Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Er startsida.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-12-13, 17:14 #1
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Skulle behöva hjälp med en sak.

I utvecklingsarbetet att skapa den perfekta startsidan känns det som jag behöver lite hjälp för att nå målet ;)

Har några frågor vore kul om ni kunde kommentera.

1. Vad har ni för startsida idag?
2. Av vilken anledning har ni den?
3. Vilken egenskap tror ni är den viktigaste för att tillfredställa en bred målgrupp, dvs inte webmasters som ni?

Vore mycket snällt om så många som möjligt kunde svara.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-13, 18:21 #2
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
1. Vad har ni för startsida idag?
Självklart Lastbryggan på min arbetsdator, men på dom andra två har vi Aftonbladet.

Citat:
2. Av vilken anledning har ni den?
Lastbryggan av den enkla anledningen att jag vill börja med att se så att allt är ok, sen skrivs ju ordrar ut o.s.v.
Aftonbladet för att se om det har hänt nåt av intresse.

Citat:
3. Vilken egenskap tror ni är den viktigaste för att tillfredställa en bred målgrupp, dvs inte webmasters som ni?
1. Få en överblick på dom senaste nyheterna i Sverige och världen.
2. TV tablå, eller länk till (tv.nu )
3. Intressanta länktips som kanske slumpas så att det alltid finns nåt nytt.
4. Nyttolänkar till typ banker, försäkringskassan o.s.v.
5. Shoppingtips med länkar och inte för mycket sponsrade annonser.
6. Reseguider.

Listan kan nog göras hur lång som helst, bara det inte blirför mycket reklam och att inte sidan bli för tung laddad.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-13, 18:42 #3
esras avatar
esra esra är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 47
esra esra är inte uppkopplad
Nykomling
esras avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 47
1. jag har http://www.startsidan.telia.se/ och det är av ren lättja (default startsidan när man har telia ADSL). Använder mig aldrig av den och den får mig aldrig att stanna så jag förstår igentligen inte varför.

2. Se tidigare svar

3. Förslag på intressanta hemsidor. Skulle kunna kategoriseras under några olika ämnen för att nå en bredare målgrupp. Men du! Varför finns det inte dynamiska startsidor som man kan anpassa för att få det man vill på individnivå? De länkar jag specifikt är intresserad av, de nyheter jag specifikt är intresserad av osv.

Ett djärvt grepp skulle kunna vara att skippa reklamen helt. Skulle vara helt banbrytande grepp och skulle troligen göra att fler valde din startsida.
esra är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-13, 20:04 #4
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
skulle han skippa reklamen helt kan det ju kanske vara svårt att driva sidan med vinst och de pengar han la ut på domänen/bandbredd/underhåll skulle vara svåra att få tillbaka.

själv använder jag ingen speciell startsida eftersom det bara känns onödigt och det (idag) inte finns någon som fyller mina behov - vilka skulle vara svåra att fylla mha endast en startsida.

jag har istället så att min webläsare läser in alla de sidor jag hade igång (i tabbar) när jag stängde av den. samtidigt använder jag oftast hibernate på min windows-dator eftersom det går snabbast att starta upp datorn och dessutom har jag allt igång som jag hade då jag stängde av, inklusive mailklient, webläsaren med sidor osv..

Problem med att få en bra startsida
tar upp en del problem som jag ser det vilket antagligen kan hjälpa lika väl som förslag på saker man förväntar sig. svårt att se en enda viktigaste egenskap eftersom det är helheten som har betydelse.

problemet med en startsida som jag ser det är bl.a. att startsidan inte kan täcka alla områden man är intresserad av.

innehåller den flera undersidor innan man får fram informationen man är intresserad av så kan man istället besöka den egentliga källan (t.ex. aftonbladet/dn/expressen för nyheter). försöker man ändå täcka alla informations-områden genom att fylla förstasidan (utan undersidor) så blir sidan väldigt rörig och innehåller -för- mycket information.

eftersom nyheter och liknande (oftast) är andrahanslevererade (från annan websida/källa) i många fall känns det mer tillförlitligt att gå direkt till "ursprungliga" källan och läsa om det.

all information är inte nödvändig för alla: exempelvis tv-nyheter på webben är inget jag skulle ha intresse av eftersom jag har ett program som påminner mig, visar aktuella kanaler/program då det är något intressant. då vill jag inte slösa tid på en websida att försöka sortera bort det ur utbudet eftersom jag inte alls är intresserad av dubbla informationskällor (åtminstone inte om en sådan sak).

innehåller sidan för mycket reklam kan man lika gärna surfa aftonbladet eftersom dom har så det räcker och blir över. man vill inte att reklamen ska ta plats på den redan trånga startsidan och därför blir det svårt att få det att gå runt rent ekonomiskt för innehavaren. popups och liknande är helt oacceptabelt eftersom man knappast vill se sådana det första man gör när man startar sin webläsare.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-13, 20:59 #5
Neos avatar
Neo Neo är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 392
Neo Neo är inte uppkopplad
Flitig postare
Neos avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 392
startsida: http://buzz.bazooka.se - humor är ett måste!
Neo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-14, 00:04 #6
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 395
Jag tror att det är en klar föredel att erbjuda en enkel webbmail med kort adress. Det finns mängder av "valiga internetanvändare" som vill kunna logga in på sin mail från startsidan.
Jacob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-14, 00:20 #7
Filipp Filipp är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 19
Filipp Filipp är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 19
1. Jag använder ingen startsida (about:blank).

2. För att det känns snabbare på någe vis. Omedvetet så väntar jag tills startsidan har laddats färdigt innan jag skriver in en annan adress.

3. Om jag skulle ha en startsida så vill jag därför att den ska vara blixsnabb. Innehållsmässigt skulle jag nog uppskatta vädret för dagen och några dagar framåt. Innehållet ska hur som helst ändras från dag till dag.


Lycka till med arbetet!
Filipp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-14, 00:50 #8
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 73
jannne jannne är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 73
1. Jag använder google som startsida.
2. För att jag alltid vill kolla upp en massa saker.
3. Ingen reklam, åtminstone ingen som blinkar.
jannne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-14, 02:54 #9
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
1.) En liten länkportal jag fyller på själv.

2.) Laddas lokalt snabbare än allt externt och innehåller självklart det jag besöker mest frekvent.

3.) Som med de allra flesta sidor ska den laddas snabbt och inte ha överdriven grafik.

Många vill se väder och senaste nytt (förmodligen från blaskorna expressen, aftonbladet och eventuellt svd, dn).

Möjlighet att gå ifrån standardinnehållet i stil med vad Yahoo! har på sina portalsidor kanske vore något.

Då många icke-webmasters kör med default IE utseende kanske det vore en bra idé med en 'Bookmarks toolbar' á la Firebird (med dropdown-liknande funktioner för kataloger) samt en sökbox (google?). Ger mycket funktion och behöver inte ta mer än runt 20 pixlar på höjden.

Vad som visas på de mest populära TV-kanalerna just nu och/eller när nästa program börjar och vad det är kanske vore något. Om ditt köpta innehåll till tv.nu inte är begränsat till en sajt, skulle det ju dessutom inte lägga till något.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-12-14, 03:23 #10
Omg33k Omg33k är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 54
Omg33k Omg33k är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 54
http://www.omg33k.com
För att se så allt fungerar ect.

En startsida skall vara snabbladdad och absolut inte ha några popups ect. Vad som finns på den är irrelvant. Man skall ha en sida vars uppdateringar man är intresserad av.
Omg33k är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017