Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Får jag göra så här?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-30, 21:10 #11
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Ursprungligen postat av Thor
Eftersom det inte finns något förbehåll om återtagande så blir alternativ 2 exakt som jag beskrev det.´

Jag svarar på den ställda frågan, inte "hur det kunde ha varit utifall att..." *suck*
Väldigt bra gjort med tanke på att svaret ang. förbehåll kom efter ditt inlägg. Är du den nya Saida?
Nä, men om han hade haft det förbehållet så hade han med största sannolikhet nämnt det. Det kallas för att tänka logiskt... Har du inget bättre för dig än att 'trolla' på forum? *suck*
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-30, 23:56 #12
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Citat:
Originally posted by JohanH@Jun 30 2006, 17:59
Men jag gör inget fel genom att formulera mig som jag har gjort?
Förslag 2 är ju mest till för att låte förslag 1 trevligare.
Nja, inte mer än moraliskt... Fast det spelar väl mindre roll inom den kategorin som får brevet...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-01, 00:04 #13
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Om du är ute efter att de faktiskt ska skicka tillbaka produkterna är det troligtvist mest effektivt att ringa personerna och erbjuda dem direkt.

Var trevlig - oavsett hur kunderna är - det tjänar du på i längden.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-01, 12:15 #14
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Hum, vari ligger den moraliska förlusten med att kontakta en som inte gör rätt för sig och kräva tillbaka levererad vara?

Nåväl, det FINNS andra vägar. Om man beställer en vara och man, redan när man beställer den, vet att man inte kan betala (och med ett par kreditupplysningar borde man kunna styrka att beställaren visste att han saknade betalningsförmåga) så är det fråga om bedrägeri.

Vid bedrägeri kan man ju alltid polisanmäla och om någon vänlig förundersökningsledare fattar beslut om beslag (och husrannsakan) så kan man ta godset. När utredningen ör klar, vilket inte nödvändigtvis behöver ta ruskigt lång tid (om du, eller snarare de misstänkta, bor någon annanstans än i Stockholm) så lämnas godset åter till sin rättmiga ägare (vilket förhoppningsvis blir du då).

Jag tror det har större framgångsutsikter än kronofogdens eventuella utmätning.

Det gäller dock att vara väldigt tydlig i materialet man lämnar till polisen - bedrägerier i denna storleksordning utreds inte med någon hög prioritet, men är ärendet solklart så kan det mycket fort för ett vaklarat ärende är alltid bra i statistiken, avsevärt bättre än ett nedlagt.

Och ja, jag vet att det fungerar...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-01, 12:53 #15
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Citat:
Originally posted by Xamda@Jul 1 2006, 12:15
Nåväl, det FINNS andra vägar. Om man beställer en vara och man, redan när man beställer den, vet att man inte kan betala (och med ett par kreditupplysningar borde man kunna styrka att beställaren visste att han saknade betalningsförmåga) så är det fråga om bedrägeri.
(..)
Och ja, jag vet att det fungerar...
Har du ett målnummer där någon bevisat bedrägeri genom ett par kreditupplysningar?
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-01, 16:05 #16
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 682
Citat:
Ursprungligen postat av JohanH
Men jag gör inget fel genom att formulera mig som jag har gjort?
Förslag 2 är ju mest till för att låte förslag 1 trevligare.
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
Hum, vari ligger den moraliska förlusten med att kontakta en som inte gör rätt för sig och kräva tillbaka levererad vara?
Nej, jag skrev där där om moral med ironi, eftersom man vänder sig till dom som har väldigt lite av moral..

Sedan undrar jag verkligen om frågeställaren vill processa med där. Han vill ju "endast" belysa ett alternativ i sitt utskick...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-01, 22:07 #17
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Sant, det viktiga är ju att man inte skall bli helt blåst utan kunna rädda något av det man annars riskerar att förlora.

Per - jag skrev borde... Jag har inget fall där bara kreditupplysningar räckt för att fälla någon för bedrägeri, det finns inget sådant ärende. Som du säkert förstår är det en kedja av olika indicier och bevis som krävs för att lyckas. Man skall göra det sannolikt utom rimligt tvivel för att få en fällande dom, men för att uppnå ett beslag behövs betydligt mindre.

Faktum kvarstår - är man medveten om att man inte har betalningsförmåga och ändå beställer en vara eller tjänst så gör man sig skyldig till bedrägeri, om handlandet innebär skada för någon och vinst för någon annan. Ett vilseledande som gör att en leverantör levererar behöver inte vara aktivt - det kan lika gärna bestå i att man underlåter att lämna information för en korrekt kreditbedömning.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-04, 17:16 #18
Yellowberry Yellowberry är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 89
Yellowberry Yellowberry är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 89
Du kan aldrig hamta dem sjalv det ar olagligt. Det funkar inte det maste KFM gara. Det kan aldrig bli bedrageri. Om du hotar med alt nummer 2 sa kan de overklaga och overklaga igen och sedan kan flytta och sedan saga att de har en motfodran mot dig och da maste de upp till tingsratten och det kan ta tja nagra ar, i alla fall sa hade jag gjort Ja just det nar du har val vunnit i tingsratten sa har de redan salt sakerna och lamnat over bolget till A lagarn i parken. Forsok med alt nummer 1 kanske nagra trevliga Anglar
Yellowberry är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017