Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Minimala bilder?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-01-22, 22:43 #1
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Är det bäst att ha en bild i originalstorlek eller går det att ha en mycket liten bild på servern, en bild som i HTML-koden ges rätt storlek. Hur påverkar det hämtningstiden av sidan om ens något?
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-22, 23:49 #2
jihoakim jihoakim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 56
jihoakim jihoakim är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 56
Vet inte om jag förstår din fråga riktigt...

Fast jag vet inte så värst många sätt att påverka laddningstiden utan att göra bilden mindre, "spara för webb" i photoshop drar ju ner filstorlekarna lite olika, beroende på typ av bild. Man kan alltid göra något med alla bilder.
jihoakim är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-23, 01:17 #3
Bejjan Bejjan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 220
Bejjan Bejjan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 220
Om du har en bild på din server som är mindre än den storlek som du angett i HTML-koden så kommer ju fortfarande densamma bild att laddas. Om bilden på servern tar 5kB är det 5kB som kommer att laddas.
De sätt som man kan minska filstorleken på en bild på är att först välja ett format som passar bilden, och sedan fippla i inställningarna tills du känner att du har gjort en rättvis kompromiss mellan filstorlek och kvalité

Jag är också osäker på om jag förstår din fråga. Men den bildstorlek du anger i HTML-koden kommer alltså inte att påverka den plats bilden tar på servern, och den data som måste överföras till klienten.
Bejjan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-23, 03:28 #4
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 047
Jag har fått svar på frågan och vad jag menade var att man ska göra bilden liten, och sen skala upp den med hjälp av koden på sidan. Men det blir aningen fult då jag inte tänkte på att pixlarna som först är små, blir väldigt stora när man ändrar storleken. Asso, jag är inte knäpp, jag vet att det är så. Tänkte mer om det gick att minska bildstorleken något, eftersom jag kunnat göra det med vissa textbanners. T.ex. haft en 400px bred bild som jag i koden gett 600 pixlars bredd, utan nämnvärd försämring i bildkvalitet.
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-01-23, 07:44 #5
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 598
Citat:
Originally posted by 1337pm@Jan 23 2006, 04:28
Jag har fått svar på frågan och vad jag menade var att man ska göra bilden liten, och sen skala upp den med hjälp av koden på sidan. Men det blir aningen fult då jag inte tänkte på att pixlarna som först är små, blir väldigt stora när man ändrar storleken. Asso, jag är inte knäpp, jag vet att det är så. Tänkte mer om det gick att minska bildstorleken något, eftersom jag kunnat göra det med vissa textbanners. T.ex. haft en 400px bred bild som jag i koden gett 600 pixlars bredd, utan nämnvärd försämring i bildkvalitet.
Ja, en förändring från 400 till 600 är 50%, och dessutom är 600 ganska smått på dagens skärmar. Så problemen är inte så tydliga. Sen är det också beroende vad det är du skalar. Är det en grafisk banner, så är det kanske inte så påtagligt, men skalar du ett fotografi, så är skärpeförlusten påtaglig. Fiskar du efter att minska nerladdningstider så är det i så fall bättre att börja öka komprimeringen på dina jpeg-bilder och se till att ingen onödig information hänger med (såsom EXIF-info).

Sen kan man ju undra ifall den här kb-jakten är befogad. I dagens samhälle är rätt många människor välsignade med bredband. Så jag skulle tippa på att du har mer akuta problem att handskas med än storleken på dina jpeg-bilder.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017