Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ångerrätten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-23, 16:49 #1
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Med tanke på kunskapsbanken som finns här på forumet tänkte jag att det skulle ge mig snabbare svar än att jag mailade Konsumentverket.

Hur är det med ångerrätten?
- Gäller den för tjänster också? Tänker på tex ett medlemskap på en community som kostar x antal kronor för en månad.
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-23, 16:57 #2
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Distansavtalslagen
Från den 1 april 2005 gäller nya lagregler för distansavtal om finansiella tjänster och finansiella instrument till konsumenter. Med distansavtal menas bl.a. avtal som ingås via Internet, via telefonbankstjänst eller genom svar på brevutskick/annons och där banken/bankens ombud aldrig möter dig som kund "öga mot öga" innan avtalet ingås. En viktig nyhet är att kunder som köper finansiella tjänster på distans får ångerrätt, d.v.s. de kan frånträda affären i förtid.

Hæmtat från
http://www.sparbankenskaraborg.se/di...vtalslagen.htm Konstigt nog.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-23, 16:59 #3
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Citat:
Originally posted by Saint@Jul 23 2006, 16:49
Med tanke på kunskapsbanken som finns här på forumet tänkte jag att det skulle ge mig snabbare svar än att jag mailade Konsumentverket.
Hur är det med ångerrätten?
- Gäller den för tjänster också? Tänker på tex ett medlemskap på en community som kostar x antal kronor för en månad.
Ja, gäller även tjänster, men kika på 2 kap. 4 § 1 p. där du kanske har ett lämpligt undantag (dvs. tjänsten påbörjas med samtyckte).
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-23, 19:21 #4
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Viktigt att komma ihåg: ångerrätt existerar bara för privatkonsumenter - detta gäller inte näringsidkare

Sen är det som Per beskriver undantaget tillämpningsbart i de allra flesta fall av internettjänster.

Jag har fått det beskrivet för mig att en registrering för en internettjänst är som att du gett någon i
uppdrag att tvätta din bil eller städa ditt hem - när tjänsten väl är genomförd kan den inte ångras eller få ogjord.

Men för att underlätta för kund och decimera antalet supportfrågor kan man att tydligöra detta i sina allmäna villkor, med en text av typen:

ÅNGERRÄTT ENLIGT LAG (2005:59) OM KONSUMENTSKYDD VID DISTANSAVTAL OCH HEMFÖRSÄLJNINGSAVTAL
Uppdrag att registrera sökande för "internettjänsten X", är att betrakta som utförande av tjänst och fullgörande påbörjas inom den i rubricerad lag angivna ångerfristen (14 dagar),
vilket uppdragslämnaren samtycker till i samband med inlämnad registreringsansökan.
Konsekvensen av samtycket blir således att ångerrätt inte föreligger, se rubricerad lag § 4 p.1.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-24, 14:27 #5
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Hej och tack för era svar. Det hjälpte till en del gällande hur lagen tillämpas.
Fick även svar från en paragrafriddare som menar att om man betalat men inte använt tjänsten (tex skickat några meddelanden på communityn) så får man pengarna tillbaka, förutsatt att det var gratis att regga sig på sajten.
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017