Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Server-kollektiv

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-02, 23:45 #1
AlgotR AlgotR är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 11
AlgotR AlgotR är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 11
Jag undrar om det finns något server-colocation-kollektiv eller nåt liknande?
Vad jag tänkte var att några med rimlig teknisk kunskap som önskar en burk med fast internet och hela baletten men inte kräver dunder support och fantastiskt säkra miljöer skulle kunna tänka sig att gå ihop om en fetlina och rack och liksom bara betala vad det kostar att ha allt gemensamt?
Idag finns det ju ideela föreningar för snart sagt vad som helst, och många som vill ha colocation m.m. tror jag egentligen är tillräckligt brighta för att kunna ratta en server själv, så egentligen borde det inte vara någon omöjlighet att gå ihop om fetlina och se till att alla har sin egen nyckel till rack-skåpet, och hoppas att folk kan sköta sig?
Problemen som jag omedelbart ser är att alla som vill ha en seriös site definitivt vill ha garanterad uptime, support m.m. men det var egentligen inte dem jag tänkte på som målgrupp, utan snarare folk som gärna driver sin lilla site själv, har en gammal burk som samlar damm som skulle kunna sköta jobbet (jag kan direkt plocka fram 5 gamla lik som skulle kunna driva en måtligt besökt site ur garderoben) och bara inte vill ha den stående hemma, med en ADSL-lina som bara släpper max 1 MBit uppströms...

Vad säger ni? Tror ni det är en genomförbar idé, och är det någon som skulle vara intresserad av något sånt i Uppsala?
Jag har tillgång till en lokal, men jag har absolut ingen aning om vad en fetlina som man faktiskt får driva server på kostar.
Nån som vet?

Jag undrar, när jag ändå är inne på det spåret, om någon läst igenom ComHem:s avtal och vet om man får driva komersiella servrar via deras vanliga abbonemang? De har förresten inga företagsabbonemang, men jag har för mig att de inte tillåter någon serveraktivitet alls, eller också är det bara frågan om graden av kommersialitet... Frågan är ju då var en förening hamnar?

Eder svammelpåse,

/ Algot Runebjörk
AlgotR är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-03, 00:17 #2
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Lina är fetdyrt så länge du inte har en granne med bra lina att hyra in dig på. Det är speciellt dyrt om du måste dra själva fibern. Om det ska bli attraktivt att ha sin server på ett sådant ställe måste det vara ruskigt billigt eftersom även den billigaste serverhallen har bättre miljö, säkerhet och support.

Det finns trådar här på WN där det står om priser på lina. Jag kan själv inget om det men kan tippa på att det kan gå på allt från ett tiotusental till hundratusental i installation av en lina. Månadsavgiften på den blir ca. 20.000:- för 100 mbit.

Edit: ändrade uppskattat pris på månadsavgift
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-03, 00:26 #3
Jockes avatar
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 690
Jocke Jocke är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jockes avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 690
Hittar inte trådarna som du skiver om angående fasta linor.. kan du inte länka till dem här i tråden!
Jocke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-03, 00:42 #4
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Här är en tråd där det börjas diskuteras lina OT:
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...9&hl=30000&s=wn
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-03, 01:08 #5
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Fetlina kostar Fetmycket pengar. OK, inga astronomiska belopp, men räkna med 7-10000/mån exklusive fiber och utrustning.
Sedan tillkommer el (mer än vad man kan tro), kyla (OK, behöver inte hålla 18 grader, men lite trist om burkarna brinner upp), m.m.
Vill du ha lite siffror från verkligheten på vad alltihop kostar så kan du ju höra av dig.
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-03, 12:14 #6
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Behöver inte alls kosta så mycket, beror på hur seriöst man ska vara.

Rackskåp - 4.000.
Kyla - Billig från 4.000 från elgiganten.
El - Beror hur många burkar du trycker in.
Lina - Dyrast, om du bor vid bra stadsnät kan man få nästan gratis.

Detta vara bara om du ska ha det riktigt budget, om du ska ha det riktigt får du räkna minst 10 dubbla kostnad.

Om ni inte har tillgångt till fiber in i lokalen kommer kostnaden gå upp direkt i massor.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-03, 14:22 #7
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Jag tror inte det är fetlina han efterfrågar. Däremot är det ju helt uteslutet att köra seriösare grejer än din mammas community på en hemlina pga trafikproiritering etc. Jag tycker det känns som att många hemanvändare snarare har fått sämre anslutningar än under BBB's glansdagar med 10mbit full duplex.

Att hyra ett rackskåp ihop är nog en bra lösning, frågan är dock hur mycket man sparar på det jämfört med att köpa eget. Tid är ju som bekant pengar också. Jag skulle inte vilja dela adminkontot med något mindre än folk man litar på till 100% på de burkar där jag kör inkomstbringande verksamheter. Bara en sån grej som folk som installerar massa vuln. php-script hela tiden. Funkar inte.

Att hyra en dedikerad burk eller köra på colo är såpass billigt idag att om man överhuvudtaget har en affärside så går det att få ihop de slantarna rätt snabbt. Har du kollat på priserna som gäller på tex ev1servers.net AlgotR? Så länge du inte planerar köra CS-server tror jag att du kommer ruggigt långt med en sån maskin.

Har vi förövrigt några svenska providers som erbjuder motsvarande deal, dsv 1tb data, cel 1.3ghz, 512 pinnar ram och inte kollar så mycket på vad för typ av trafik det är osv, under tusenlappen? De 100-200gb som många erbjuder på sina colos idag kommer man ju inte så långt med om man hostar bilder/filer.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-03, 17:46 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by patrikweb@Oct 3 2005, 12:14

Kyla - Billig från 4.000 från elgiganten.
Jag vill inte veta om någon försökt kyla sina servrar med en sådan grej. Jag har en Appliance nånting - värstingmodellen från OnOff - och den klarar inte att kyla mig på mitt kontor. Jag alstrar avsevärt mindre värme än ett rackskåp servrar gör.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-03, 18:26 #9
AlgotR AlgotR är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 11
AlgotR AlgotR är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 11
Det är helt rätt att jag inte tänkte mig att alla ska driva superkommersiella webhotell med garanterad uptime å sånt, utan snarare "mammas comunity" som nån sa.

Jag har verkligen ingen aning om vad fetlina etc kostar, därför denna tråd.
Men tror ni det är ett absolut krav att fixa kyla m.m. om man vill låta folk ställa in vanliga burkar, eller är det först när man ställer upp rack där allt blir koncentrerat som det behövs?

Jag läste nån annons här (eller google?) om colocation från 195:- plus moms, men det var ju 1 u server i rack och ingen UPS och (tror jag) ingen backup.

Det är klart att rack är bättre, för några få standard burkar så har man fyllt ett mindre rum, men de flesta som sitter med server i garderoben har väl en standard AT eller ATX-burk...

Är det nån som vet hur mycket server man får köra med "vanliga" ADSL och ComHem-abonemang, om man inte tjänar pengar på det å så?

/ Algot
AlgotR är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-03, 19:09 #10
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Citat:
Originally posted by AlgotR@Oct 3 2005, 18:26

Jag läste nån annons här (eller google?) om colocation från 195:- plus moms, men det var ju 1 u server i rack och ingen UPS och (tror jag) ingen backup.
Det är nog crystone du tänker på.
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017