Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"Bugg" adwords Google

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-25, 11:01 #1
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
Standard "Bugg" adwords Google

Adwords sägs vara ett kostnadseffektivt sätt att annonsera. Jag är inte så säker på det ...

Pröva att söka på följande exempel på Google: Nordnet, Allaannonser, eller egentligen valfritt företagsnamn.

Söker man på Nordnet får man tex högst upp ett sponsrat resultat från just Nordnet som Nordnet betalar för. Den sökande klickar förmodligen ganska ofta på denna länk, DOCK hade den sökande kommit till Nordnet även utan annons då det naturliga sökresultatet ligger precis under ...

Nordnet borde väl vara intresserade av att deras annonser visas när man söker på "köpa aktier" "courtage" "handla fonder" och inte företagsnamnet då man ändå toppar som 1 på det.

Och så här ser det utan för nästan varje svenskt företag på nätet. Sök på deras namn och då får upp en välplacerad annons för det på Google. I vissa fall tror jag nästan att hälften av klicken kommer från sökningar på företagets namn.

Då blir ju Adwords plötsligt dubbelt så dyrt att använda jmf om man kör annonser på sökord som man inte toppar på. Frågan är hur länge Google kan komma undan med detta, finns väl ingen som vill betala några kronor för varje klick på det egna företagsnamnet.
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-25, 11:08 #2
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Som du ser så är det ingen annan som annonserar på de aktuella sökorden, eftersom det inte är tillåtet att annonsera med någon annan svarumärke. Och om så är fallet så blir ju klickpriset inte speciellt högt.

Sen är det ju inte google som lagt in dom på det sökordet, utan dom själva. Dom kan närsomhelst gå in och ta bort sin annons.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-25, 11:16 #3
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Sen är det ju inte alla som ligger 1a på sitt företagsnamn.
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-25, 12:52 #4
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
söker jag på "www.nordnet.se" kommer "Avanza Bank"
:P
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-25, 13:24 #5
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 255
Rob Rob är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 255
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
söker jag på "www.nordnet.se" kommer "Avanza Bank"
:P
Rätt så intressant, bryter Avanza mot några regler mht vad Fabian skrev ovan?
www.nordnet.se är ju inte deras företagsnamn utan de heter ju Nordnet..

/Rob
Rob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-25, 14:07 #6
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av bird200 Visa inlägg
Adwords sägs vara ett kostnadseffektivt sätt att annonsera. Jag är inte så säker på det ...

Pröva att söka på följande exempel på Google: Nordnet, Allaannonser, eller egentligen valfritt företagsnamn.

Söker man på Nordnet får man tex högst upp ett sponsrat resultat från just Nordnet som Nordnet betalar för. Den sökande klickar förmodligen ganska ofta på denna länk, DOCK hade den sökande kommit till Nordnet även utan annons då det naturliga sökresultatet ligger precis under ...

Nordnet borde väl vara intresserade av att deras annonser visas när man söker på "köpa aktier" "courtage" "handla fonder" och inte företagsnamnet då man ändå toppar som 1 på det.

Och så här ser det utan för nästan varje svenskt företag på nätet. Sök på deras namn och då får upp en välplacerad annons för det på Google. I vissa fall tror jag nästan att hälften av klicken kommer från sökningar på företagets namn.

Då blir ju Adwords plötsligt dubbelt så dyrt att använda jmf om man kör annonser på sökord som man inte toppar på. Frågan är hur länge Google kan komma undan med detta, finns väl ingen som vill betala några kronor för varje klick på det egna företagsnamnet.
Du pratar om 2 helt olika saker , det är olika CTR på betald trafik och icke betald trafik och jag är ganska säker på att företag köper annonser medvetet för att profilera sig. Självfallet är det inte någon bugg.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-25, 15:41 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag vågar nästan svära på att jag för flera månader sedan fick ett mail från Google där man skrev att man inte längre kan skydda varumärken i AdWords.

Oavsett vilket så var det redan tidigare i vissa fall möjligt att annonsera på skyddade varumärken, helt enkelt genom att välja bred matchning för ord som Google uppfattade som synonymer.
Ett rent påhittat exempel: Jag köper ordet möbler varpå min annons visas vid en sökning på varumärket ikea.

Förövrigt så förstår jag inte riktigt ditt resonemang bird200. Att annonsörer väljer att annonsera på sina egna namn är inte en "bugg" och påverkar inte heller hur kostnadseffektivt AdWords är som reklamkanal.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-26, 15:51 #8
Josef C Josef C är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 7
Josef C Josef C är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 7
Det är ingen bugg. Det är ju Nordnet som har köpt dessa annonsplatser alltså borde de tycka att det är värt att betala ett par kronor per klick. Just när man köper annonsplatser på sitt eget namn handlar det mycket om branding och kanske inte på att få sales på just de klicken.
Josef C är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017