Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Får jag göra så här?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-30, 14:26 #1
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
Jag har ett par kunder som inte betalar och som har så pass dålig ekenomi så att varken jag eller inkasso bolaget tror att jag kommer att få betalt. Så jag tänkte att jag i alla fall skulle försöka få tillbaka produkterna som har ett nypris på 6-7000kr och ett begagnat värde på i alla fall 4000kr.

*******FÖRSLAG PÅ BREV**************

Hej!

Då ni inte vekar ha för avsikt att reglera den skuld som ni har till oss så får ni här två förslag på lösningar.

Förslag nummer 1

Vi tar tillbaka produkten som ni har fått levererad och krediterar större delen av fakturan. Det enda som ni behöver betala är 500kr vilket motsvarar fraktkostnaden till er. Vi står till och med för frakten tillbaka till oss och arrangerar så att UPS kommer och hämtar produkten hos er. Det enda ni behöver göra är att packa ihop produkten i något typ av emballage.

När vi fått in produkten och kontrollerat att det inte saknas något och att den är funktionsduglig (vi förstår naturligtvis att den är begagnad) så krediteras fakturan så att endast 500kr (+ inkasso kostnader) återstår.

Förslag nummer 2

Vi ansöker om ett beslut hos kronofogden om att få komma och hämta produkten. När vi fått det beslutet, vilket vi kommer att få, så kommer någon och hämtar produkten med tillbehör. Kostnaden för detta kommer att bli en summa av administrativa kostnader, frakten till och från er, samt en uppskattad värdeminskning av produkten beroende på skick. Detta alternativ blir antagligen dyrare än att ni betalar fakturan som den ser ut idag.


Hör vi inget ifrån innan 20/7 så tolkar vi det som att ni föredrar förslag nummer 2 och någon kommer då att komma och hämta produkten någon gång efter det datumet

******************************

Helst så skulle jag vilja understryka att det är ett par jävligt otrevliga personer som kommer och hämtar grejerna men då klassas det säkert som ett hot. Tanken är inte att det ska komma någon otrevlig person jag vill bara få Förslag nummer 1 att låta väldigt mycket mer attraktivt genom att skriva att "någon" kommer och hämtar.

Tacksam för förslag och synpunkter!

/Johan
JohanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-30, 14:49 #2
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Om det inte fanns ett återtagandeförbehåll (eller motsvarande) i avtalet kommer du inte ha framgång med förslag nummer två. Det hindrar dig i och för sig inte från att hota med kronolle.
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-30, 14:52 #3
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
denna "Någon" i alternjativ 2 kommer vara Kronofogden, eftersom de är de enda (om jag inte missminner mig helt) som har rätt att göra utmätning och hämta det som utmätts.

Det som utmäts kommer ej heller att lämnas över till dig utan säljas på kronofogdens auktioner .

Lägg fram alternativ 1 som det är (ett helt klart generöst erbjudande från dig). Som alternativ 2 anger du att ärendet överlämnas till kronofogden för utmätning och att det därmed tillkommer kraftiga avgifter.
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-30, 16:08 #4
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
problemet med dom här kunderna är att en utmätning inte kommer att ge något för min del. Dom har stora skulder och jag antar att när kronofogden utmäter så betalar dom ut i tur och ordning.

Det fanns inget återtagande förbehåll på fakturan men det är jag tveksam till om dom känner till. Förslag nummer 2 kommer inte att bli aktuellt då det verkar vara alltför jobbigt - däremot så vill jag nog ha kvar det för att gör förslag 1 mer attraktivt.
JohanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-30, 17:08 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by Thor@Jun 30 2006, 14:52
denna "Någon" i alternjativ 2 kommer vara Kronofogden, eftersom de är de enda (om jag inte missminner mig helt) som har rätt att göra utmätning och hämta det som utmätts.

Det som utmäts kommer ej heller att lämnas över till dig utan säljas på kronofogdens auktioner .
Nja nu gällde det ju ett återtagande (om det hade funnits återtagandeförbehåll) och det är inte samma sak som utmätning. Jmfr. återtagande av leasingfordon etc. kontra utmätning (vilket kräver betalningsföreläggande och sen begäran om utmätning).
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-30, 17:21 #6
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Eftersom det inte finns något förbehåll om återtagande så blir alternativ 2 exakt som jag beskrev det.´

Jag svarar på den ställda frågan, inte "hur det kunde ha varit utifall att..." *suck*
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-30, 18:33 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Håller med Thor här,

Du har väldigt liten chans att få ut något vettigt genom att gå vidare om du inte har återtagandeförbehåll. Eller förbehåll om att varan är leverantörens egendom intill dess att fakturan är tillfullo betald.

Att anlita kronolle kostar en del pengar troligen 300+ 500+ ersättning för själva utmärtningen. Men om du går via kronolle direkt så (vilket nog är det enda lagliga alternnativet för dig) så har du i alla fall någon chans. Är det en privatperson så har dyu större chans än om det är ett företag då en privatperson inte kan "nolla" sina skulder särskilt lätt, vilket är enkelt för ett AB genom att gå i KK.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-30, 18:59 #8
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
JohanH JohanH är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 141
Men jag gör inget fel genom att formulera mig som jag har gjort?

Förslag 2 är ju mest till för att låte förslag 1 trevligare.
JohanH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-30, 19:38 #9
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Citat:
Originally posted by JohanH@Jun 30 2006, 18:59
Men jag gör inget fel genom att formulera mig som jag har gjort?

Förslag 2 är ju mest till för att låte förslag 1 trevligare.
Nädå, formulera bara alternativ 2 så att det säger nått i still med "går du inte med på alternativ 1 så är jag tvingad att ansöka om utmätning hos kronofogden vilket kommer medföra ytterligare avgifter för dig". jag tror de flesta vill betala för sig och gör allt för att undvika kronofogden. Har du gjort kreditkontrol på dessa kunder? har de flera anmärkningar? Nya eller gamla? har de nån enstaka anmärkning så kan det ju ha varit otur från deras sida. Har de 10+ så skiter de i ytterligare en och i såfall är det ingen mening med att gå till fogden... Pröva att erbjuda avbetalning (om du inte redan gjort det förståss).
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-30, 20:44 #10
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by Thor@Jun 30 2006, 17:21
Eftersom det inte finns något förbehåll om återtagande så blir alternativ 2 exakt som jag beskrev det.´

Jag svarar på den ställda frågan, inte "hur det kunde ha varit utifall att..." *suck*
Väldigt bra gjort med tanke på att svaret ang. förbehåll kom efter ditt inlägg. Är du den nya Saida?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017