB som är uppbyggt till största delen med divar och oftast är så förbaskat snabbladdat?
Seattlegrunge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-20, 17:05 #9
Peak Peak är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 51
Peak Peak är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 51
1) PHPBB är populärt = mål för hackerangrepp. Även till exempel IPB har varit utsatt för attacker, men i och med att det är kommersiellt så har de ett intresse av att kunderna håller sig nöjda, så de patchar snabbt.

2) Avatarer tar inte så fruktansvärt mycket. Ursprungligen var väl minimalisttanken en omtanke för modemanvändarna, men med tanke på hur få dessa är nu så är det nog snarare ett estetiskt val idag.. För stora avatarer ser inte snyggt ut. 100x100 pixels bör man dock ha, tycker jag.

Själv kör jag två stycken Invision-forums, och jag är mycket nöjd med denna. Kostar lite, men å andra sidan så går utveckligen betydligt snabbare än PHPBB (hur länge har 2.0.x existerat nu egentligen)?

Dessutom har IPB lite kringutrustning man kan köpa till. Galleri, blog (för medlemmarna då) och sådant.

IPB: http://www.invisionpower.com

modifikationer: http://www.invisionize.com och http://www.ipsbeyond.com
Peak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-20, 21:52 #10
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 424
Citat:
Själv kör jag två stycken Invision-forums, och jag är mycket nöjd med denna. Kostar lite, men å andra sidan så går utveckligen betydligt snabbare än PHPBB (hur länge har 2.0.x existerat nu egentligen)?

Dessutom har IPB lite kringutrustning man kan köpa till. Galleri, blog (för medlemmarna då) och sådant.
Menar du att du själv underhåller och kodar i dina forum el. ber du Invision utföra dina önskningar åt dig?
Känner ni till någon grupp el. företag som underhåller phpBB kommersiellt och ständigt ser över dess säkerhetsluckor åt kunder?
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017