Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Frågor angående lönehantering

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-14, 17:47 #1
mattiasjarnhall mattiasjarnhall är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 90
mattiasjarnhall mattiasjarnhall är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 90
Hejsan

Jag har ett Aktiebolag som har legat lite "vilande" ett par månader, men from 1:a september i år kommer jag att köra igång på heltid med det.
Jag har registrerat mig som arbetsgivare och kommer (naturligtvis) att anställa mig själv för att kunna plocka ut lön.
Jag hade tänkt lägga ut hela "löneadministrationen" på någon som kan sånt men sen tänkte jag att det egentligen kanske inte borde vara så svårt?
Finns här något vänlig själ som skulle kunna göra en punktad "dummy-guide" (en rutin helt enkelt) för hur man själv kan sköta den administrationen?
Eftersom det bara kommer vara jag som är anställd lär det väl knappast bli så knepigt? Eller?

Typ:
Den x:e varje månad
1. För över X kr till personkonto
2. Betala in skatten för dessa pengar till skatteverket (var då??)
3. Betala in arbetsgivaravgifter för lönen (vardå??)
4. Fyll i blankett Z och skicka till Y


Några frågor när jag ändå håller på:
- MÅSTE man skicka en lönespec till den anställde (skall de utformas på något speciellt sätt)
- Lönar det sig att skaffa någt "löneprogram" eller går det att administrera enkelt när det bara handlar om en eller ett par anställda?
- Kan man bara göra en löneutbetalning en gång i månaden? Eller kan jag pyttsa ut lite till mig själv när jag behöver det?
Jag resonerar så att om jag har pengar på mitt konto så bränner jag dem, men om jag tar ut "minimalt" så är jag bättre på att spara. Skulle det krisa kan jag ju då alltså "fylla på" när det behövs? Eller ställer detta till det en massa?
mattiasjarnhall är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 17:59 #2
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
1. Skapa ett löneunderlag i ditt löneprogram och betala ut pengar
2. Nästkommande skattedeklaration, för in beloppet, gör beräkningarna som finns på skattedekl för skatt, avgifter och avdrag.
3. Betala in pengarna 2 dagar innan deklarationsdagen för att undvika kostnadsränta.

Tips: Skaffa löneprogram, lönar sig i slutändan, t ex när du ska ta fram KU vid årsskiftet, behöver plocka rapporter, automatisera bokföring osv osv..

Du kan ta löner precis när du vill, varför inte planera det rätt skattemässigt när du ändå är igång, ta dem den 1e varje månad för att nå maximal skattekredit. Det är rekommenderat att leverera en lönespec, ska du bara ha lön själv kan du ju låta dem vara i ditt löneprogram och printa om du skulle behöva nån gång..
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 18:04 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Du bör anmäla till skattemyndigheten så du får F-skatt på bolaget.

Ställ kravet att du betalar in skatter och avgifter en gång per år så slipper du betala månadsvis vad beträffar momsen i alla fall. Jag tror att det är svårare med arbetsgivaravgifterna.

Ja man MÅSTE ge den anställde en lönespec, det finns ett antal formella krav på lönespecen. Du behöver dock inte vara anmäld som arbetsgivare om du bara ska betala lön till dig själv, det kostar dock inget så det är väl ingen nackdel som jag fattat i alla fall. Jag köpte dock SPCS löneprogram så det sköter det åt mig, då behöver jag inte tänka och de skyfflar över bokföringstransarna till bokföringen med automatik/dvs en knapptryckning. Det kostar någon lusentapp och är billigare än att ha någon annan att göra det åt dig. Fråga revisorn hur du ska lägga upp det i förväg så han blir nöjd, sen är det bara att tuta och köra.

Du kan helt själv välja när du betalar ut lön 1 gång per år eller 220 gånger det är upp till dig. Klokt att ta ut minimalt, du kan justera det i slutet på december om du vill komma upp i en jämn och fin summa per år. Men mitt råd är änmdå att du bestä'mmer en fast lönesumma som du tar ut varje månad exempelvis en bruttolön på 30 000 SEK eller vad du nu bestämmer dig för för det är bra att låtr aresten ligga kvar i bolaget.

Skattemässigt är det optimalt att ligga på en lön av 317.700 SEK (26475 sek) för att slippa få 20% statlig skatt (dvs du betalar 0 SEK i statlig skatt upp till denna gräns enbart kommunal skatt) eller 472.300 SEK (39358 SEK/Mån) för att hålla sig under 25% statlig skatt. Tar du ut mer lön än så så får du ett mycket tungt skattetryck.

Se även till att ta ut en jämn lön över året för annars måste du betala in högre preliminär skatt och måste vänta på återbetalningen upp till nästan två år för Januari lönen. Den likviditeten kanske du behöver bättre själv.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 22:15 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Jul 14 2006, 18:04
Du bör anmäla till skattemyndigheten så du får F-skatt på bolaget.
Bolaget ska registreras som arbetsgivare. F-skatt spelar ingen roll i lönefrågan.

Max SGI är cirka 30 000 kr/mån i dagsläget. Se www.fk.se för mer info.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017