Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Kommanditbolag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-06, 16:13 #1
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 688
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 688
Hej!

Tänkte bara rensa huvudet och reda ut lite begrepp och formler så här på helgen. Det enda som finns nu är Google och alla andra har stängt... Utom ni (vi)

Ponera följande:

Kommanditbolag startas i början av januari (för enkelhetens skull).

Ett avtal mellan komplementären och kommanditdelägaren skrivs, kommanditdelägaren ska ta del av 20% av vinsten i företaget mot att han sätter in 20.000 kronor till företaget när han träder in.

Vid årets slut ser det ut som följande:

Bankkontot innehåller 120.000 kronor. Momsskulden är betald och alla andra utgifter.

Nu till min fråga:

1. Jag ska få en utbetalning på 80% av vinsten, dvs 96.000 kronor. Företaget betalar ut 96.000 kronor till mig. Jag tar upp de 96.000 i kommande deklaration. Korrekt? Hur mycket kommer skatterna uppgå till? Dvs, hur mycket ska jag sätta in direkt på mitt skattekonto för att förhindra att jag investerar pengarna som ska till skatteverket på annat?

2. Min kollega får ta del av 20% av vinsten, dvs 24.000. Gäller samma procedur där?

3. Om jag vill behålla endel av mina pengar i bolaget, beskattas jag på dom ändå? Jag kanske lämnar 20.000 för kommande räkningar.

4. Hur ser vinsten ut året därpå eftersom jag lämnade 20.000 kronor i bolaget? Får den andra delägaren, rent teoretiskt 20% av det jag lämnar i bolaget vid årets slut?

5. Om jag inte lämnar några pengar i bolaget vid årets slut, och vid behov av pengar i bolaget (början av nästa år), så sätter jag in t.ex. 20.000 skattade kronor? Och kan jag få tillbaka dessa 20.000 skattade kronorna utan att IGEN betala skatt på dom? Dvs, jag lånar ut 20.000 kronor till bolaget. Eller betalar jag den krävda räkningen privat och tar upp fakturan i bolaget utan att sätta över pengar och låter bolaget betala tillbaka till mig?

Tack!

Mvh

Subcura
Innocast är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-06, 16:30 #2
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 688
Innocast Innocast är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 688
En till tanke, kan t.ex. en check-kredit teckan efter det första året för att täcka upp eventuella fakturor som ska betalas innan det finns kapital på kontot?
Innocast är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017